pululf Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Hei! Vet dere om et program som lar meg tegne grafer (ikke kun lineære), og ta regresjon på innplottete koordinater? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 (endret) Geogebra er eit alternativ. Ein grei måte å plotte mange koordinatar på kan vere å bruke rekneark: Vis --> Regneark. x-verdiar i ei kolonne, y-verdiar i neste. Merk alle cellene, høgreklikk og vel Lag liste med punkter. http://geogebra.org/ Red.: Regresjon gjer ein via kommandofeltet nederst. Frå nedtrekksmenyen heilt nede til høgre kan du velge mellom RegLin, RegExp osb. I klammene skriv du namnet på lista med punkter. Endret 9. januar 2010 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
pululf Skrevet 9. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2010 Geogebra kjenner jeg til, men får desverre PCen min (og alle andre i klassen min) til å klikke. HAr helt gitt opp å bruke geogebra i timene. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 (endret) Problem med Java kanskje, har de siste versjon? Men eg kom på eit anna alternativ: OpenOffice.org Calc. Skriv inn x- og y-verdiar, og lag eit spreiingsdiagram frå dataa. Høgreklikk på grafen og vel Set inn trendlinje. Du kan velge mellom lineær, logaritmisk, eksponentiell og potens, og under der er det eit val for å vise likninga. Red.: Eg går ut frå at Excel har same funksjonalitet, men det programmet kjenner eg ikkje, so nøyaktig kor den eventuelt er å finne veit eg ikkje. Endret 9. januar 2010 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
Joney Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 (endret) Selv om det er litt OT: http://www.wolframalpha.com Har dekket mine behov ihvertfall. Endret 10. januar 2010 av Joney Lenke til kommentar
pululf Skrevet 10. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2010 Wolframalpha liker ikke at formlene blir litt avanserte... Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Det høyrdes litt rart ut, har du eit døme? Lenke til kommentar
erlend-mb Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Hei! Vet dere om et program som lar meg tegne grafer (ikke kun lineære), og ta regresjon på innplottete koordinater? Vi bruker TI-interactive til formålet. Er usikker på om det er gratis, eller om vi betaler for det. Men jeg tror mange skoler har det tilgjengelig i programpakka elevene får på sine pc'er Lenke til kommentar
mathos Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Brukte TI-Interactive når jeg gikk på VGS. Enkelt og greit program, men det er ikke gratis (såvidt jeg vet). Lenke til kommentar
pululf Skrevet 10. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2010 Hmm, har ikke lyst til å betale Torbjørn T: Jeg prøvde å sette inn formelen y=(159+(4*(x*0,01)*0,095))/9,81, og det likte den ikke. Fikk et veldig rart svar, ingen kurve. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 WA bruker punktum som desimalskilje: http://www.wolframalpha.com/input/?i=y=(15...1)*0.095))/9.81 Lenke til kommentar
pululf Skrevet 10. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2010 (endret) takk takk Edit: Er det mulig å velge hva x skal være? Jeg vil gjerne at x skal gå fra 0 til 6... Endret 10. januar 2010 av pululf Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 (endret) http://www.wolframalpha.com/input/?i=y%3D%...1+x+from+0+to+6 Det er ein del døme på sida, organisert etter tema. Dei matematiske døma: http://www.wolframalpha.com/examples/Math.html Nokre døme med regresjon: http://www.wolframalpha.com/examples/RegressionAnalysis.html Endret 10. januar 2010 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Hvis Wolframalpha gir deg et rart svar, er det høyst sannsynlig du som gjør noe galt. Du kan jo prøve Maple. Er vel litt jobb å sette seg inn i, men et veldig kraftig verktøy. Problemet er vel at det koster $125. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 ... eller MATLAB. Studentversjonen koster dog ikke fult så mye. Fin til å behandle eksperimentelle data er den også. Om du kan C++, så har jeg en kodesnutt for å gjøre lin. reg. - og det å tilpasse exp'er, power-law etc. kan stort sett gjøres ved å ta log av inputdataene (dette lærte vi på u-skolen). Om du vil være proff på det, så er MINUIT meget kraftig, kan tilpasse ca. hva som helst. Skal du være ekstra-proff, så kan du bruke RooFIT (som bruker MINUIT/MINUIT2 minimalisering behind-the-scenes). Men for polynomer og slikt, så funker nå OpenOffice fint. Lenke til kommentar
oppvaskkost Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 (endret) Hei! Vet dere om et program som lar meg tegne grafer (ikke kun lineære), og ta regresjon på innplottete koordinater? Microsoft Excel duger bra til dette: * Lag et linjediagram av koordinatene. * Høyreklikk på grafen, og velg Sett inn trendlinje. * Velg en av Trend-/regresjonstypene (f.eks. polynom). * Velg antall ledd (høyeste potens) i polynomet i boksen Rekkefølge. * Kryss av for Vis formel..., og Vis R-kvadrert verdi..., og klikk OK. * Høyreklikk på tekstboksen med formel/R-kvadrat, og velg Formater etikett... * Velg Tall og et større antall desimaler enn standardverdien (som er 2). * R-kvadratverdien viser korrelasjon mellom trendlinjeformelen og den virkelige grafen. * Høyreklikk på trendlinja, og velg Formater trendlinje for å prøve om du får bedre korrelasjon (nærmere 1) ved å endre antall polynomledd eller velge en annen regresjonstype. Endret 17. januar 2010 av oppvaskkost Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 casio fx-9860G Manager Plus er et vedlig kraftig verktøy for grafer og mye annet. Prøv 30 dagers trailen for å se selv. Lenke til kommentar
pululf Skrevet 17. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2010 Hva med Graph? Den ser ut til å passe perfekt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå