Gå til innhold

Kontrastomfang og dårlig lys, nikon vs Canon

Anbefalte innlegg

Har i dag et slitent Canon 350d og noen få objektiver. Har lyst på et nytt og bedre kamera. Tar en del bilder i dårlig lys og noen i bra lys med vidvinkel. Er det noen særlig forskjell på konstrast og egenskaper i dårlig lys innenfor samme prisklasse på nikon og Canon? Har ikke råd til hus i bruktbilklassen som d3x eller d5mk 2. Videofunsjoner og bilder i raskrekkefølge er ikke mitt behov. Her er det gode farger og kontrast som gjelder.

Klarer ikke å skille brukt d300 og d5, fra d90 og d50. Ser at noen mener at de dyre gamle ikke nødvendigvis er bedre enn de nye litt rimeligere. Antall mpix er jo også mindre på se eldre uten at jeg vet om dette har noe å si.

Når det gjelder feks D7 hører jeg mye om video og hastighet men hva med kontrast og billedkvalitet?

Så er det vel alltid noe nytt på vei som er verdt å vente på....

Noen tips på veien til mine behov?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kamerahuset er bare den ene delen av kameraet, og spør du meg er det langt mindre enn halvparten. Hvilke objektiver har du? Det er i praksis liten forskjell på kameraer, men velger du faste objektiver av høy kvalitet klarer du deg i langt mindre lys, og du får enda bedre resultater i godt lys.

Lenke til kommentar

Det beste objektivet jeg har er en fast 50 mm f1.8 den tar vanvittig bra bilder. Så har jeg et kitobjektiv fra eos 300 vanlig filmkamera og søppelobjektivet til 350d. Disse to kitobjektivene bruker jeg aldri. Skulle kanskje tro det som fulgte med eos 300 ga greie bilder da det virker halvsolid. Tror det er en Canon 28-70 f3.5/5.6. Det er minst ni år gammelt, kanskje ti år.

I tillegg har jeg en sigma 10-20 mm som jeg bruker en del. Har også en eldre Canon 70-200 f4,5/ 5,6 fra eos 300 dagene som sliter veldig i dårlig lys, men som er grei nok i dagslys.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Siden du har en del objektiver som passer til canon, så er det vel kanskje lurt og holde seg til canon. Mye styr dersom du skal begynne å bytte ut hele objektivparken din.

Du har hvertfall et objektiv som er brukbart. Sigma 10-20.

Endret av to88he
Lenke til kommentar
Siden du har en del objektiver som passer til canon, så er det vel kanskje lurt og holde seg til canon. Mye styr dersom du skal begynne å bytte ut hele objektivparken din.

Du har hvertfall et objektiv som er brukbart. Sigma 10-20.

50 f/1.8 er også brukbart.

gresset er nok ikke så mye grønnere andre steder... selg 350d med skrotobjektiv, kjøp 450d/500d eller brukt 40d (alternativt 50d hvis du vil bruke litt mer pengere. et av disse kombinert med en lyssterk normalzoom (tamron 17-50 2.8 for eksempel) vil nok gi gode resultater.

alternativt kan du begynne med en ny normalzoom og se om det gir resultatene du er ute etter

Lenke til kommentar
alternativt kan du begynne med en ny normalzoom og se om det gir resultatene du er ute etter

Jeg ville begynt der. Kjøp en Tamron 17-50mm f/2.8 eller Sigma 18-50mm f/2.8. Så spedd på med en EF 35mm f/2 eller Sigma 30mm f/!.4 for å få lysstyrke til de gangene det er dårlig med lys.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...