hean Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 du legger ikke sammen energien som brukes på å bremse fallet og energien som er lagret i den hevede vekten, de motarbeider værandre. Har jeg i det hele tatt sagt eller antydet det noen plass? Lenke til kommentar
Bisken Skrevet 11. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2010 Jeg tror jeg har kommet litt nærmere en løsning: Hvis arma starter i laveste posisjon så må det allerede finnes en spenn-energi i fjæra som trekker inn snora fra øverste talje (fjæra sitter i generatoren). Denne ekstra energikilden finnes ikke i situasjonen hvor arma kun løfter vekten. Løftingen av vekt fører til at energi må tilføres for å holde denne vekten oppe (før den igjen senkes). Dette slipper man i tilfellet med taljen. For å eventuelt fjerne denne forskjellen så må man trekke ned så fort man har kommet i topp-posisjon. Dette vil kreve ekstra energi for å motvirke tregheten til arma. Jess. To små avvik som kanskje er svaret på gåta. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå