nabo_nabo18 Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 (endret) det er en eksamens oppgave og jeg skjønner ikke helt hva det dreier seg om. kan du hjelpe meg med det. takk p) Protonspekter Stoffet som gir det protonspekteret som er vist nedenfor, har kjemisk formel C3H6O2. tolk spektret og bestemt strukturformelen for forbindelsen. 11.bmp Endret 10. januar 2010 av nabo_nabo18 Lenke til kommentar
Cemi Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 (endret) Dette er et proton spekter etter at man har kjørt en prøve av stoffet ditt igjennom en NMR spektroskopi. Du må nok slå opp i formelboka, eller boka de, hvor enn du lettest finner det, for å finne ut hvilke stoff som har disse kjemiske skiftene. Deretter kan du tolke spekteret for å finne ut hva resultatet ble. Analyseres ved hjelp av lignende verdier(Ikke bruk disse da de muligens ikke stemmer korrekt med de dere bruker): Edit: ser at bildet fikk svart bakgrunn, bare trykk på det så skal du få det ordentlige bildet. Dersom du har hvit bakgrunn som standard i nettleseren din Endret 10. januar 2010 av Cemi Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Jeg mener dette er H-NMR spekteret av propanal, der: Lenke til kommentar
Cobos Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Jeg mener dette er H-NMR spekteret av propanal, der: Det var en god ide og det jeg ville trodd helt til jeg leste at formelen er C3H6O2. Med så få C'er og så mange H'er kommer jeg til at eneste måten det kan stemme på er med en OH-gruppe og en CHO gruppe. Da endrer man veldig på antall H-miljøer og burde da ha flere topper. Så min teori er at du har helt rett og formelen som er oppgitt er feil. Cobos Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Jeg mener dette er H-NMR spekteret av propanal, der: Vel, Jeg korrigerer meg sjøl. Blingsa først på molekylformelen. Dette er nok H-NMR spekteret til esteren etylformiat (HCOOCH_2CH_3), der: dette trur jeg faktisk stemmer bedre! ---------------------- PS, faktum er jo at skiftet til aldehydgr. er større enn 8 ppm: Lenke til kommentar
Cobos Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Jeg mener dette er H-NMR spekteret av propanal, der: Vel, Jeg korrigerer meg sjøl. Blingsa først på molekylformelen. Dette er nok H-NMR spekteret til esteren etylformiat (HCOOCH_2CH_3), der: dette trur jeg faktisk stemmer bedre! ---------------------- PS, faktum er jo at skiftet til aldehydgr. er større enn 8 ppm: Ja, jeg har lite erfaring med NMR spektere til estere, men nå stemmer jo antall topper, antall H-atomer og antall O-atomer. Dermed ser dette ut til å kunne forklare fordeling pent. Takk for den... Cobos Lenke til kommentar
nabo_nabo18 Skrevet 11. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2010 (endret) mange takk. alle en oppgave til som jeg ikke helt forstår: hvordan kan vi vet at det er pentan-2-on bildet: http___www.naturfagsenteret.no_konferanse_konferanse2009_Pedersen.pdf___Adobe_Reader.bmp Endret 11. januar 2010 av nabo_nabo18 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå