Mannen med ljåen Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 (endret) Hei! Jeg har fullstendig falt av lasset når det gjelder Audio/Video. Alle mine TVer bruker SCART. Men jeg lurer på om følgende kunne fungere som en hytte-TV: RiksTV-dekoderen har HDMI. HDMI er nesten det samme som DVI, og overganger er tilgjengelige. Man får også kjøpt overganger fra DVI til VGA. Ergo kan min gamle PC-skjerm kobles til RiksTV-dekoderen, via to overganger. Har jeg rett, eller er det noe feil her? http://www.amazon.com/HDMI-VGA-HD15-Male-C...mp;pageNumber=2 Endret 9. januar 2010 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Det er ikke bare å sette inn noen overganger. Hdmi er et digitalt signal, mens VGA er analogt. Du trenger derfor en D/A Converter for å gjøre signalet analogt. En slik gjør kanskje jobben: http://www.hkmod.com/index.php?t=item_show...at=&start=0 Men i dag får man 24" pc skjermer med hdmi inngang til under 1500kr... Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 9. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2010 Fant det ut selv rett etter å ha publisert... Da får jeg vel fortsette som jeg gjør nå, nemlig med et apparat som heter Trust Combi TV-PC POP view. Apparatet har tuner og SCART, og kan kobles til VGA monitorer. Jeg hadde håpet å bli kvitt en boks, og samtidig øke kvaliteten. Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Jeg hadde håpet å bli kvitt en boks, og samtidig øke kvaliteten. Men i dag får man 24" pc skjermer med hdmi inngang til under 1500kr... Profit? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 9. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2010 (endret) Profit? Hæ? jEG VIL HELST SLIPPE Å KJØPE NYTT UTSTYR. mEN OM DETTE HADDE FUNKET, HADDE DET VÆRT KJEMPE. Oops, caps. Hvis jeg derimot hadde en nyere PC-skjerm med DVI, ville det da funke perfekt å koble den direkte til RiksTV-dekoderen via en HDMI-DVI overgang? Jeg har også en DVI-skjerm, men det er tvilsomt at jeg tar den med meg til hytta. Men jeg lurer på om det funker perfekt, eller bare halvveis. En siste ting. Hvorfor har RiksTV-dekoderen min (Sagem) en RS232-kontakt? Endret 9. januar 2010 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 (endret) Finn fram en rikstv-boks med component-utgang og du kan få god kvalitet på din gamle pc-skjerm med rett kabel. Component til vga er enkelt, da begge er analoge og kompitable med hverandre med rett kabel. Endret 9. januar 2010 av Jann - Ove Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 9. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2010 Component, som i tre ledninger, en for hver grunnfarge??? Det tror jeg ikke Sagem-boksen min har. Er det ikke bare gamle projectorer som bruker slikt? Jeg ønsker uansett å følge med tiden, og bruke de standardene som ser ut til å være fremtiden. Det betyr vel for tiden DVI og HDMI. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Finn fram en rikstv-boks med component-utgang og du kan få god kvalitet på din gamle pc-skjerm med rett kabel. Component til vga er enkelt, da begge er analoge og kompitable med hverandre med rett kabel. Dette får jeg ikke til å stemme. Komponent og VGA er ikke kompatibelt. VGA er RGB. Frekvensene er også vanskelig å matche. At det finnes kabler med komponent og VGA plugger er en gjentagende snublefelle for de fleste. De kan ikke brukes på en PC skjerm. Har dessuten vondt for å se for meg at det finnes en Riks-TV boks med komponent utgang? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 (endret) Det er VELDIG stor forskjell på et YPbPr-signal ("komponent") og et VGA-signal og de kan ikke konverteres uten å resamples helt. Et VGA-signal har to pinner for sync, og èn pinne for hver farge (RGB). YPbPr har èn ledning for et sorthvittsignal (Y) som er likt det som er i S-Video bare at frekvensen kan være høyere, og to ledninger som henholdsvis frakter blå(Pb) og rød(Pr) kodet i form av Y-B og Y-R som betyr at signalet som sendes er spenningsforskjellen mellom sorthvittsignalet og fargesignalet. Det siste fargesignalet blir regnet ut basert på at Y = (G + B + R) / 3. Desverre viser det seg at alt for mange tror at det finnes èn enkel standard for analogt signal, og èn for digitalt slik at alle innenfor hver type er kompatible med hverandre. Endret 10. januar 2010 av gxi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå