Underhand-Felons Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Jeg holder på med en excel-fil som inneholder historikk for nesten 30 år, med daglige noteringer. Det forekommer 12 kolonner med ulike beregninger på dagsbasis, og jeg har fått til å få fram akkumulerte resultat som oppdaterer seg selv ved enhver utvidelse i antall rader. Når jeg jobber med analysedelen i arket, så anvender jeg forskyvbart glidende snitt, som er en av kolonnene. Jeg ser altså på effekten ved enhver endring av glidende snitt, ved å taste inn en gitt verdi i analysedelen. Ikke analyseverktøyet, men et eget ark med opplysninger om hva som skjer på flere områder ved endring av lengden på glidende snitt. Men nå står jeg litt fast; hva når jeg ønsker å avgrense perioden jeg spør for – hvordan kan man få dette til ved å sette ”dato fra-til?” Kan dette løses i excel direkte, eller må jeg lære meg VB? - Og da er spørsmålet; er det høy brukerterskel i VB? Håper noen har et hint… Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 (endret) Ja dette lar seg temmelig sikkert løse med formler. Men hvis du har en fornuftig datastruktur bør du mye heller bruke en Pivot-tabell. Brukerterskel VB, tja, noen blir gode lynkjapt og noen skjønner det absolutt aldri. Det avhenger mye av talent og interesse, og også av ferdigheter -skal du kunne VBA for Excel så må du kunne både programmeringsspråket og Excel. Beste hilsen Harald Endret 10. januar 2010 av Harald Staff Lenke til kommentar
Underhand-Felons Skrevet 10. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2010 (endret) Jeg har tenkt litt nærmere på dette nå; bare jeg finner en formel/funksjon som kopierer et utvalg basert på dato fra - til, så tror jeg at utfordringen kan løses. Dvs jeg oppretter et tomt ark, med kun datointervall, basert på inntastet verdi kopieres så aktuelt tidsrom over i ny og dermed avgrenset tabell. Funksjonen skal rett og slett bare hente inn intervallet mellom to rader jeg angir, enten som rad nr eller som dato (helst det siste, dato er første kolonne i hver rad). Men så var det da praksisen - noen tips? Endret 10. januar 2010 av Underhand-Felons Lenke til kommentar
pertm Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Vel du kan bruke array formel til å løse dette og det kan bli noe slikt: {=gjennomsnitt(hvis(datoer>startdato;hvis(datoer<sluttdato;tall)))} datoer er en rekke med alle datoer også de som er utenfor intervallet tall er de tallene i kolonnen man kan regne gjennomsnitt av. startdato og sluttdato to celler med hver sin datoverdi som avgrenser hva du vil ha snitt av. For å få dette til å virke så må du ikke skrive inn klamme pratrensene{} men trykke ENTER + SHIFT + CTRL istedenfor vanlig ENTER. Er området stort eller du lager kompliserte formler så kan disse formlene bli ganske trege Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Tenk du, men resultatet av denslags vil vel helst bare omfatte ting du allerede behersker, og da er det vel egentlig ikke all verdens vits å be andre om råd eller ny kunnskap. Siste gang:Pivot-tabell! Lenke til kommentar
Underhand-Felons Skrevet 10. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2010 Harald og pertm; mange takk begge to! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå