Martinis5 Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 (endret) EDIT: Emnet startet først med sprsmål om opplåsing av kjerne. Bare bla ned til bunnen og neste side. Hei! Jeg sitter nå med en amd piix2 550 be prosessor, og tenker på å prøve å låse opp de kjernene som er mulig. men så lurte jeg på hva som skjedde hvis man ikke klarte å låse opp prosessoren. vil cpu'en ta skade? vil hele systemet bli reboota? jeg trenger hjelp! mvh martinis5 EDIT: Mitt hovedkort er Gigabyte GA-MA770T-UD3P EDIT: Mange har opplevd at prosessoren atomatisk overklokker seg til 3,8Ghz. Trenger jeg da noe bedre enn sock cpu'kjøler? Endret 1. februar 2010 av Martinis5 Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Cpu tar ingen skade av å unlocke en eller to kjerner ekstra. Lar det seg gjøre å åpne feks to kjerner til, betyr det at det i utgangspunktet er en ekte firekjerne. Cpuen klokker seg ikke opp automatisk, om du unlocker. Den vil ha samme hastighet som tokjernen (3.1 GHz). Lenke til kommentar
Martinis5 Skrevet 24. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2010 Men jeg leste fra en side at hvis det ikke funket, kunne prosessoren bli ustabil og kræsje... Jeg tenker altså på hva som vil skje hvis det ikke fungerer. Hva må jeg gjøre da? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Etter hva jeg har sett kan du gå tilbake igjen. Det at det blir ustabilt og krasjer betyr ikke ødelagt CPU, skal du ødelegge en CPU så må du dundre Vcoren gjennom taket og koble ut varmebeskyttelsen, noe ikke alle HK lar deg gjøre. Lenke til kommentar
Martinis5 Skrevet 24. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2010 Så det dere sier er at jeg helt uten fare for skade på cpu kan gjøre et forsøk på å låse opp de to siste kjernene? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Ja, eneste er at det ikke funker. Ikke noe verre enn det, du kan herpe Windows installen din i VERSTE fall om det er noe som er riv ruskende galt, men dette er sjeldent. Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Det som skjer hvis du ikke får åpnet fler kjerner, er at det kan bli svart skjerm etter restart. Da er det bare å resette bios, og starte på nytt. Er ikke sikkert dette skjer. Resett bios med å først ta ut strømkabelen til pc, før du tar ut batteriet på hovedkortet. Vent 5 sekund før du setter batteriet tilbake. Start opp, og alt er som før. Lenke til kommentar
Martinis5 Skrevet 24. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2010 Da har jeg prøvd å låse opp kjernene Det funket helt fint og det stod at jeg hadde fire kjerner. Men da jeg krørte prime95 virket det som om en av kjernene var defekte fordi testinga ble stoppet på akkurat den coren. men det er allikavell belastning på den (ikke snakk om mer en max 5% load så jeg vet ikke om det teller som belastning). PC'en min har også en hyppi dendens til å låse seg, men det er en anen sak. Jeg søker om hjelp med dette problemet her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1196246&hl= Lenke til kommentar
007CD Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Du kan forsøke å hjelpe på problemet med å øke litt på spenningen til prosessoren og se om du får den stabil da i allefall. Lenke til kommentar
Martinis5 Skrevet 24. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2010 Vcore mener du? Jeg har prøvd å plusse på 0.025 50 og 75. men da rebooter plutselig hele greia og den låser seg igjenn ved torturtest... Lenke til kommentar
Ihasabucket Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 husk at ikke alle 2 eller 3 kjerner prosessorer kan "unlockes" til 4 helt uten videre. Det lages 2 og 3 kjernes prosessorer av 2 grunnlag. 1. Man har en standard 4 kjerners prosessor hvor man deaktiverer 1 eller 2 kjerner, og selger det som 2 eller 3 kjernersporssesor. 2. Man har prøvd å lage en 4 kjernersprosessor, men funnet ut at 1 eller 2 av kjernene er defekte. Da selger man denne som 2 eller 3 kjerners... Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Vcore mener du?Jeg har prøvd å plusse på 0.025 50 og 75. men da rebooter plutselig hele greia og den låser seg igjenn ved torturtest... Synes du burde være fornøyd om de er stabile på normal frekvens/normalt Windows bruk. Lenke til kommentar
Martinis5 Skrevet 25. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2010 Ja jeg har funnet ut at det er nesten ingen ting jeg kan gjøre. Jeg har ihvertfall ikke fått noen råd som hjelper... Det irriterende er bare det at hele pc'en plutselig kan henge seg opp. Men jeg har levd med dette i et halvt år, så en god stund til skal jeg nok greie Jeg har vurdert å oppgradere hovedkort og prosessor, kan dette løse problemet? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 At pc'n tidvis henger seg har neppe noe med cpu/hk å gjøre. Vil heller tro det er software/windows relatert Lenke til kommentar
Martinis5 Skrevet 26. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2010 Etter å ha lest noen reviews og slikt har jeg funnet ut at det muligens kan være en minnemodul som er skadet. Hva tror dere om denne teorien? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Får du noen meldinger på skjermen av typen "Stop 0x0000000 Error" ? Lenke til kommentar
Martinis5 Skrevet 26. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2010 (endret) nope Alt fryser plutselig uten forvasjel eller pc'en rebooter av seg selv. ingen feilmelding. hvordan det? Endret 26. januar 2010 av Martinis5 Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Der er ingen umulighet at en brikke skranter. Plukk ut en av gangen, og kjør memtest. Lenke til kommentar
Martinis5 Skrevet 27. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2010 okei har du et forslag til hvordan memtest jeg kan kjøre eller kan jeg bare bruke prime95? Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 (endret) kjør memtest et par timer. Hvis ingen feil, skift ut minnebrikka og test den andre. Stopp alle programmer før memtest kjøres igang. Memtest Endret 27. januar 2010 av lucky666 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå