Gå til innhold

Hjelp til ny kraftig multimedia-PC i tillegg til spill-PC

Anbefalte innlegg

Enda en post om ny PC. Jeg håper på en del tilbakemeldinger da jeg vil høre erfaringer fra dere som har tilsvarende komponenter.

Er dette ok komponenter til å sette sammen en ny PC?

Kabinett:

PC6010W658AB Lian Li Fulltower, Aluminium, m/Akvarium

microplex.no

1595,-

Strømforsyning:

Antec strømforsyning, 430W, ATX12V/P4 - TruePower-serien

microplex.no

995,-

Kjøling (For CPU, GPU og Chipset)

Waterchill

Usikkert hvor jeg kjøper dette. Kanskje Microplex.no?

Totalt ca. kr: 2000,- (Inkludert kjøleblokk for GPU og Chipset)

Hovedkort: (Er enda usikker om jeg skal gå for Asus eller MSI, evt. Abit)

P4C800 Intel Canterwood, Socket 478, ATX, 4GB DDR-SDRAM, 800MHz FSB (P4C800DELUXE)

PS Data

1916,-

Prosessor: (Kanskje boxed. Jeg vet ikke hvordan det er å demontere for å innstallere vannkjøling på boxed)

Intel P4 (2.8GHz 512KB L2 Cache, 800Mhz FSB, PGA478)

PS Data

2635,-

Minne: (Jeg har også lurt på stabile Corsair XMS, men er det verd prisen?)

(2x) TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB m/Winbond, 32M*8/16chip, 184-P (for DDR-PC400MHz)

komplett.no

2x696 = 1392,-

HD'er

(2x) Western Digital Raptor 36,7GB SATA - 10000Rpm 8MB cache WD360GD

komplett.no

2x1542 = 3084

Skjermkort:

Sapphire Radeon 9700PRO AIW 128MB DDR AGP, ATI All in Wonder 9700PRO, Retail

komplett.no

3.795,-

Lydkort:

Foreløpelig bruker jeg det interne fra Asus (om jeg velger det hovedkortet) siden det har fått god omtale. Kanskje jeg skifter det ut om noen måneder med et som har THX.

Diskettstasjon:

Skrur det ut fra en fra et gammelt vrak av en PC som jeg har stående.

DVD-spiller og DVD-brenner.

Hva skal jeg velge og hvor skal jeg kjøpe det?

Maks kr: 3000,- (tilsammen for både spiller og brenner)

Keyboard

Hva skal jeg velge og hvor skal jeg kjøpe det?

Ca. kr: 400,-

Mus

Microsoft Intellimouse Explorer 3.0

Usikkert hvor jeg kjøper denne.

Den koster vel rundt kr: 300,-?

Musematte og diverse tilbehør til mus:

FUNC1030S: fUnc surface 1030 musmatte, Sort/Sort - Tosidig

microplex.no

258,-

EGMBBB Mouse Bungee, Sort

microplex.no

165,-

EGMS Mouse Skatez

microplex.no

59,-

SPEEDFIX2: Spray til musmatter, "SpeedFix", 200ml

microplex.no

69,-

Totalt for tilbehør til mus

Kr: 551,-

Totalt for denne PC'en (Før evt. eksternt lydkort) blir da maks. ca kr:

21 663,-

Jeg har budsjettert med 18000-19000, så det burde vel gå greit inn i budsjettet? (Ihvertfall rundt 20 000 kroner)

Er det noe spesielt som burde vært forandret på i oppsettet?

Jeg er interessert i å få mest mulig fart uten å "sløse" med lommeboken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det holder med en raptor disk til systemdisk. kjøp heller en litt større disk til samme pris.

ellers ville jeg kutta ned på musetilbehør. vanlig teip og en litt god musematte er alt som skal til.

du nevner ingenting om skjerm. skal du se mye tv på pc-en? ellers er vel det skjermkortet unødvendig

Lenke til kommentar
det holder med en raptor disk til systemdisk. kjøp heller en litt større disk til samme pris.

ellers ville jeg kutta ned på musetilbehør. vanlig teip og en litt god musematte er alt som skal til.

du nevner ingenting om skjerm. skal du se mye tv på pc-en? ellers er vel det skjermkortet unødvendig

Hei.

Takk for tips.

Jeg har tenkt å sette diskene opp i RAID. Dessuten vil jeg kjøpe en 7200-disk senere når jeg trenger mer disk-plass.

Skjerm har jeg. Den klarer jeg meg med 1 år til.

PC'en skal brukes til mye spilling. Blant annet Half Life 2. Dessuten skal jeg benytte den til en del TV-titting og videoredigering. Derfor AIW.

Det er også mulig at jeg kjøper meg et digitalt tilleggskort etterhvert.

Når det gjelder musematten, så er den sikker. Tilbehøret koster ikke så mye, men det er et must når man spiller å ha best mulig utstyr.

Jeg vet at man får en type tape som er god, men husker ikke hva den heter.

Lenke til kommentar
Er det noe spesielt som burde vært forandret på i oppsettet?  

Jeg er interessert i å få mest mulig fart uten å "sløse" med lommeboken.

Hvis du ikke har bruk for funksjonene et AIW kort har, kunne du jo kjøpt et vanlig Radeon 9700PRO til rundt 3000.

Dessuten er er vel 2x36 GB litt lite, men det kommer jo an på hva du planlegger å bruke den til.

Et i865PE kort yter nesten likt som et i875P kort. Dette er jo bevist i de fleste tester. Jeg ville heller gått for et slikt (Asus' eller Abits).

Jeg har ikke erfaring med noen av komponentene, men har lest en god del tester så hvis det er personlig erfaring du spør etter så ignorer denne :wink:

Lenke til kommentar

Kjøp bundelen med MS Intelly explorer mus og ICE mat på komplett...

Du bør holde deg til ein webshop, du tjener ikkje så masse på det og handle fra fleire.

Keytronic Lifetime deseign er konge tastatur!

Nec sin +- brenne er på komplett er vel nice?

Når det gjelder boxed kjølern, så er den laus når du får den, du kan også ta den av seinere. Det er ikkje noke problem.

Og så trur eg nesten eg ville ha valgt Abit IC7-G hovedkortet. Det har f.eks nettverket rett på chipsettet i stade for og henge det på den overbelasta pci bussen. Asus kortet har også S-ata kontrollern på PCI bussen, det er lite smart når sata kontroller er integrert i chipsett.

Les noken tester av abit / msi / aopen / asus kort du.

Tester finner du her www.mbreview.com

Lenke til kommentar

Først og fremst vil jeg bare si at det er et bra oppsett du har der.

Ville valgt å forholde meg til en, maks to nettbutikker(som f. eks. microplex og komplett), siden flere nettbutikker blir dyrt i forhold til porto og frakt for flere komponenter.

Ville heller valgt Abit's IC7-G i stedet for ASUS P4C800 Deluxe. like god på overklokking + at det bruker Intel's sørside, noe som ASUS ikke gjør, og at det er et bedre kort.

Ellers er det ikke mer å klage på. :wink:

Lenke til kommentar
Først og fremst vil jeg bare si at det er et bra oppsett du har der.

Ville valgt å forholde meg til en, maks to nettbutikker(som f. eks. microplex og komplett), siden flere nettbutikker blir dyrt i forhold til porto og frakt for flere komponenter.

Ville heller valgt Abit's IC7-G i stedet for ASUS P4C800 Deluxe. like god på overklokking +  at det bruker Intel's sørside, noe som ASUS ikke gjør, og at det er et bedre kort.

Ellers er det ikke mer å klage på.   :wink:

Hei.

Takk for tips.

Jeg vurderer faktisk for tiden både Asus, MSI og Abit.

Dessuten er jeg usikker på om jeg skal ha 9700PRO AIW eller 9800 PRO og et digitalt tilleggskort med satelitt-tv.

Er det noen TV-kort med tv-utgang hvor man ikke behøver å starte opp PC for at det skal fungere? Slik at man f.eks kan bruke TV-utgangen til å se på et vanlig TV uten å starte opp PC'en.

Evt. også at noen kan se på satelitt-tv (via TV-tuneren i TV-kortet) samtidig som selv spiller Half Life 2 og benytter Sapphire Radeon 9800 PRO med 256MByte DDR-2 minne?

Nå bor jeg ikke så langt unna Bergen, og da er et bra alternativ Flexi-data. De er litt dyrere enn komplett.no, men det sparer jeg vel inn på porto og at jeg er garantert å få alle varene samtidig når jeg henter dem.

kabinett og psu blir antageligvis handlet inn hos microplex.no og vannkjøling hos 3dfxcool.no.

Lenke til kommentar

Ville heller gå for AMD enn Pentium dersom du skal spille ettersom de er bedre i 3d-applikasjoner. Derfor ville jeg gått for dette hovedkortet:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...10&GrpID=5&s=pl

Et billig og jævli bra hovedkort.

og kanskje denne prosessoren:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...0&GrpID=5&s=kom

AMD er bedre enn intel :yes:

Hvis du ikke har veldig bruk for de ekstra funksjonene som følger med i 9700pro AIW ville jeg heller gått for dette:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...24&GrpID=1&s=pl

koster ikke mye mer :-?

men dersom du vil ha virkelig kongekort går du for dette:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...24&GrpID=1&s=pl

det er vel antageligvis ikke verdt pengene menmen.

Skal du ha et mest for pengene skjermkort går du for et vanlig 9700pro.

Lenke til kommentar
Prosessor: (Kanskje boxed. Jeg vet ikke hvordan det er å demontere for å innstallere vannkjøling på boxed)  

Intel P4 (2.8GHz 512KB L2 Cache, 800Mhz FSB, PGA478)  

PS Data  

2635,-  

Ehm.. Boxed betyr bare at det FØLGER med vifte, ikke at den er satt fast i CPU... Så DET er nok ikke et problem

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...