Gå til innhold

Review funksjon i sephia og B/W på nikon og Canon ?

Anbefalte innlegg

Så en kar som tok portrettbilder med et nikon 300d. Da han hadde tatt bildene viste han meg dem i skjermen på kameraet i sephia eller sorthvit. Er dette en standard review funksjon på kun nikons modeller? Har i dag et Canon eos 350 D som ikke har noen slik funksjon. Har Canons modeller også en slik funksjon? Hva kalles den i såfall slik at man kan finne den i spesifikasjoner når man sammenligner kameraer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke noe problem om du tar bilder i RAW. Lenge siden jeg har hatt fingra i en 350D, men mener det fungerer bra på den også. Om du går inn på menyen din, så skal det være noe som heter "Bildetype" der. Med den kan du velge sort-hvitt. Tar du bilder i raw, vil du se bildene i sort-hvitt på kameraet ditt, men du vil få det i fulle farger når du importerer til PCen din. Du har også noen egendefinerte bildetyper, som du mest sansynlig kan sette opp med sepia filter, men dog er jeg ikke sikker på om du an få sepia filter på farger, eller på sort-hvitt. Som nevnt tidligere, går du alltid best resultat når du konverterer til sort-hvitt, eller sepia i ettertid, da du kan ha full kontroll på etterbehandling i f.eks photoshop eller lignende. Så jeg nevner det enda en gang, at dette er kun et godt tips om du fotograferer i RAW format, for da blir har bildetype kun noe og si for hvordan du ser det på kameraet ditt, ikke hvordan bilde faktisk blir.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...