Gå til innhold

Noen som kjørere egen Exchange server?

karakas

Anbefalte innlegg

Sitter og ser litt på hosted Exchange, og vurderer om jeg skal sette opp en egen server eller om jeg skal kjøpe tjenesten online. Om jeg kjøper online så går det fort endel kroner om man skal ha la oss si 10-15 kontoer.

Jeg har ett Technet-abb, og hardware til serveren, så "etableringskostnadene" til en egen Exchange server er minimale.

Det jeg lurer på er vanskelighetsgraden rundt det å sette opp og vedlikeholde en Exchange-server. Er det noen som har gjort dette selv? Og har Exchange-servere støtte for IDN? Jeg vet Outlook har støtte for dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjører exchange selv ja. MEN, nå skal det sies at det er jobben min å drifte nettverk og exchange servere.

Ja, det er en del å sette seg inn i, hvis du ikke er en ræser på å lese bøker, over middels interesert, og godt over middels god på data, samt at du har noen å "lene deg på" når du skal installere/sette opp exchange. Så er du på dypet veldig fort.

Det jeg vil anbefale deg er å få fatt i en 2008 SBS server. Denne forenkler installasjonen av exchange dramatisk.

http://www.microsoft.com/sbs/en/us/default.aspx

For folk som ikke har all verdens med peiling og ikke har tid til å sette seg skikkelig inn i installasjon og drifting av en "full" exchange installasjon og ikke har behov for det ekstra som den gir, så er small businessversjonen konge. Du får guidelines på det meste, enkelt oppsett og enkel drifting.

MEN, jeg ville fremdeles anbefalt å kontakte ett lokalt IT firma som du kan dra inn for support og eventuelt hjelp hvis noe skulle gå skeis. (du snakker tross alt om at hvis serveren går ned, så er dere uten epost) Det er greit at man kan bruke god tid når man skal sette opp serveren og få den i drift, men når den først er i drift. Så er som regel hele bedriften avhengig av at den fungerer. Da er det plutselig ikke så greit å sitte å lese en dag eller to i en bok/søke på internett for å løse problemet og det er greit å ha noen i bakhånd som du kan få inn for å hjelpe deg/bedriften deres.

og husk å sette opp en god backup, personlig har jeg god erfaring med symantec backup exec. Men det fins andre programmer som er minst like gode.

Husk, det viktigste du må tenke igjennom er følgende: Hva gjør du NÅR serveren går ned, hvordan setter du den opp for å minimalisere skaden ved hardwarefeil (disker ryker, cpu'er går heden, rambrikker dør etc.) Hvor mye tid har du på å drifte dette? Regn med en god del timer rett etter at du har satt den i drift for å luke vekk småproblemer. Hva gjør bedriften når serveren går ned og du er på ferie i Honolulu? Kan andre på bedriften fikse dette? Må de være uten epost i 10-20 dager, har dere ordnet dere med ett lokalt IT firma som kan avhjelpe dere?

Jeg skjønner at du ønsker å spare penger med å ha deres egen server, ideen er kjempegod og på sikt kan det være skikkelig nyttig for ett firma å ha egen server/sentral lagring etc. men, som du ser. Det er ett par ting å tenke igjennom, ikke bruk en gammel server på exchange og IKKE bruk 32bit bruk 64bit (exchange SPISER minne, minimumskrav er 4GB, anbefalt 6-8GB) NB! Microsoft har satt en øvre grense på SBS serveren på 32GB

Dette er bare tips og ett par ting å tenke igjennom, lykke til

Lenke til kommentar

Takk for god tilbakemelding, kan kanskje legge til at det er snakk om privat bruk og ikke ett firma, så det blir uansett lek&lær i starten før jeg eventuelt slipper til resten av familien.

Hardwaren skal ikke være noe problem. CPUen som står i nå, er kanskje ikke den kraftigste, men da det er ett AM2 hovedkort (Tyan Tomcat n3400B) skal det ikke være noe problem å finne en kraftigere CPU.

Lenke til kommentar

CPU er svært sjelden problemet, det er som regel minne som det butter på. Hvis det er til privat bruk og du har gratis tilgang på software. Så ville jeg kjørt på med 2008SBS lykke til.

Ps: http://www.amazon.com/Windows-Business-Adm...pd_bxgy_b_img_c

Det er en god bok å begynne med for å sette seg litt inn i det, har selv flere pocket consultant bøker som jeg bruker å lese i fra tid til annen.

Lykke til

Lenke til kommentar

Sitter nå med NGT etter at de kjøpte opp Tele2, og har forstått det slik at de er ganske åpne med tanke på hva vi kan kjøre på deres linjer.

Men regner med å gå over til fiber iløpet av året, det lokale e-verket har startet prosessen, men er fortsatt i planleggingsfasen. Hva som skjer da vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...