Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst]Danne eget AS


KrissPro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432

Må vel spytte i et startkapital på 100 000 pr person hvis jeg ikke husker feil..(?)

 

Edit: Var bare startkapital på 100 000, ikke pr person. Takk til frevild for oppklaringen!

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar

KrissPro,

 

Er det noe galt med deg? Her stiller du et spørsmål, og istedetfor å takke for at folk faktisk gidder å hjelpe deg, så rakker du ned på dem? Du har nå anledning til å forklare dette.

 

Flodec: Grunnen til at folk oppretter AS, er stort sett at de vil drive med liten risiko for å få gjeld og at de vil skatte mindre.

 

Er forretningsideen å investere på børsen, får en ingen av fordelene: Selv når man investerer personlig, risikerer man ikke å tape annet enn det investerte. Aksjonærer har ikke personlig gjeldsansvar, så investeringer på børsen er uansett trygt. Og skattemessig er det vel heller få fordeler, siden man også som personlig investor mottar utbytte. Hvorfor KrissPro allikevel ønsker å investere via et AS, aner jeg ikke.

 

alekstef: 100K i sum, ikke per person. :)

Lenke til kommentar

Fordele er 20 % mindre formueskatt hvis Aksjeselskapet er unotert. I tillegg slipper du å betale skatt for aksjegevinst med mindre du tar utbytte fra selskapet selvfølgelig. "Ulempen" er blandt annet at man må gjennom mer byråkrati og at man må danne et styre som har generalforsamling en gang i året. I tillegg får du ikke refundert 28% av aksjetapene dine. Men hvem faen satser på å tape på børsen?

 

Back to topic. Noen som vet hvordan man registrerer Akjselskapet i Brønnøysund?

Lenke til kommentar
Fordele er 20 % mindre formueskatt hvis Aksjeselskapet er unotert. I tillegg slipper du å betale skatt for aksjegevinst med mindre du tar utbytte fra selskapet selvfølgelig. "Ulempen" er blandt annet at man må gjennom mer byråkrati og at man må danne et styre som har generalforsamling en gang i året. I tillegg får du ikke refundert 28% av aksjetapene dine. Men hvem faen satser på å tape på børsen?

 

Back to topic. Noen som vet hvordan man registrerer Akjselskapet i Brønnøysund?

Bare for å skyte inn.

Er ikke NUF et bedre alternativ her?

Slippe utgifter til ekstern revisor osv. - Ikke krav til egenkapital - "slappere" formkrav - stort sett samme fordeler som ved AS.

 

Og bare sånn at det er nevnt

Hvis jeg ikke husker helt feil så er det også primert selskaper registrert i EU/EØS land som ingår i fritaksmodellen/metoden. Investerer du i selskaper som ligger utenfor (lavkostland) så gjelder ikke lenger fritaket.

 

Du nevner også "slippe og betale skatt av aksjegevinst". Du slipper vel ikke helt unna? Må du ikke inntektsføre 3% uansett?

Så du "bør" jo ha noen fradragsberitegede kostnader i forbindelse med realisering av verdiene.

Endret av C-angel
Lenke til kommentar

I henhold til retningslinjene §1. Innleggets Innhold, påpekes det at innlegget skal holdes i en høflig og saklig tone. Fokuser på sak, ikke person, og diskuter anstendig. Merk spesielt følgende, flaming og andre former for personangrep og Trolling er forbudt. I henhold til retningslinjene har innlegg blitt slettet fra tråden. Videre brudd på detet kan føre til reaksjoner i form av advarsler og/eller utestengelse fra forumet.

 

dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på "Personlig Melding". Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar
Fordele er 20 % mindre formueskatt hvis Aksjeselskapet er unotert. I tillegg slipper du å betale skatt for aksjegevinst med mindre du tar utbytte fra selskapet selvfølgelig. "Ulempen" er blandt annet at man må gjennom mer byråkrati og at man må danne et styre som har generalforsamling en gang i året. I tillegg får du ikke refundert 28% av aksjetapene dine. Men hvem faen satser på å tape på børsen?

 

Back to topic. Noen som vet hvordan man registrerer Akjselskapet i Brønnøysund?

Bare for å skyte inn.

Er ikke NUF et bedre alternativ her?

Slippe utgifter til ekstern revisor osv. - Ikke krav til egenkapital - "slappere" formkrav - stort sett samme fordeler som ved AS.

 

Og bare sånn at det er nevnt

Hvis jeg ikke husker helt feil så er det også primert selskaper registrert i EU/EØS land som ingår i fritaksmodellen/metoden. Investerer du i selskaper som ligger utenfor (lavkostland) så gjelder ikke lenger fritaket.

 

Du nevner også "slippe og betale skatt av aksjegevinst". Du slipper vel ikke helt unna? Må du ikke inntektsføre 3% uansett?

Så du "bør" jo ha noen fradragsberitegede kostnader i forbindelse med realisering av verdiene.

 

Interessant. Vet du noe mer om Norskregistrerte utenlandske foretak?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Fordele er 20 % mindre formueskatt hvis Aksjeselskapet er unotert. I tillegg slipper du å betale skatt for aksjegevinst med mindre du tar utbytte fra selskapet selvfølgelig. "Ulempen" er blandt annet at man må gjennom mer byråkrati og at man må danne et styre som har generalforsamling en gang i året. I tillegg får du ikke refundert 28% av aksjetapene dine. Men hvem faen satser på å tape på børsen?

 

Back to topic. Noen som vet hvordan man registrerer Akjselskapet i Brønnøysund?

Bare for å skyte inn.

Er ikke NUF et bedre alternativ her?

Slippe utgifter til ekstern revisor osv. - Ikke krav til egenkapital - "slappere" formkrav - stort sett samme fordeler som ved AS.

 

Og bare sånn at det er nevnt

Hvis jeg ikke husker helt feil så er det også primert selskaper registrert i EU/EØS land som ingår i fritaksmodellen/metoden. Investerer du i selskaper som ligger utenfor (lavkostland) så gjelder ikke lenger fritaket.

 

Du nevner også "slippe og betale skatt av aksjegevinst". Du slipper vel ikke helt unna? Må du ikke inntektsføre 3% uansett?

Så du "bør" jo ha noen fradragsberitegede kostnader i forbindelse med realisering av verdiene.

 

Interessant. Vet du noe mer om Norskregistrerte utenlandske foretak?

Jeg vet i hvert fall at hvis du ikke sier ja så terroriserer de deg over telefon til du blir gal!

Lenke til kommentar
Er forretningsideen å investere på børsen, får en ingen av fordelene: Selv når man investerer personlig, risikerer man ikke å tape annet enn det investerte. Aksjonærer har ikke personlig gjeldsansvar, så investeringer på børsen er uansett trygt. Og skattemessig er det vel heller få fordeler, siden man også som personlig investor mottar utbytte. Hvorfor KrissPro allikevel ønsker å investere via et AS, aner jeg ikke.

 

alekstef: 100K i sum, ikke per person. :)

 

Om man driver med short seling så kan man fort tape mer en det man har av penger. Om man tar opp lån for å kjøpe aksjer (hvet ikke om det går i rein aksje firma om man ikke har noe sikkerhet?) så kan fort sette seg i stor gjeld om ting går dårlig. Man trenger vel ikke ta ut alt som utbytte hele tiden, dermed går ikke så mye av dem man invisterer med bort i skatt og man har en større mengde og tjene penger på (Mulig ting noen vps kontoer heller ikke skatter føre man tar ut av den, kan ikke nokk om aksjer å skatt)

Lenke til kommentar
Om man driver med short seling så kan man fort tape mer en det man har av penger. Om man tar opp lån for å kjøpe aksjer (hvet ikke om det går i rein aksje firma om man ikke har noe sikkerhet?) så kan fort sette seg i stor gjeld om ting går dårlig. Man trenger vel ikke ta ut alt som utbytte hele tiden, dermed går ikke så mye av dem man invisterer med bort i skatt og man har en større mengde og tjene penger på (Mulig ting noen vps kontoer heller ikke skatter føre man tar ut av den, kan ikke nokk om aksjer å skatt)

 

Ja, du har helt rett i at man løper en større risiko hvis man investerer i lånte penger. Man taper fortsatt bare det investerte, men det kan være kjipt å være skyldner etter en låneavtale når de lånte verdier er borte vekk. Grunnen til at jeg ikke nevnte dette, er at det nok er vanskelig for et enmanns spekulasjons-AS å få lån til investering.

 

Den skatterettslige siden er jeg ikke så sikker på, men det høres nå underlig ut at en skal komme i en gunstigere skatteposisjon ved å investere gjennom et AS. Jeg ville umiddelbart anta at utbytte fra børsinvesteringen beskattes på selskapets hånd, og at utdeling fra selskapet deretter beskattes på eierens/spekulantens hånd. Mao. en dobbelt utbyttebeskatning. Dette er imidlertid kun en antagelse - skatterett kan jeg ikke så mye om.

Lenke til kommentar

Tror ikke det har så veldig mye føre seg, hvis man ikke har "uhorvelig" mye penger. Dvs i millionklassen. Utgifter til revisor, regnskapsføring, statlige gebyrer osv. blir fort en del. Ulike brokers har ett produkt de kaller Investeringskonto Link, som visstnok skal gi noe av de samme skattefordelene som i et AS - men jeg har ikke blitt overbevist om at dette et særlig godt produkt.

Endret av nercix
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...