Gå til innhold

BK: toppen av et tre


Anbefalte innlegg

Prøvde å fokusere inn på toppen av treet, der med snøballen.

Dette er tatt med auto, fordi jeg ikke helt vet hvordan man stiller inn kameraet enda.

Fikk kameraet rett før helgen, og dette er et av mine første bilder :)

 

post-95815-1263127753_thumb.jpg

 

Ellers, her er fotografiene jeg synes ble veldig bra:

post-95815-1263128102_thumb.jpg

post-95815-1263128186_thumb.jpg

post-95815-1263128264_thumb.jpg

post-95815-1263128339_thumb.jpg

 

Alle disse er uredigerte, rett fra RAW til jpg.

Noen tips hva som kan gjøre slike fine bilder bedre?

 

Et som jeg har klippet litt og redigert litt:

post-95815-1263128388_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt forsøk. Jeg foreslår at du:

- Leser retningslinjer

- Plukker ut et bilde som ønsker kritikk på i stedet for å poste så mange

- Bruk apostelzoom i stedet for å tenke nytt utstyr. Gjør som Thomhess foreslår og forsøker å konsentrere deg om hva du ønsker å vise. En måte å gjøre dette på er å isolere ved å gå nærmere. Lær å bruke det objektivet du har først

 

Her er kritikk på bilde #1. Ok eksponering, men mangler noe bærende på komposisjon. Dersom treet er hovedmotiv ville jeg forsøkt å isolere det mer. Dersom resten av lanskapet er en viktig del av motivet ville jeg ha hatt større dybdeskarphet for å få bakgrunnen skarp.

Lenke til kommentar

Thomhess:

 

Ja, forstår, men du kan jo prøve å gå fysisk nærmere. Ta nærbilde av noen forfrossede grener o.l. Har prøvd det selv, og med solen inn fra riktig kant kan dette gi en riktig god effekt.

 

Takk, skal prøves.

 

 

telealf:

 

Godt forsøk. Jeg foreslår at du:

- Leser retningslinjer

- Plukker ut et bilde som ønsker kritikk på i stedet for å poste så mange

- Bruk apostelzoom i stedet for å tenke nytt utstyr. Gjør som Thomhess foreslår og forsøker å konsentrere deg om hva du ønsker å vise. En måte å gjøre dette på er å isolere ved å gå nærmere. Lær å bruke det objektivet du har først

 

Her er kritikk på bilde #1. Ok eksponering, men mangler noe bærende på komposisjon. Dersom treet er hovedmotiv ville jeg forsøkt å isolere det mer. Dersom resten av lanskapet er en viktig del av motivet ville jeg ha hatt større dybdeskarphet for å få bakgrunnen skarp.

 

Skal taes til etterretning, ble visst litt ivrig :)

 

Lenke til kommentar

Siste bildet best fordi fordi

- Det har en forgrunn, Du fikk fram hytteområdet relativt skarpt,Gir stemning av kulde, Bra komposisjon, horisontlinjen riktig plassert

 

Absolutt et bilde med potensiale, men mørktt tre, lys himmel - prøv graduert filter

 

TIPS TIL DEG

- Vil du ha noe tydelig i fokus, bør det stå i kontrast med bakgrunnen, som det første bilde desverre ikke gjør

- Prøv å finne litt mer kreative motiver, gå nærmere og viktigst av alt: Lek deg med komposisjon og vinkel. Husk at bare en trestubbe kan bli interresant med en annerledes vinkel og med f. eks. solnedgang som bakgrunn.

 

Bildene #1, #3 og #4:

 

Ble nok veldig kjedelige. Bilde #4 fikk altfor rotete komposisjon med kun litt himmel.

De blir også veldig flate, det er ingenting som leder øyet inn i bildene, du må bruke treformasjoner, stier og hvis du i tillegg har en forgrunn fungerer dette som oftest best)

Tenk også på at de beste (natur)bildene som regel blir tatt grytidlig på morgenen eller ved solnedgang. Et ellers vanlig motiv kan også bli noe helt nytt hvis det er tatt i tåke, snøvær, storm og regn, men dette krever værbestandig utstyr. Prøv deg først og fremst med nye vinkler.

 

Dette var motivtips, når det gjelder kamerainnstillinger, foreslår jeg at du skaffer deg en fotobok. Digital fotograferingav Scott Kelby synes jeg er veldig fin.

Endret av BEFGHIJKLMNPQSTUVXYZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...