Gå til innhold

Hvilken barbermaskin skal jeg kjøpe?

Anbefalte innlegg

Hei.

Tenkte å kjøpe barbermaskin nå. Er lei av høvelen :p 

Men ønsker en maskin hvor man kan regulere lengden på skjegge. Finnes det? Er disse isåfall dyre. Vil helst ikke bruke mere enn 1000-1500kr

Hva anbefales?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Tenkte å kjøpe barbermaskin nå. Er lei av høvelen :p 

Men ønsker en maskin hvor man kan regulere lengden på skjegge. Finnes det? Er disse isåfall dyre. Vil helst ikke bruke mere enn 1000-1500kr

Hva anbefales?

Om du skal trimme skjegg så kan du vel vanligvis ikke bruke en slik til tett barbering. Tror de fleste skjeggtrimmere er sånn noenlunde bra saker jeg. Kjøpte en slik billig en på Elprice fordi jeg av og til lar skjegget gro for langt og da er det ett helvete å kun fjerne med høvel. Bruker skjeggtrimmeren utelukkende til å grovskrelle 3 til 30 dagers skjegg med, før jeg tar høvelen fram for sluttbehandlingen.
Lenke til kommentar

Tipper du kan komme ned til null, ihvertfall om du tar av plastikkammen foran kniven. Men husk at det aldri blir like glatt som med høvel, og jeg tror det som regel gir mer stubber enn hva glattbarbermaskinene gjør.

Uten plastkam foran kniv:

Kniven vil da rispe noe mer i huden, uten at det nødvendigvis gjør stor skade på huden. Husk damer gnir jo skarpe korn (peeling) inn i huden sin for å få ny glød i huden.

Maskinen jeg har er av merket Philips, og meget billig, muligens fordi den har ledning og en stor trafo inn på stikkontakten.

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvorfor er du lei høvelen?

En barbermaskin blir aldri like skånsom som en høvel om du vil ha perfekt, tett resultat. Godtar du at det er litt synlige skjeggstubber så kan barbermaskin være fin.

Uansett: det er to hovedtyper barbermaskiner: med roterende hoder og blader som går en vei bak en folie. Hhv. Phillips og Braun om man skal ha de dyreste - det er individuelt hva som fungerer best, og forskjellene kan være store - spesielt om du forventer perfekt resultat hver dag. Har du hud som tåler alt, så fungerer begge deler, men har du lettirritert hud så er helskjegg det aller beste.

Om du kun er lei av moderne plasthøvler med vibrator og utallige blader fins det også bedre høvler. Se denne tråden for tips som kan gjøre det lettere å leve med høvelen.

G: peeling er ikke noe man gjør til daglig. Exfoliering, ja - og da er målet å kun raspe vekk de døde hudcellene. Og da er faktisk en skarp høvel bedre enn en barbermaskin, siden man har mer kontroll over resultatet.

Lenke til kommentar

Bruker hovedsaklig høvel selv. Ulempen er håret mellom hals og hakeparti. Blir ofte blodrødt der. Men da går jeg gjerne i den stri retning mot skjeggveksten i andre barberingomgang, fordi det er kun slik jeg kan få det helt glatt i det sensitive området.

Hater når høvelbladet er modent for bytting; dyrt, jævlig ubehagelig barbering, må en tur i butikken..

EDIT:

Har prøvd det meste av Gillette etter sensor excel kom på markedet. Har prøvd andre merker også, men det er liksom ikke særlig forskjell, annet enn at de gode høvlene sliter med det samme, og at en kan finne ekstreme torturapparater blant billigsortementet.

Endret av G
Lenke til kommentar

Er jeg for ung til å vite hva DE-høvel er?

Tipper du sikter til slike blader en finner i snekker-, zoo-butikkene. Slike en kan fjerne maling og grønske med. Tar aldri sjansen på noe enkeltblad, annet enn om en fra det gamle gode barberryrket fører langkniven. Det siste er fortsatt uprøvd. ;)

Lenke til kommentar

Jeg sikter til de gode gammeldagse barberbladene. Se tråden jeg linket til for mer info. Disse er i bruk bedre enn moderne flerbladshøvler, og like skarpe som en tradisjonell barberkniv. Det er stor forskjell på bladene man får på snekker/zoo-butikker og bladene beregnet på barbering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...