Gå til innhold

Oppgradere fra Q6600 til?

Anbefalte innlegg

Har idag en maskin med Q6600 (Quad, 2,4 ghz) på hovedkortet MSI P35 Neo (LGA775) og vurderer å oppgradere prosessoren for å tyne et år til ut av maskinen.

Merker at ting gjerne kunne gått *litt* kjappere når jeg driver med bildebehandling. Ytelse i spill er relativt uinteressant.

Slik situasjonen er idag tror jeg at jeg ikke får så mye ut av en Quad-prosessor til mitt bruk (ser ofte at en eller to av coren'e er maxet ut mens to andre bare 'slapper av') og tror at jeg kanskje hadde fått mer ytelse for pengene ved å gå over til core 2 duo istedet.

Annen info: 4GB RAM, Windows Vista 32-bit. Photoshop CS3 (som visstnok skal kunne ta høyde for Quad-prosessorer, men jeg synes det sjelden skjer i praksis ifølge ytelsesgrafene jeg kjører i bakgrunnen).

Hva tror dere om å bytte til f.eks en:

Intel Core 2 Duo E8400 (Dual Core, 3.0Ghz, Socket 775, 6MB, 65W, 1333Mhz Boxed w/fan)

Vil det bli en brukbar ytelsesendring, eller er det andre alternativer (helst rundt max 1500,-) som vil være bedre?

(Sånn for ordens skyld: Jeg er ikke interessert i å oppgradere til Win 7 enda - tar det når jeg bytter maskin om et års tid eller noe).

Endret av Transponder79
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan jo være et alternativ ja - ble litt overrasket når jeg sjekket cpu-priser nå nylig; ser ut som om jeg må opp i 2000+ i pris på cpu for å få noe som er merkbart bedre, og det tror jeg ikke jeg gidder hvis jeg skal bytte ut hele maskinen i løpet av et års tid.

Det pussige er at maskinen min er godt over 2 år gammel (oktober 2007) og den var ikke spesielt dyr den gang - trodde nesten jeg skulle få cpu'er med tilsvarende ytelse kastet etter meg nesten gratis nå idag :)

Lenke til kommentar

Synes det vil være bortkastede penger å nedgradere til en Core2Duo fra en Q6600.

Du har allerede en av de feteste CPUene til LGA775. Liten vits å oppgradere bare CPU er min mening. Skal du ha noe som er merkbart bedre må du over på i7 og DDR3.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...