AndyPanda Skrevet 9. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 9. januar 2010 (endret) Hallo! Jeg trenger litt hjelp med å finne ut av hva et symbol betyr. Det ser ut som en 'P' med en trekant i stedenfor den halvsirkelen på toppen. Skjønner? Altså, den ser nesten slik ut: |> | Uten mellomrommene selvfølgelig. Noen som har sett dette symbolet før? Jeg lurer på hva navnet på det er, og evt. hva det betyr. Takk for hjelpa! Edit: (Veit ikke om dette er riktig kategori, men hvis det er feil så bare flytt den) Edit: fint at noen flytta den til riktig forum. Takk! Endret 10. januar 2010 av Sir-Andy Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 9. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 9. januar 2010 (endret) Er det runa Wynn i futhark-rekka du tenkjer på? (Nummer 8, sist på øvste rad.) http://no.wikipedia.org/wiki/Futhark Endret 9. januar 2010 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 9. januar 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. januar 2010 (endret) Det stemmer! Takk skal du ha. Har googla greske bokstaver og alt mulig rart, men skjønner ikke hvorfor jeg ikke tenkte på runer! Veit du hva det betyr, eller står for? Endret 9. januar 2010 av Sir-Andy Lenke til kommentar
9E2 Skrevet 10. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 10. januar 2010 *Wunjō (ᚹ) var W-runa og betyr «glede». Den kom med i den gammalengelske varianten av det latinske alfabetet i form av wynn (Ƿ), men blei erstatta med UU rundt 1300. Fransk rettskriving kan ha skyld i det. UU utvikla seg til W, derfor kaller engelskmenn den for dobbel-U istedenfor dobbel-V. Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 10. januar 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. januar 2010 Takk! Grunnen til at jeg spør, er at jeg fikk et kjede med det symbolet til jul. Så da kan jeg gå med det uten å lure på hva det står for Hadde vært litt dumt å gått rundt med hvis det stod for noe helt annet enn jeg står for, f.eks. Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 10. januar 2010 Rapporter Del Skrevet 10. januar 2010 (endret) W i runealfabetet https://www.diskusjon.no/uploads/monthly_07...45262_thumb.jpg Endret 10. januar 2010 av Ned Flanders Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå