TheRedPill Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Hardware: HK : Asus P5N32-E SLI Plus RAM #1: Kingston 2GB 800MHz DDR2 Non-ECC CL5 DIMM 1.8v (matched kit) RAM #2: Crucial Ballistix 2GB 800MHz DDR2 Non-ECC CL4 DIMM 2.0v (matched kit) Mitt problem er at ved bruk av alle 4 minne-sockets så er maskinen helt død - vil rett og slett ikke boote. Jeg kan bruke enten Kingston eller Crucial-brikkene i hvilken som helst av socketene, men altså ikke sammen. Dette får meg til å tro at det iallefall ikke er noe fysisk feil med noen av socketene. Jeg har benyttet meg av alle 4 sockets tidligere med tilsvarende minnebrikker, men etter at det ene brikke-paret ble ødelagt og erstattet vil altså hovedkortet ikke lengre fungere med 4 brikker. BIOS er oppdatert, reset og jeg kjører ingen overklokking (100% default settings). Istedet for Crucial-brikkene så har jeg også prøvd diverse Corsair brikker, men med samme resultat. Litt Googling viser at flere har problemer med Asus P5N32-E SLI Plus og 4 minnebrikker - kortet klarer visstnok ikke å levere nok volt med standard-innstillinger. BIOS viser at Kingston-brikkene bruker 1.86v - og 2.16v for Crucial-brikkene. Lurer på om hovedkortet ikke klarer å automatisk gi nok volt med bruk av 2 forskjellige minnebrikker? Vil det da fungere å manuelt øke volt? Har ikke testet dette da jeg ikke vet om dette vil knekke Kingston-brikkene... ? Ønsker gjerne forslag på mulige løsninger! Er Asus hovedkortet så dårlig at det er bare å kaste? Lenke til kommentar
War Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Hovedkortet dårlig? Er neppe kortets feil at minnene krever forskjellig minne. Hvorfor blande? Ram er da ikke verdens dyreste ting. Har du forsøkt å øke spenningen på northbridge også? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Intel hovedkort bruker å være greie med fulle slots... Nvidia nForce baserte kort derimot... Vell. Disse er noen vilkårlige dyr som krever BIOS fikling og enda da er det ingen garanti. Minnekontrolleren er stortsett pill råtten, du kan forsåke å peise opp spenningen men vær OBS at nForce kortene har en tendens til å overvolte, så du KAN steke minnebrikkene dine. 680i var spesialist på akkurat dette feltet i sin tid. Lenke til kommentar
TheRedPill Skrevet 10. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2010 War: Blander fordi minne er kjøpt inn på forskjellige tidspunkt og det da ikke er hensiktsmessig å kaste bra RAM fordi man ikke får kjøpt samme som man allerede har. Skal også sies at sålangt jeg har lest så har folk problemer med bruk av 4 like minnebrikker fra samme produsent også. Har ikke forsøkt å øke spenningen da jeg er ukjent med hva som vil være akseptable verdier som ikke knekker hovedkort/RAM? 007CD: Tips på spennings-nivå? Vil 2v knekke Kingston-brikkene? Lenke til kommentar
War Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 På nb er det snakk om 0,2V ca. På mitt 680 / nforce klarte jeg ikke å kjøre 4 brikker, prøvde i 8 mnd. Ingen ev kompisene mine klarte det heller. Vi byttet til intelbrikkesett alle sammen samme dagen, vi har ikke hatt ett minneproblem på mange år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå