olebrann3 Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Har en Toyota Avensis 2000 modell som er kjørt 180 000. Den må være eu-godkjent innen slutten av april, når ca må jeg bestille kontroll for å få den i april en gang? Denne bilen har iallefall ikke vært på service siden 140000, bør den snart gå på service? Hvor bør jeg ta eu-kontrollen? Naf? I mitt tilfelle vil jeg ha det billigst mulig og om de da slurver litt er ikke det så nøye for skal ikke ha bilen så veldig lenge. Mulig det er noen innlegg som er om dette, men har ikke funnet noe iallefall. Og som dere sikkert skjønner har jeg 0 peiling på bil. Lenke til kommentar
remi-a Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Du bør definitivt ha bilen på service om den ikke har hvert inne på 40000 km. Olje er en ting som ikke må slurves med å bytte da dette kan føre til meget kostbare reparasjoner. Ang. PKK(EU kontroll) bør det ikke være så veldig lang ventetid på time uansett hvor du bestiller time, men anbefaler å være ute i god tid i tilfelle overraskelser med store reparasjoner. Hvor du bør ta kontrollen er det ikke noen fasitt på, men min erfaring tilsier at de som er strengest er NAF. Fordelen med å ta EU kontroll på merkeverkstedet er at de vet hvor det typisk bruker å være feil på den aktuelle modellen og derfor har et bedre grunnlag for å ikke dømme for strengt. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 (endret) Fordelen med å ta EU kontroll på merkeverkstedet er at de vet hvor det typisk bruker å være feil på den aktuelle modellen og derfor har et bedre grunnlag for å ikke dømme for strengt. Ikke enig! Det er kommer mer ann på mekanikeren enn verkstedet i seg selv. Uansett, så er det klare retningslinjer på hva som skal sjekkes, slik at "kjentskap til bilen" hjelper lite siden man må gå over hele bilen før man tar et standpunkt. I tillegg kan man samkjøre EU-kontroll og service siden mange av sjekkpunktene er de samme. Vedlikehold kommer selvfølgelig i tillegg, men de tingene som byttes er viktige elememter for å få bilen til å vare lengst mulig. Olje derimot er, som nevnt, avgjørende for bilens levetid. Endret 10. januar 2010 av LiamH Lenke til kommentar
gxi Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Fordelen med å ta EU kontroll på merkeverkstedet er at de vet hvor det typisk bruker å være feil på den aktuelle modellen og derfor har et bedre grunnlag for å ikke dømme for strengt. Ikke enig! Det er kommer mer ann på mekanikeren enn verkstedet i seg selv. Uansett, så er det klare retningslinjer på hva som skal sjekkes, slik at "kjentskap til bilen" hjelper lite siden man må gå over hele bilen før man tar et standpunkt. Det meste av sjekkene på en EU-kontroll som ikke skal måles med instrument er bare "stikkprøver". Tester med samme bil på forskjellige verksteder har i vertfall konkludert at forskjellige verksteder vil finne forskjellige ting, og det henger nok sammen med at de forskjellige verkstedene vil se nøyere på forskjellige steder. Kan nok ha mange grunner, men til den prisen og tiden en slik kontroll skal ta er det ingen mulighet for å sjekke absolutt alt som "skal" sjekkes. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Fordelen med å ta EU kontroll på merkeverkstedet er at de vet hvor det typisk bruker å være feil på den aktuelle modellen og derfor har et bedre grunnlag for å ikke dømme for strengt. Ikke enig! Det er kommer mer ann på mekanikeren enn verkstedet i seg selv. Uansett, så er det klare retningslinjer på hva som skal sjekkes, slik at "kjentskap til bilen" hjelper lite siden man må gå over hele bilen før man tar et standpunkt. I tillegg kan man samkjøre EU-kontroll og service siden mange av sjekkpunktene er de samme. Vedlikehold kommer selvfølgelig i tillegg, men de tingene som byttes er viktige elememter for å få bilen til å vare lengst mulig. Olje derimot er, som nevnt, avgjørende for bilens levetid. Tja, jeg har noe blandet erfaring med mine biler iallfall. Har 3 ganger opplevd å få feil av et ikke-merkeverksted, som viser seg ikke å være feil, og 2 ganger har de ikke funnet feil, den ene feilen var direkte farlig å kjøre med. Sist fikk jeg feil på bremseskiver bak, som var for tynne. De var kjørt ca 30.000KM, så jeg var ikke overbevist, og nevnte dette for de som hadde gitt feilen. De sto på sitt, og jeg måtte ta bilen på merkeverksted for at de skulle godkjenne skivene. En i familien hadde sin gamle Toyota på PKK hos NAF i Bergen. De slaktet bilen, og ga den kjøreforbud pga bremser! Jeg undret meg over dette, flere av feilene kunne jeg ikke engang finne, og de jeg fant var i mine øyne ikke nok til å gi en 1-er engang. Bremsene fungerte i praktiske tester helt fint, jeg fant noe slitasje på skiver, men innenfor krav-spec. Tok bilen til Toyota her i Bergen, ba de gå grundig gjennom den, og fant rett nok noen komponenter de mente kunne være greit å bytte om ikke så alt for lenge (som nevnte skiver, samt gummiforinger på stabstag, men det hele endte opp med 1 1-er på manglende parklyspære. Skal ikke påstå at det alltid vil være best å gå på merkeverksted, der finnes sikkert tilfeller hvor de skor seg på uvitende kunder og andre ting, men etter å ha vært på PKK rundt 30-40 ganger sitter jeg igjen med inntrykk at merkeverksted oftest er ganske kurante. Har hatt meget god erfaring med Biltilsynet her i Bergen. En anelse streng på enkelte ting, men fullstendig uhildet, og i den grad jeg har bedt om det, har de tipset meg om ting som bør taes over tid. Hadde de bare ennå utført vanlig PKK hadde jeg glatt benyttet meg av de i fremtiden og Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 (endret) Fordelen med å ta EU kontroll på merkeverkstedet er at de vet hvor det typisk bruker å være feil på den aktuelle modellen og derfor har et bedre grunnlag for å ikke dømme for strengt. Ikke enig! Det er kommer mer ann på mekanikeren enn verkstedet i seg selv. Uansett, så er det klare retningslinjer på hva som skal sjekkes, slik at "kjentskap til bilen" hjelper lite siden man må gå over hele bilen før man tar et standpunkt. Det meste av sjekkene på en EU-kontroll som ikke skal måles med instrument er bare "stikkprøver". Tester med samme bil på forskjellige verksteder har i vertfall konkludert at forskjellige verksteder vil finne forskjellige ting, og det henger nok sammen med at de forskjellige verkstedene vil se nøyere på forskjellige steder. Kan nok ha mange grunner, men til den prisen og tiden en slik kontroll skal ta er det ingen mulighet for å sjekke absolutt alt som "skal" sjekkes. Det høres ut som om et verksted har en gjeng med robot-mekanikere som tenker identisk. Slikt er det selvsagt ikke og samme verksted kan ende opp med to forskjellige sett med feil hvis to ulike mekanikere tar en EU-kontroll på samme bilen. Med andre ord, så er det ikke verkstedene som spriker i antall feil, men mekanikerne jevnt over. Er enig i at testen er veldig overfladisk, men samtidig er det klare retningslinjer på den, så resultatet skal "i teorien" bli likt overalt. At noen velger å sjekke noe grundigere på en bil, mens de sjekker andre ting grundigere på en annen bil viser bare en total mangel på forståelse av hva en EU-kontroll er. De fleste sjekkpunktene dreier seg om slitedeler og her er kjørestil og vedlikehold mer avgjørende enn selve bilmerket. Det å dømme ut f.eks bremseskiver og klosser pga tykkelse, skal være bygd på helt klare mål i millimeter, ikke bare en lett konklusjon med øynene. Jeg har ikke opplevd at noen av mekanikerne på det verkstedet jeg jobber på hopper over punkter eller neglisjerer enkelte av sjekkpunktene for å spare tid. Er man nok drillet, så klarer man en godt gjennomført EU-kontroll på 30-45 minutter. Det skal likevel sies at det straffer seg mer å finne for mange feil enn for få hvis verkstedet blir utsatt for en stikkprøve av en EU-kontroll. Endret 11. januar 2010 av LiamH Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå