Gå til innhold

DXO Optics til DNG til Lightroom

Anbefalte innlegg

Lastet ned prøveversjon av DXO optics 6. Alle objektivene mine finner jeg også her til mitt kamera. Når man tar mange bilder på en reise så har jeg ikke tid til å redigere alle bildene etterpå. Bare de beste. Er jo moro å se på resten avbildene også. Da virker det som om DXO er tingen. Velger bildene du vil og trykker start prosess og man får ut ferdige jpg som er veldig bra. Det ser jo veldig bra ut til dette formålet.

MEN. Jeg bruker Lightroom og tar alle bildene i raw. Man kan kjøre DXO ut til DNG. Kan jeg da ta inn DNG filene i LR og redigere vider på disse der. Blider må beskjæres osv også.

Da har jeg orginalrawfila fra Canon. Så får jeg en DNG som er like stor og til slutt konverterer jeg i LR til jpg eller annet format?

Orginalfilen bør jeg vel beholde. For DXO sin DNG fil med dens forandringer bør jeg vel ikke bare ha uten orginalfilen.

Hvordan gjør dere dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lastet ned prøveversjon av DXO optics 6. Alle objektivene mine finner jeg også her til mitt kamera. Når man tar mange bilder på en reise så har jeg ikke tid til å redigere alle bildene etterpå. Bare de beste. Er jo moro å se på resten avbildene også. Da virker det som om DXO er tingen. Velger bildene du vil og trykker start prosess og man får ut ferdige jpg som er veldig bra. Det ser jo veldig bra ut til dette formålet.

MEN. Jeg bruker Lightroom og tar alle bildene i raw. Man kan kjøre DXO ut til DNG. Kan jeg da ta inn DNG filene i LR og redigere vider på disse der. Blider må beskjæres osv også.

Da har jeg orginalrawfila fra Canon. Så får jeg en DNG som er like stor og til slutt konverterer jeg i LR til jpg eller annet format?

Orginalfilen bør jeg vel beholde. For DXO sin DNG fil med dens forandringer bør jeg vel ikke bare ha uten orginalfilen.

Hvordan gjør dere dette?

Det finnes mange muligheter å gjøre dette på. Peter Krogh, en workflow ekspert, dumper alle RAW filene etter konvertering til DNG, mange andre gjør det ikke. Jeg konverter fra RAW til DNG i LR, men tar vare på alle RAW filene. Konverterer fra DNG til JPEG når det er behov for dette. DNG er ikke et proprietært filformat, så en konvertering til DNG(med editering) i DXO og deretter laste disse inn i LR burde gå greit. Men jeg ville ha beskjært bildene før all annen editering da beskjæring påvirker eksponeringen. Men hvorfor bruke DxO? Kun pga automatikken? Mener at LR også har en auto funksjon...

Lenke til kommentar
MEN. Jeg bruker Lightroom og tar alle bildene i raw. Man kan kjøre DXO ut til DNG. Kan jeg da ta inn DNG filene i LR og redigere vider på disse der.

Det å redigere VIDERE på det som er gjort i DXO kan du nok glemme. En DNG fil inneholder RAW bildedata. Endringer som DXO gjør blir nok lagret som metadata i DNG fila, og det er lite trolig at disse blir tatt hensyn til av Lightroom. Skal du redigere videre bør du nok lagre i f.eks. TIFF (16 bit) format.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

<!--quoteo(post=14994939:date=10/01-2010 : 01:28:name=Arve28)--><div class='quotetop'>QUOTE(Arve28 @ 10/01-2010 : 01:28) <a href="index.php?act=findpost&pid=14994939"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->MEN. Jeg bruker Lightroom og tar alle bildene i raw. Man kan kjøre DXO ut til DNG. Kan jeg da ta inn DNG filene i LR og redigere vider på disse der.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Det å redigere VIDERE på det som er gjort i DXO kan du nok glemme. En DNG fil inneholder RAW bildedata. Endringer som DXO gjør blir nok lagret som metadata i DNG fila, og det er lite trolig at disse blir tatt hensyn til av Lightroom. Skal du redigere videre bør du nok lagre i f.eks. TIFF (16 bit) format.

Dette er ikke korrekt. Dxo - DNG filen er konvertert til det som kan betegnes som en lineær TIF da den er "demosaiced" men oppfører seg ellers som en raw fil. Denne filen egner seg utmerket godt til viderebehandling i LR.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

<!--quoteo(post=14994939:date=10/01-2010 : 01:28:name=Arve28)--><div class='quotetop'>QUOTE(Arve28 @ 10/01-2010 : 01:28) <a href="index.php?act=findpost&pid=14994939"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->MEN. Jeg bruker Lightroom og tar alle bildene i raw. Man kan kjøre DXO ut til DNG. Kan jeg da ta inn DNG filene i LR og redigere vider på disse der.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Dette er ikke korrekt. Dxo - DNG filen er konvertert til det som kan betegnes som en lineær TIF da den er "demosaiced" men oppfører seg ellers som en raw fil. Denne filen egner seg utmerket godt til viderebehandling i LR.

På dxo's forumsider(må registrere deg) så finnes det mange innlegg om dette emnet, dxo har også ett offisielt dokument om arbeidsflyten de ser for seg i kombinasjonen dxo-lightroom-dxo

det finnes etter utviklernes synspunkt 2 måter å gjøre dette på, de har utviklet en "plug-in" for lightroom som omgår måten lightroom håndterer raw filer på.

kort fortalt, når lightroom skal laste en raw fil til ett eksternt program opprettes en tiff eller psd fil(det kommer an på programmet og hva du selv ønsker, dette settes opp i dialogboksen for eksterne redigeringsprogram). siden tiff filen får samme navn som raw filen(i utgangspunktet) og ligger på samme sted, vil dxo prøve å lete opp raw filen "bak ryggen på lightroom" og benytte denne istedenfor, du vil selvfølgelig ikke få med justeringer gjort av lightroom på raw filen da dette ligger i eget "application space" i sidecar filen(xml) eller kun i lightroom databasen om du ikke har lagret endringene til raw fil. når dxo har gjort justeringene på raw filen, så vil den automatisk lagre den opprettede tiff filen på nytt med de endringer som er gjort og denne tiff filen vil være den må fortsette redigeringen på i lightroom/photoshop hvis du skal beholde dxo sine endringer.

endringene dxo gjør lagres såvidt jeg husker i dxo sin egen sidecar fil slik at nestegang du åpner samme råfil i dxo så vil du ha innstillingene du gjorde...

Jeg for min del har for øyeblikket sluttet å bruke dxo fordi jeg har fått megaproblemer med farger og hvitbalansen på nef filene jeg redigerer i dxo, og jeg har ikke funnet problemet ennå, derfor er det enkelte ting jeg ikke har testet og sjekket fullt ut ennå...

håper noe av dette var til nytte, men det kan være andre har tillegg eller korreksjoner til det jeg skriver her, ikke alltid like enkelt å huske alt helt korrekt... så korreksjoner er velkomne de...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...