Gjest Slettet+8974354 Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 (endret) Hei Jeg har bestemt meg for å bygge en stasjonær PC, den skal brukes til noe gaming, videoredigering, surfing og film. Multitasker noe, videoredigering + musikk + MSN + Internett er vanlig kombinasjon med og uten videoredigering. Jeg har satt meg er budsjett på ca: 11 000 kr. Disse 11 000 kronene skal holde til en komplett pc, unntatt høytalere. Jeg tenker å ha to skjermer, har en gammel Tandberg LCD skjerm på 15 tommer fra før av som jeg vil bruke den krever 1 VGA utgang. Kjøling (ekstra vifter) tror jeg ikke blir så viktig før sommeren, rommet mitt er relativt kjølig. Jeg vil helst ha en Intel basert PC. Overklokking nevnes lengre ned. Jeg har lest mye artikler og på forumet og har laget et oppsett i prisguiden HDD: Har valgt Samsung Spinpoint F1 Pris: 518 hos Amentio Har valgt denne fordi den er rask, og den hadde akkurat passe lagringskapasitet. Optisk: Har valgt en Nec AD-7240S i sort Pris: 182 hos PS.no Valgt HW.nos anbefaling Kabinett: Har valgt Cooler Master Storm Sniper Black Pris: 1237 hos Amentio Har valgt dette kabinettet fordi det hadde god plass, gode løsninger; LED Av/på og viftestyringen. Ganske sikker på dette kabinettet, skifter kanskje til røde vifter. RAM: Har valgt OCZ DDR3 PC3-12800 Platinum XTC Dualchannel 4GB Pris: 1050 hos Netshop Er ikke så orientert med RAM, så her ville det vært fint med noen innspill. Ny RAM: Corsair XMS3 DDR3-1600 CL9 4 GB Pris: 960 hos Amentio Etter forslag fra "itspersonal" CPU: Jeg var valgt Intel Core i5 750 boxed. Pris: 1439 hos netonnet Har valgt denne CPUen fordi den har 4 kjerner, og er på en relativt ny socket. PSU: Jeg har valgt Corsair HX 650W Pris: 869 hos Dustinhome Virker som en god PSU, og med god nok kapasitet til ev. oppgraderinger Hovedkort: Jeg har valgt Gigabyte GA-P55A-UD5 Pris: 1650 hos Komplett Har valgt dette HKet fordi det er støtte for USB 3.0, SATA 6 gb/s. Jeg har valgt UD5 modellen foran UD4 og UD3 fordi dette kortet har to GbLan ut/innganger. Den har også en slags overklokkingsfunksjon, som klokker opp når det blir mer belastning på CPU, det er nok det nærmeste jeg kommer overklokking foreløpig. GPU: Her har jeg ikke valgt noe enda fordi jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal velge. Pris: rundt 500-800 kr Trenger foreløpig ikke noe heftig skjermkort, spiller kun BF2 og vurderer MW2. Dessuten kan jeg overleve med medium settings til mars, for da kommer nVidia med DX11 kort, det er jo også mangel på skjermkort for tiden. Har også mer penger i Mars som jeg kan bruke. Har sett på kompletts tilbud på Gainward GTS 240 PhysX, men det er to tilbud det kortet, og det ene koster mer en det andre. er det noen forskjell? OS: Har valgt Windows 7 Home Premium 64 bit Pris: 809 hos Amentio Vel jeg skal ikke ha linux så… Skjerm: Har valgt BenQ G2420HD Pris: 1449 hos Komplett Vet ikke om skjermen passer på skrivebordet hvis jeg skal ha 2 skjermer. Kanskje jeg må nedgradere til 21,5 tommer, eller finne en skjerm med/uten rammer rundt. Mus og tastatur: Er rett og slett ikke sikker, har sett på Logitech G110 og Cooler master Storm sentinel. Makroknapper på tastaturet er ikke noe must, men volum kontroller vil jeg ha. På musen kan jeg godt ha makrokapper, gjerne på siden. Her hadde vært fint med innspill. Samlet pris hos Amentio er 9600 u. skjermkort, mus og tastatur. Bestiller ev. HK og skjerm fra komplett. Takker for forslag til minne, skjermkort, mus og tastatur Rett på meg hvis jeg har skrevet noe feil/glemt noe Edit: Skiftet ut RAM Endret 13. januar 2010 av Slettet+8974354 Lenke til kommentar
jonasguten Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 (endret) Personlig ville jeg ha satset på et bra hovedkort og kanskje en i7 prosessor hvis du har multitasking. Operativsystemet ditt bør være 64 bit ( fikk ikke med meg det du skrev ) etter det du har sagt. men ellers ser det greit ut Endret 10. januar 2010 av jonasguten Lenke til kommentar
siindre Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 FPS forskjell er minimal mellom i5 750 og i7 920 så jeg støtter valget ditt. UD5 er også et godt hovedkort. Skal du klokke? Da må du hvertfall huske en god kjøler, 750 klokker fint til 4ghz. Angående skjermkort er det vel bare å kjøpe et billig nVidia kort, også bruke det som physx når du får deg et nytt og bedre skjermkort i mars. OCZ rammen er forøvrig ikke noe kjekk å klokke med, da bør du gå for kingston eller crucial. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8974354 Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Takker for svar Tror ikke jeg har noe behov for å overklokke enda. @ siindre: Har du noen gode kandidater til RAM? @ jonasguten: Tror ikke jeg går opp til i7, da jeg føler det blir litt for mye. Lenke til kommentar
siindre Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 (endret) Patriot Viper DDR3 1600 4 GB er svært gode og klokke med, cas9 og mulighet for veldig gode timings. Endret 11. januar 2010 av siindre Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8974354 Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Hmm, lang ventetid. Kan spørre på minne-delen av forumet, der har de sikkert mange forslag. men takk for hjelp Lenke til kommentar
Magronmhr Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 (endret) Har en BenQ G2420HD selv. Er veldig fornøyd. Det dyreste er ikke alltid det beste Skjermkortet jeg har foreløpig er et XFX Radeon HD 4770. betalte rundt 750 kr for det. Kjører Crysis på halvveis high settings uten lag med et i7-oppsett. Kortet er absolutt verdt pengene. Endret 12. januar 2010 av Magronmhr Lenke til kommentar
Itspersonal Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 (endret) Kanskje du kan spare noen kroner ved å kjøpe maskinen på dustinhome.no? Kåret av hardware.no som billigste nettbutikk samt at de har den beste servicen og kundevennligheten jeg noen gang har opplevd (sjekk egen tråd på forumet om dustinhome). Jeg anbefaler deg å kjøpe Samsung spinpoint F3 som er en nyere og raskere disk i samme prisklasse. Siden du ikke har noen spesielle krav til kjøling eller type kabinett kunne du ha jekket deg ned litt til f.eks. Antec 300 og spare ca 800,- kr (et kabinett som er litt mer nøytralt også med litt mindre bling faktor). ATI 5770 eller 5750 er rimelige og nye skjermkort som vil passe godt inn i din prisklasse. Det står ikke hvilke spenninger minnet ditt kjører på. Med P55 hovedkort så må du kjøpe lav-voltsminne som kjører på 1.65V (hvis ikke kan du ødelegge både minne og hovedkort). F.eks. http://www.dustinhome.no/pd_5010331609.aspx Endret 13. januar 2010 av itspersonal Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8974354 Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Har en BenQ G2420HD selv. Er veldig fornøyd.Det dyreste er ikke alltid det beste Hvor mange cm er rammene på denne skjermen? Kan skjermen heises opp og ned? Kanskje du kan spare noen kroner ved å kjøpe maskinen på dustinhome.no? Kåret av hardware.no som billigste nettbutikk samt at de har den beste servicen og kundevennligheten jeg noen gang har opplevd (sjekk egen tråd på forumet om dustinhome). Jeg anbefaler deg å kjøpe Samsung spinpoint F3 som er en nyere og raskere disk i samme prisklasse. Siden du ikke har noen spesielle krav til kjøling eller type kabinett kunne du ha jekket deg ned litt til f.eks. Antec 300 og spare ca 800,- kr (et kabinett som er litt mer nøytralt også med litt mindre bling faktor). ATI 5770 eller 5750 er rimelige og nye skjermkort som vil passe godt inn i din prisklasse. Det står ikke hvilke spenninger minnet ditt kjører på. Med P55 hovedkort så må du kjøpe lav-voltsminne som kjører på 1.65V (hvis ikke kan du ødelegge både minne og hovedkort). F.eks. http://www.dustinhome.no/pd_5010331609.aspx Har sett på dustin, kanskje jeg velger det for å få bedre service (synes amentio gir dårlig inntrykk), dustin blir litt dyrere da. Hva gjør den bedre? Ser ut som de har samme spesifikasjoner, unntatt Cachen hvor F1 er på 32 MB og F3 er på 16 MB. Jeg vet ikke hvilken rolle cache har, men hvis det ikke spiller noen rolle er det jo penger å spare ved å velge F3. Har bestemt meg for CM Storm Sniper, synes den er grei nok. Skal se på kortene Da er Corsair minnet lagt i handlekurven, jeg går ut ifra at den kan klokkes litt? Takker for hjelpen (Og Chr1stian; slutt å mase, må deale med mamma for en god spons ) Lenke til kommentar
Itspersonal Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 (endret) Både F1 og F3 fås med 32MB cache, men F3 har 30% raskere lesehastighet om jeg husker riktig. Informasjonen på prisguide.no er noe manglende... Corsair brikkene skal kunne klokkes litt ja, og ivertfall opp til 1600MHz, selv om det har liten betydning for ytelsen (stort sett bare forskjell på benchmarking). Grunnen til at jeg ba deg se på Antec 300 er at kabinettet du har valgt er relativt dyrt og med den hardwaren du har valgt har du ikke behov for noe dyrere (eller bedre) enn Antec 300. Antec 300 har vunnet flere priser for god ytelse til en billig penge. Har du bestemt deg for Sniper så er selvfølgelig det helt greit, men jeg ville heller tatt de ekstra pengene fra å bytte til Antec 300 og kjøpt et bedre skjermkort (som f.eks. 5850, noe som vil gjøre en relativt stor forskjell i spill). Endret 13. januar 2010 av itspersonal Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8974354 Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Da kjøper jeg en F3 istedet Er klar over at Storm Sniper er forholdsvis dyr med tanke på mitt budsjett. Men jeg er ganske bestemt med mitt valg, liker at man har vifte og LED kontroll. Det er ganske stort også, så det har plass til litt av hvert. Lenke til kommentar
Chr1stian Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Kjøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøp! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8974354 Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Sluuuuuuuuut ååå maaaaaassse! Lenke til kommentar
Itspersonal Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Da kjøper jeg en F3 istedet Er klar over at Storm Sniper er forholdsvis dyr med tanke på mitt budsjett. Men jeg er ganske bestemt med mitt valg, liker at man har vifte og LED kontroll. Det er ganske stort også, så det har plass til litt av hvert. LED og viftekontroll kan alltid monteres i etterkant Hvis du ikke vil oppgradere til 5850 kan jeg anbefale ATI 5750/ 5770 Sapphire Vapor X som kommer med meget god kjøleløsning og har mindre støy enn de fleste andre modellene. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8974354 Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Det kommer flere DX11 kort snart, dessuten har jeg mer penger etter uke 8. Skjermkortet jeg skal kjøpe nå er bare nidlertidig. Lenke til kommentar
Itspersonal Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Det kommer flere DX11 kort snart, dessuten har jeg mer penger etter uke 8. Skjermkortet jeg skal kjøpe nå er bare nidlertidig. Ja jeg er klar over at Nvidia kommer med noe etterhvert, men ikke hold pusten til den tid (if u know what i mean). Første kortet i 300 serien til Nvidia er et rebrandet kort fra 200 serien... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8974354 Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Har uansett mer penger etter uke 8, da kan jeg fleske til med et 5850 hvis jeg vil, eventuelt en SSD også Jeg er tålmodig så det skal nok gå bra, familie PCen skal også ha et nytt skjermkort med HDMI. Så når jeg kjøper nytt kort kan jeg flytte det over i den andre PCen. Skjermkortet fra 2004 holder ikke helt koken. Lenke til kommentar
Magronmhr Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 (endret) Har en BenQ G2420HD selv. Er veldig fornøyd.Det dyreste er ikke alltid det beste Hvor mange cm er rammene på denne skjermen? Kan skjermen heises opp og ned? Rammen er 1,7-1-8 cm bred. Skjermen kan ikke heises opp og ned. Endret 16. januar 2010 av Magronmhr Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8974354 Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Rammen er 1,7-1-8 cm bred. Skjermen kan ikke heises opp og ned. Takk for svar, da blir det måling med tommestokk etterpå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå