Gå til innhold

Hvordan installere Linux progammer.

Anbefalte innlegg

Har nettopp lastet ned google earth for linux (25 MB), filen heter google-earth-linux.bin, hvordan får jeg installert programmet? Når jeg klikker på filen, så kommer det bare opp ett langt skript i ett slags tekstbehandlingsprogram. Med andre ord, hvordan installerer enn LINUX programmer på standard Linux platform?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sudo aptitude install googleearth

Skal også funke hvis du har Ubuntu

Som oftest når man skal installere programmer så går man ikke inn på en webside og laster ned en fil.

Man bruker pakke brønnen som man kan si er en samling med programmer som kan installeres.

Alle distroer (linux versjoner) som fokuserer på å være brukervennlig, har et grafisk program for å installere programmer via pakkebrønnen.

Installer alltid programmer via pakkebrønnen med mindre det er EKSTREMT nødvendig å ha noe spesielt som krever å laste ned et program fra en webside.

Ellers så vil jeg at du skriver hva slags distro du bruker når du spør spørsmål, selv om alt er linux så er det så mye forskjellig fra distro til distro.

Det finnes altså ingen standard linux distro

Husk:

ALLTID legg ved hvilken distro du bruker

Endret av AlecTBM
Lenke til kommentar

Takk for nyttig informasjon. Nå liker jeg Linux plutselig mye betre, ikke minst etter at jeg fikk ned Ubuntu Netbook Linux. Den Linux versjonen som fulgte med maskinen var jo mye mindre brukervennlig og mindre funksjoner.

Jeg trodde knappt det gikk ann å bruke noen programmer som helst med Linux. Så sant en ikke var en ekspert på kommando linje progammering. Men nå som en f.eks kan velge i pakke brønnen og andre nyttige funksjoner, muigheternog programmer etc som den andre Linux versjonen ikke hadde blir jo alt mer logisk forståelig.

Lenke til kommentar

Sant.

Jeg har en ubuntu server kjørende på virtual machine under Sun VirtualBox hjemme. Tenkte installere monodevelop for å kikke litt på det. Ubuntu repo hadde derimot versjon 2.0, og 2.2 var nyeste. 2.0 forstod ikke helt lambdauttrykk og syntaxhighlightet ikke C# 3.0 ting så bra.

Men Monodevelop hadde selvsagt ikke noen debian pakker, så jeg lastet ned source, og havnet i referansehelvete.

Lenke til kommentar

Uten å starte med en krig her så kan jeg si det at det er ytterst sjelden jeg innstallerer ting, og for den normale bruker så ligger alt de trenger i pakkebrønnen

Trenger du noe nyere versjon eller føere programmer så kan man legge til flere kilder eller håpe at utvikleren har laga ferdig kompilerte pakker

Lenke til kommentar

Jeg har ingenting imot windows xp eller windows 7 på en normal sterk pc. Men jeg synest det var betre å ha Linux Ubuntu på liten mini Eee 900 PC uten CD rom og kun 16 GB med 1000 ram. En PC som i hovedsak brukes til helt primære standard ting.

Visst det var snakk om enn gaming PC, der en ofte installerte det ene og det andre i "hytt og vær" og likte å laste ned alt mulig rare programmer etc. Så ville jeg ha fortrekkt windowns istedet for linux.

Men for mini Asus Eee PC serie 900 kunne ikke Linux Ubuntu passet betre, jeg er godt fornøyd. Og har allerede delt min UBUNTU boot CD med andre forvettne by nerder her i Tel Aviv, og begge to som prøvde UBUNTU boot CD ble positivt overrasket. Det fordi de hadde gamle erfaringer fra gamle Linux versjoner som var alt annet enn så utrolig kult og brukervennlig, datt av lasses og returnerte aldri til Linux før jeg introduserte de til o great UBUNTU 9.10....

....av en eller annen grunn så gjorde det voldsomt narr ut av navnet UBUNTU. Det babblet på hebraisk halve dagen og hvert 5.minutt kom ordet UBUNTU ut og det lo som om det var små barn som prompet med hendene. UBUNTUU OBUNTHO OBONTOO, har aldri sett større glis på disse 3 jødene som satt og hyllet Ubunto og latterligjorde navnet omm enn ann.

Han ene var så happy for Ubunto kopien at han spanderte gratis kaffi på meg og skrøt over pakkebrønnen, menst han andre som forbannet Linux menst jeg presset han til å prøve ut UBUNTU tok helomvendig og sa flere ganger "I LIKE IT, I LIKE IT" menst han nettopp hadde gått inn på UBUNTO CEESE og glisste inn i kameraet og tok bilder av seg selv som om han aldri hadde sett noe lignende, før han utbrøt igjen "I LIKE LINUX, I DO"...

...om han sa det for å bli kvitt meg eller fordi han virkelig likte det, er jeg litt usikker på..

Endret av IDF
Lenke til kommentar
Jeg synes bare det kunne vært enklere. Ved siden av å være et sikkerhetshull, så er det ikke alltid aktuelt å sitte med gammel programvare.

Sikkerhetshull patches til distro-versjonen ikke har flere oppdateringer. Det er halvannet år for vanlig release og 3 år på LTS for desktop-versjonene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...