Gå til innhold

Pogram for regresjonog graf-tegning?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Geogebra er eit alternativ. Ein grei måte å plotte mange koordinatar på kan vere å bruke rekneark: Vis --> Regneark. x-verdiar i ei kolonne, y-verdiar i neste. Merk alle cellene, høgreklikk og vel Lag liste med punkter.

http://geogebra.org/

Red.: Regresjon gjer ein via kommandofeltet nederst. Frå nedtrekksmenyen heilt nede til høgre kan du velge mellom RegLin, RegExp osb. I klammene skriv du namnet på lista med punkter.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Problem med Java kanskje, har de siste versjon?

Men eg kom på eit anna alternativ: OpenOffice.org Calc. Skriv inn x- og y-verdiar, og lag eit spreiingsdiagram frå dataa. Høgreklikk på grafen og vel Set inn trendlinje. Du kan velge mellom lineær, logaritmisk, eksponentiell og potens, og under der er det eit val for å vise likninga.

Red.: Eg går ut frå at Excel har same funksjonalitet, men det programmet kjenner eg ikkje, so nøyaktig kor den eventuelt er å finne veit eg ikkje.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar
Hei!

Vet dere om et program som lar meg tegne grafer (ikke kun lineære), og ta regresjon på innplottete koordinater?

Vi bruker TI-interactive til formålet. Er usikker på om det er gratis, eller om vi betaler for det. Men jeg tror mange skoler har det tilgjengelig i programpakka elevene får på sine pc'er

Lenke til kommentar

... eller MATLAB. Studentversjonen koster dog ikke fult så mye. Fin til å behandle eksperimentelle data er den også.

Om du kan C++, så har jeg en kodesnutt for å gjøre lin. reg. - og det å tilpasse exp'er, power-law etc. kan stort sett gjøres ved å ta log av inputdataene (dette lærte vi på u-skolen).

Om du vil være proff på det, så er MINUIT meget kraftig, kan tilpasse ca. hva som helst. Skal du være ekstra-proff, så kan du bruke RooFIT (som bruker MINUIT/MINUIT2 minimalisering behind-the-scenes).

Men for polynomer og slikt, så funker nå OpenOffice fint.

Lenke til kommentar
Hei!

Vet dere om et program som lar meg tegne grafer (ikke kun lineære), og ta regresjon på innplottete koordinater?

Microsoft Excel duger bra til dette:

* Lag et linjediagram av koordinatene.

* Høyreklikk på grafen, og velg Sett inn trendlinje.

* Velg en av Trend-/regresjonstypene (f.eks. polynom).

* Velg antall ledd (høyeste potens) i polynomet i boksen Rekkefølge.

* Kryss av for Vis formel..., og Vis R-kvadrert verdi..., og klikk OK.

* Høyreklikk på tekstboksen med formel/R-kvadrat, og velg Formater etikett...

* Velg Tall og et større antall desimaler enn standardverdien (som er 2).

* R-kvadratverdien viser korrelasjon mellom trendlinjeformelen og den virkelige grafen.

* Høyreklikk på trendlinja, og velg Formater trendlinje for å prøve om du får bedre korrelasjon (nærmere 1) ved å endre antall polynomledd eller velge en annen regresjonstype.

Endret av oppvaskkost
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...