Gå til innhold

Uttak fra BSU-konto etter fylte 34


el_cash

Anbefalte innlegg

Har noen penger stående på en BSU-konto, men ikke en stor sum. Flere år siden jeg satte inn pengene der, og har aldri tatt noe ut derfra.

 

Mitt spørsmål er ganske enkelt: hvordan kan jeg disponere pengene etter fylte 34 år?

 

Kan jeg overføre pengene til min forbrukskonto og dermed bruke dem til hva jeg vil? Eller må jeg bruke dem til boligformål? Hvis jeg leier og trenger hvitevarer, kan jeg isåfall kalle dette boligformål? Er det noe annet jeg bør tenke på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Utgangspunktet er som følger: Etter skatteloven § 16-10 gis personlig skattyter fradrag i inntektsskatt og trygdeavgift for innskudd på boligsparekonto når innskuddet skal brukes til erverv av, eventuelt nedbetaling av gjeld på, egen bolig som er anskaffet etter at kontrakt om sparing ble inngått. Slikt BSU-fradrag gis med 20 prosent av innbetalt sparebeløp til og med det inntektsåret vedkommende fyller 33 år.

 

Så, man kan da feks bruke pengene til nedbatling av gjeld på boligen, hvordan du har fått denne gjelden (dvs , oppussing ) er vel ikke et problem i seg selv.

Lenke til kommentar
Utgangspunktet er som følger: Etter skatteloven § 16-10 gis personlig skattyter fradrag i inntektsskatt og trygdeavgift for innskudd på boligsparekonto når innskuddet skal brukes til erverv av, eventuelt nedbetaling av gjeld på, egen bolig som er anskaffet etter at kontrakt om sparing ble inngått. Slikt BSU-fradrag gis med 20 prosent av innbetalt sparebeløp til og med det inntektsåret vedkommende fyller 33 år.

 

Så, man kan da feks bruke pengene til nedbatling av gjeld på boligen, hvordan du har fått denne gjelden (dvs , oppussing ) er vel ikke et problem i seg selv.

Stemmer, du kan nedbetale nåværende gjeld på bolig.

Dette betyr at v/ boligkjøp, bør man IKKE tømme BSU (med mindre denne er fylt til max og man er for gammel til å fylle på mer).

 

Noen få folk tabber seg ut der, tar å tømmer BSU for å bruke denne som egenkap., da er det bedre å eev. nevne denne som en sikkerhet for banken :-)

 

Jeg fyller desverre litt lite i min bsu, men lite er vel bedre enn ingen ting.

Lenke til kommentar
Utgangspunktet er som følger: Etter skatteloven § 16-10 gis personlig skattyter fradrag i inntektsskatt og trygdeavgift for innskudd på boligsparekonto når innskuddet skal brukes til erverv av, eventuelt nedbetaling av gjeld på, egen bolig som er anskaffet etter at kontrakt om sparing ble inngått. Slikt BSU-fradrag gis med 20 prosent av innbetalt sparebeløp til og med det inntektsåret vedkommende fyller 33 år.

 

Snakk med banken din du. Mange banker oppererer med et vidt begrep om hva som er bolig formål og du får nok et mye bedre svar der enn du får her.

 

Nå er det vel skatteloven, som Malvado viser til, og ikke bankene som bestemmer hva som gir rett til fradrag.

Benytter du pengene til noe annet, må fradragene tilbakebetales.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...