Gå til innhold

Frosne eller sprukne rør?


Gjest Slettet+872348

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis skaden har skjedd inne i din leilighet, kan du bli holdt ansvarlig. Forlater du et bosted i en lang periode mens det er minusgrader/fare for minusgrader ute, så skal du ha på tilstrekkelig med varme til å forhindre dette. Hvis ikke, er det regnet som at du er ansvarlig for skaden som har skjedd.

Endret av Marekatten
Lenke til kommentar

Kan også la kranene stå å dryppe.

 

Enkelte av mine rør har fryst de siste ukene.. om jeg så hadde hatt 50grader i huset ville de fryst.. rørene har fryst i gulv og vegger.. så alle kraner står nå å drypper til meg. eneste som funker.

 

men om det er ditt ansvar er jeg ikke sikker på. sikker på att det er i leiligheten det har fryst? kan jo være i kjeller eller gulv vegger som er utenfor ditt omeråde?

Lenke til kommentar
sikker på att det er i leiligheten det har fryst? kan jo være i kjeller eller gulv vegger som er utenfor ditt omeråde?

 

Når det ligger et islag i bunnen av dusjen, så har det frosset inne i leiligheten -og muligens også andre steder..

 

edit: det virker som begge blandebatteriene er frosset i stykker så de ikke lar seg stenge, samt at varmtvannsrørene antakelig er frosset. Hva duringa kommer av er ikke godt å si.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

de tiner jo av seg selv til slutt... avhengig av vær.. men er du avhengig av vannet så kan det jo være greit å få det opptint.. en rørlegger tar seg veldig godt betalt ;)

 

varmtvannet kan fryse like fort som kaldtvannet når det står ubrukt over en periode. att bare varmtvannet fryser og ikke kaldtvannet kan jo være tilfeldig.. vet ikke om du har kopperrør eller rør i rør.. kan vel tenkes att varmtvannsrøret utsettes for mere kalde enn kaldtvannet... alt etter hvordan de er isolert..

Lenke til kommentar

om du kjenner en lunk i vannet er det ganske sikkert at berederen fungerer men at det er en lekk på varmtvannsrøret. du kan finne lekkasjer i vegger ved å bruge en sånn leger bruker for å finne puls (husker ikke hva det heter helt) lytt på veggen der du vet rørene ligger og hør etter sildring eller andre lyder.

 

MEN! om du bor i en ny leilighet (12-13 år max) eller nyoppsset er det veldig sannsynelig at det er instalert en system som heter rør i rør. om det er tilfellet kan må du finne vannskapet (akkurat som et sikringskap), de er somregel lokalisert i et våtrøm, altså bad, vaskerom etc. om ikke noe spesielt hindrer det. da kan du se om det renner vann i skapet ut i fra de blå bølgete plastrørene som stikker ned eller opp i skapet, er det tilfellet er det en lekkasje. da er det lett å finne ut hvor lekkasjen er om rørleggeren har gjort jobben sin og skrevet ned kurstabell, (henger somregel i døren eller bak samlestokkene)

 

håper dette var til hjelp

Lenke til kommentar

Tja, nok en gang så plikter du jo og ha på varme slik at slikt ikke skjer.

Ligger rørene inne i veggen hjelper det jo lite med 3C i rommet, hvilken form for fyring er det i lokalet da?

Hvis du fyrer med strøm og skrur av varmen i leiligheten med sprengkulde og reiser på ferie så er det jo din skyld at det fryser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om det skulle vise seg at du blir holdt ansvarlig, ville jeg kontaktet forsikringsselskapet. Hva det vil koste, aner jeg ikke.

 

Men du bør gjøre noe snarest mulig. Om du har hatt mistanke om lekkasje, og ikke har gjort noe med det på flere dager, og det skulle føre til skader av den grunn, blir du ihvertfall holdt ansvarlig. Snakk med huseier først og fremst, noe du burde gjort samme dag du fikk mistanke om lekkasje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...