Gå til innhold

BK: Portrett bilde av barn.

Gjest Slettet+3124

Anbefalte innlegg

Ca noe sånn "skal" histogrammet se ut, og til venstre er sånn bildet med det histogrammet ser ut.

(Har bare dratt opp eksponeringen for å gi en pekepinn på hvor mye for mørkt det er)

Dette er fullstendig misvisende kritikk/råd i mine øyne. Det er da ikke sånn at histogrammet gir noen fasit på hvordan et bilde burde være eksponert. Dersom fotografen ønsker at eksponeringen skal ligge til venstre i histogrammet (og dermed gjengi de faktiske lysforholdene) er det dette som er den eneste "korrekte" eksponeringen. Så får dere heller si at dere synes han har gjort et feil valg/har dårlig teknikk.

Ser du de flotte "" tegnene jeg har?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du noen linker slik at jeg kan lese meg opp på det du sier, eller så vil jeg nok komme til kort.

På en annen side, vil det du sier være mulig i et Nikon D40? Da det er dette kameraet jeg har.. ;)

Her er en fin link som handler om å balansere tilgjengelig lys med blits. Men det forutsetter at du har en grunnleggende forståelse av de begrepene som står omtalt i linken til Nautica.

Man kan bruke alle speilreflekser til å utøve disse teknikkene. Her er et bilde hvor jeg har balansert tilgjengelig lys med blits.

Ingen som sier at historigrammet skal ha en viss form og fordeling, men det er da første gang i historien jeg har hørt noe si at ikke histogrammet foreller noe om eksponeringen er i rett område eller ikke. Venstrejustert histogram med absolutt ingenting på høyre side forteller at man enten har undereksponert eller bilde inneholder kun mørke gjenstander.

Histogrammet forteller kun hvordan tonene i et bilde er fordelt. Man kan ikke bruke histogrammet til å fortelle fotografen at han har gjort feil. Da må man i hvert fall først vite hvordan de faktiske lysforholdene var, og i tillegg hva som var intensjonen til fotografen. Det er fotografen som avgjør om eksponeringen var "riktig". Dersom man ønsker å gjengi lyset i et lite opplyst rom vil tonene alltid komme på venstre side av histogrammet. Bildet er ikke nødvendigvis feil eksponert av den grunn. Men man kan selvfølgelig være uenig i fotografens avgjørelse.

Forøvrig er venstrejustert histogram beste måten å få støy med en DSLR.

Ja, det kan ofte være lurt å eksponere mot høyre for å minimere støy og klipping av skyggetoner, men dette har lite med det vi diskuterer her å gjøre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Dette bildet er i fra samme "shoot". Dette bildet har et "bra" histogram i motsetning til det andre bildet. Merkelig at det skulle bli slik..

post-44035-1263154040_thumb.jpg

Jeg antar at dere synes at dette bildet er bedre?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Hehe.. når man har barn rundt alderen 3 år så er dette ikke til å unngå (med rennende nese altså). Og det jaggu ikke lett å få en liten en til å holde gode posisjoner heller. Så det blir litt luring og lokking. Og selvfølgelig blir det en hel haug bilder, hvor mesteparten slettes pga at de ikke er brukene.

Tror jeg tok litt over 100 bilder, og av dette så sitter jeg igjen med 11 stk som jeg fant verdig. :p

Lenke til kommentar

Det ble mye snakk om eksponeringen her, så jeg får kommentere noe annet... Jeg ville tenkt litt mer på bakgrunnen. På det første bildet er det en lampe og en sofa(?) i bakgrunnen. Hva gjør disse i bildet? Det andre bildet har også noe "rot" i bakgrunnen. Så lenge du ikke objektene i bakgrunnen tilfører bildet noe er det bedre med helt hvit bakgrunn.

(Og en liten ting til: I følge retningslinjene er den lengste siden av bildet som ikke skal være større enn 1280 piksler.)

-trygve

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...