Gå til innhold

[Løst]Funksjon i Excel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil det alltid være verdier i alle rader oppover i kolonnen? I tilfelle kan du bruke en kombinasjon av Count og Index. For eksempel vil index(a:a,count(a:a)) gi verdien i den cellen som er like langt ned i kolonnen som du har antall celler med innhold i kolonnen.

Mulig det finnes noe mer direkte, men kommer ikke på noe i farten.

Lenke til kommentar
Vil det alltid være verdier i alle rader oppover i kolonnen? I tilfelle kan du bruke en kombinasjon av Count og Index. For eksempel vil index(a:a,count(a:a)) gi verdien i den cellen som er like langt ned i kolonnen som du har antall celler med innhold i kolonnen.

Mulig det finnes noe mer direkte, men kommer ikke på noe i farten.

Mange takk for hurtig svar - skal sjekke dette straks!

Edit; ja, det er alltid verdier oppover

Endret av Underhand-Felons
Lenke til kommentar

Count() teller kun antallet celler med tallverdier. Counta() teller antall celler som ikke er tomme. Et potensielt problem er hvis du har formler i cellene, men disse formlene gir et tomt resultat – oppførselen her har vært litt uforutsigbar. Her tør jeg ikke stole på Excel, så slik bruk ville jeg unngått.

Lenke til kommentar
Count() teller kun antallet celler med tallverdier. Counta() teller antall celler som ikke er tomme. Et potensielt problem er hvis du har formler i cellene, men disse formlene gir et tomt resultat – oppførselen her har vært litt uforutsigbar. Her tør jeg ikke stole på Excel, så slik bruk ville jeg unngått.

Jeg prøvde =indeks(i:i,antalla(i:i))

Det ga bare feilmelding #NAVN? - desverre

Lenke til kommentar

Hvordan ser innholdet i kolonne I ut? (Er det titler eller annet, for eksempel?)

Foreslår at du prøver deg frem i et tomt dokument uten annet innhold enn akkurat det nødvendige for å teste funksjonen, så kan du ta det derfra.

Endret av Euklid
Lenke til kommentar
Hvordan ser innholdet i kolonne I ut? (Er det titler eller annet, for eksempel?)

Foreslår at du prøver deg frem i et tomt dokument uten annet innhold enn akkurat det nødvendige for å teste funksjonen, så kan du ta det derfra.

Jeg måtte inn med et semikolon, og begrenset starten litt; =INDEKS(I$4:I$65536;ANTALL(I$4:I$65536))

Da fungerer formelen, men den gir svar 4 hvor det skal stå 1,75 - som er siste verdi

Verdien 4 forekommer langt oppe en plass, så jeg skjønner ikke dette ....

Lenke til kommentar
En formel som viser nederste verdi i A-kolonnen, for norsk Excel

=SLÅ.OPP(2;1/(A1:A10000<>"");A1:A10000)

HTH.Beste hilsen Harald

Harald, den var fin!

Pyntet litt på funksjonen, for å gjøre den uendelig; =SLÅ.OPP(2;1/(I:I<>"");I:I)

- bruker kolonne I i eksempelet

Og det funker - tusen takk!

Lenke til kommentar
En formel som viser nederste verdi i A-kolonnen, for norsk Excel

=SLÅ.OPP(2;1/(A1:A10000<>"");A1:A10000)

HTH.Beste hilsen Harald

Harald, den var fin!

Pyntet litt på funksjonen, for å gjøre den uendelig; =SLÅ.OPP(2;1/(I:I<>"");I:I)

- bruker kolonne I i eksempelet

Og det funker - tusen takk!

Og Euklid - mange takk

Endret av Underhand-Felons
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...