Gå til innhold

Lyst å si din mening? Bli med i NOAHs fakkeltog mot pels i flere norske byer, torsdag 21 januar 2010!

Lyst å si din mening? Bli med i NOAHs fakkeltog mot pels i flere norske byer, torsdag 21 januar 2010!  

51 stemmer

1. 1. Skal du ut og demonstrere mot pels torsdag 21 januar?

• Ja
      0
    • Nei
      39
    • Ja, som alltid
      1
    • Nei, men har lyst
      11
    • Vet ikke/Ingen formening
      0

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om man er 100 prosent for pels er man også 100 prosent for dyremishandling. Det er en ærlig sak, men for meg helt uforståelig og etisk forkastelig.

Det er således ganske mye som er etterspurt i markedet, men som likevel ikke er lov å selge. Det er derfor et dårlig argument.

e: leif

Endret av R083r7
Lenke til kommentar
"Takk til alle som kom på fakkeltog mot pels i går over hele Norge! : ) 1800 mennesker i Oslo og 500 i de andre 7 byene. Veldig bra oppmøte! Håper på enda flere neste gang!"

Takker for godt oppmøte!

Neste år blir vi dobbelt så mange! Var gode appeller og godt engasjement som jeg håper blir tatt til følge.

Les mer på NOAH @Facebook.

Vi gir oss ikke før pelsdyroppdrett er en saga blott i Norge. Og det er et løfte.

Gratulerer med et vellykket arrangement! Jeg fikk ikke deltatt, hverken her eller der, men støtten har ikke gått noen vei ;)

Lenke til kommentar

Takker for søtten, neste år håper jeg at jeg ser deg i toget : )

Angående hykleri er det flere som har prøvd seg på dette, for å sitere meg selv fra en annen diskusjonarena;

"At man blir karakterisert som hyklerisk fordi man ønsker dyrenes vel og vel er også en sameligning jeg ikke helt evner å se. En hykler er en person som er falsk eller skinnhellig, altså som utgir seg for å være from. Man er ikke hyklerisk om man velger å engasjere seg i dyr og dyrevern, om man ønsker så og føler at det er rett. Man benytter sin demokratiske rett og man demonstrerer mot noe man missnøyes. Som det feks. ble gjort i store deler av landet i dag, hva gjelder pels og pelsdyroppdrett."

Dette faller på egen urimelighet.

Lenke til kommentar
Om man er 100 prosent for pels er man også 100 prosent for dyremishandling. Det er en ærlig sak, men for meg helt uforståelig og etisk forkastelig.

Det er fint mulig å drive pels oppdrett uten å misshandle dyrene... på samme måte som det er mulig å drive jordbruk uten kjemikalier... (les: økologisk jordbruk).

Er du kanskje imot at stammer i Afrika driver pels-farming? Der lever dyrene relativt fritt i naturen og blir drept i naturen av stammene når de trenger pels osv.

(Regner med du sikter til dyr i fangenskap som mishandling... det er fult mulig å gjøre en bedre jobb enn dem, uten at jeg egentlig bryr meg). Men det er alltid gøy å demonstrere hvor trangsynt et totalforbud er... det er vel smartere å stille noen krav om kvalitet på levestandarden hos dyrene som brukes i oppdrett?

Endret av investor
Lenke til kommentar
Jeg er vertfall 100 % for pels. Så lenge dette er et produkt markedet etterspør så bør det være fult lovlig.

Som absolutt alt annet som er ulovlig å selge? Eller finnes det ting som av en eller annen grunn ikke burde være lovlig?

Ja. De fleste produkter og tjenester som er ulovlige å selge bør bli lovlige.

Lenke til kommentar
Jeg er vertfall 100 % for pels. Så lenge dette er et produkt markedet etterspør så bør det være fult lovlig.

Som absolutt alt annet som er ulovlig å selge? Eller finnes det ting som av en eller annen grunn ikke burde være lovlig?

Ja. De fleste produkter og tjenester som er ulovlige å selge bør bli lovlige.

Ok, dersom du synes det så er argumentet helt gyldig. Da er vi bare dypt uenige.

Lenke til kommentar

Dessuten et totalforbud skaper som regel alltid et svart marked. Så sant det er noen som etterspør produktet.

Kan jo se til totalforbudet på narkotiske stoffer. Et svart marked som har verre kvalitet på produktene enn om det var et kontrollert lovlig marked.

Regner med at et forbud mot pels ikke dreper etterspørselen men heller skaper et svart marked som gjør at dyrene vil lide mer pga markedet må skjules, null luftig av dyr i mørke kjellere... osv. Med andre ord, et forbud løser ikke etterspørselen og gjør forholdene helt sikkert verre for de dyrene som enda brukes.

Dessuten kan et forbud også øke eksklusiviteten og etterspørselen.

Veien til helvete er brolagt ved gode intensjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...