Gå til innhold

Sony Cyber-shot DSC-V1 eller Nikon Coolpix 5400?

Anbefalte innlegg

Kan vel kalle meg entusiast, men ønsker samtidig et forholdsvis kompakt kamera. Hadde bestemt meg for å kjøpe Sony Cyber-shot DSC-V1, men har blitt litt usikker nå som Nikon Coolpix 5400 er på trappene. Har satt meg grundig inn i begges spesifikasjoner, men blir ikke helt klok på hvilket kamera jeg skal gå for... -Er det noen som har noen tanker om disse to kameraene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begge har sine pluss og minuser. Spørsmål som batterikapasitet, AF-lampe vidvinkel/tele, utvippbar LCD osv. må man nesten besvare lit selv. Det ideelle kameraet er ennå ikke oppfunnet.

Det perfekte kameraet ville vel vært en kompakt G5 med hologram AF, mer kompakt størrelse på kamerahus, 640*480 på videoklipp, TTL måling på blitsen (også den eksterne).

Lenke til kommentar

Det eneste jeg ikke likte var fargene, men det kan antagelig fikses manuelt i innstillingene på kameraet. Husk dette er første versjon av softwaren også. Kommer jo alltid fikser etterhvert.

Batterikapasiteten fikser man med ekstrabatteri, selv om det er synd kapasiteten ikke er "hakket" bedre.

Memorystick-prisene er det ikke så mye å gjøre med, annet enn å kalkulere det inn i kameraprisen.

Ellers synes jeg testen bekrefter at det er et toppkamera !

Lenke til kommentar

Jeg har også kikket på disse to kameraene.

Nikon har i mine øyne noen fordeler som gjør at jeg vil mest sannsynlig gå for det.

• Vidvinkelen på tilsvarende 28mm.

Time lapse funsjonen.

Støtte for 1 gb microdrive.

Mye kraftigere makro enn v1

Jeg syntes at v1 gir uskarpe bilder.

En av ulempene til Nikon 5400 er liten lcd skjerm.

Jeg har hørt prisantydninger på rundt 9000,- i norge,

noe jeg håper ikke er en realitet.

Nikon 5400 har mindre bilde brikke en f.eks 5700, men bildene kan

umulige bli mindre skarpe enn md v1

Jeg har forresten akkurat fått vite at Nikon 5400 vil bli

sluppet 26 juni.

Lenke til kommentar

Ville nok tatt Nikon 5400 jeg og.

Grunnet at Nikon bruker Compact Flash og de du nevnte der, men tviler sterkt på at bildene til V1 er uskarpe.

Hvordan kan du vite det?

Har du sett det i enn test?

Kanskje han hadde fått en tidlig versjon av kameraet, han som testet det :shrug:

De pleier jo og ha noen feil.

Fordi noen blir håndbygd.

Lenke til kommentar

Her er en link til masse andre bilder tatt med V1

http://www.a-digital-eye.com/SonyV1/

Muligens jeg er for lite kritisk, men jeg synest bildene ser veldig bra ut.

Har lest på andre FORUM (USA) at det er litt uvant å ta bilder med V1 i begynnelsen. Grunnen for dette er at blitsen sitter oppe på venstre side av kameraet, der som venstre pekefinger pleier å være. Og det er uvant å holde vanstre arm under og ved siden av kameraet. Dette gjør at i begynnelsen klarer ein ikke å holde kameraet i ro, og dermed uklare bilder. Det blir vist bedre når en er vant til det, og bilder blir knallbra.

En annen ting som er nevnt i FORUMENE er dårlig batterikapasitet.

Royrogers

Lenke til kommentar

Hmm... sitter igjen med et litt blandet inntrykk.

Bildene i full størrelse er uskarpe og ser stortsett ut som et resizet

3 MP bilde..

Men med en gang bildene er forminsket en anelse

så virker de krystallklare og direkte imponerende..

Kunne tenkt meg å prøve en fotoutskrift for å se resultatet..

Lenke til kommentar

Tok en sammenligning av bilder tatt med V1, G3 og D60 (de to sisnevnte er Canon). Det er ikke tvil om at til og med G3 som har 3,87 mpixler er tegner betydelig bedre enn V1, desverre. Hadde egentlig store forhåpninger til V1, men de er gruset etter at jeg har studert en drøss med bilder (noen tatt med preproduction riktignok). :(

Utrolig skuffende, for ellers har V1 fin størrelse og mange fine funksjoner jeg kunne tenkt meg ! :-?

Lenke til kommentar
Sammenlign disse bildene tatt med V1 og G3. 5,1 mpixler mot 3,87 mpixler. Se selv hvilket som tegner skarpest og som får frem detaljene best. Mine øyne er hvertfall ikke i tvil. Og når G3 er så bra...hvor bra kan da ikke G5 bli???

Hvis du studerer bildene så ser du at bildene er tatt på foskjellige dager med forskjellig vær. G3'en er tatt i sol, mens V1 er tatt på en dag med overskyet vær.

Dette har like stor betydning som om du tar bilde inne med eller uten blits.

Så hvis du skal sammenligne to kameraer må du finne bilder tatt på samme sted, og på samme dag.

Royrogers

Lenke til kommentar

mlwirak skrev i en tidligere topic at han skulle få V1 inn til test første uken i Juni, og at testen skulle legges ut på nett uken etter.

Kan mlwirak svare om han har fått kameraet inn.

Dette haster da det er flere inkl. meg selv som har bestil kameraet, men er veldig usikker da det er verserer ulike meninger om kvaliteten.

Royrogers

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...