Gå til innhold

Revo 3610 - skifte HDD før første oppstart - LØST

Gjest Slettet-10579

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-10579

Jeg kjøpte nettopp en Acer Recvo 3610 for å bruke som HTPC, og den kommer med Windows 7 Home Premium preinstallert. Jeg antar at det er det samme som alle andre prefabs, OS`et installeres ved første oppstart. Gyldig Windows 7 nøkkel fulgte selvfølgelig med, men intet medium/CD/DVD med kildefilene på.

Jeg kjøpte samtidig en SSD disk som jeg har tenkt å bruke istedet for den snurredisken som står i.

Utfordringen blir å få Windows 7 installert på SSD`en, uten å starte snurredisken.

Noen ideer eller forslag til hvordan jeg kan gjøre dette? Jeg hadde tenkt å ta ut disken, mounte den på laptopen med USB og evt forsøke å hente ut installasjonsfilene til W7 for å legge de på en bootbar minnepinne, men er åpen for bedre forslag.

Endret av Slettet-10579
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-10579
Installer på snurredisken og speil det over til SSD. Bruk Paragon eller Acronis programvare, raske og pålitelige. Hiren's Boot CD har også disse funksjonene og kan lastes ned gratis. Google Hirens Boot download.

Tenkte på det også, men vil ikke W7 registrere at jeg har skiftet disk og kreve ny aktivering?

Lenke til kommentar
Det vil i såfall ikke være noe problem. Det er jo lovlig å bytte disk.

Trenger ikke Acronis heller, bruk Windows egen imaging.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...20&start=20

Takk for alle svar :)

Som det står i posten du refererer til tar ikke Windows backup restore til en mindre disk så det kan bli problemer.

Endret av Ned Flanders
Lenke til kommentar

Ja, det har du nok rett i. Vil få samme problemet selv hvis/når jeg skal bytte til SSD.

Kan prøve å krympe partisjonen i Diskbehandling, men der er det begrenset hvor mye man får krympet. Da må man nok bruke GParted.

Eller man kan bruke Acronis, som forhåpentligvis håndterer å restore til en mindre disk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

Installerte W7 på disken som var montert i, og resultatet var en 100MB partisjon liggende først, etterfulgt av en recovery partisjon på 13GB, og deretter partisjonen som W7 er installert på.

Fikk ikke mulighet under installasjonen til å partisjonere.

Etter hva jeg kan se er den første partisjonen på 100MB nærmest tom, men inneholder bootsect og filer som er nødvendig for oppstart. 13GB recovery partisjonen er ikke tilgjengelig, men trolig med 3. parts verktøy, trolig ligger windows-imaget på den, men det var jo uhyggelig mye plass for noen installsjonsfiler.

Skal backe up disken, og så slette de 2 første partisjonene. Jobber med å lage en Windows repair disk på USB nå, så jeg kan gjøre den partisjonen W7 er installert på bootbar med repair funksjonen i consol, evt må jeg gjøre det manuelt.

Dette er uten tvil den mest tvilsomme prefab-løsningen jeg har sett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

OK, da er det fikset.

BitLocker stoler jeg ikke på uansett, alle crypto-utils fra USA post 9/11 er ikke brukbare. Og, den 100MB partisjonen inneholdt i tillegg bootfilene, så jeg anså den som ubrukelig.

Forsøkte først å tildele stasjonsbokstav til begge partisjonene i W7, og det gikk, men recoverypartisjonen var tom iflg diskbehandling. Noen småfiler, tilsammen 29MB lå på 100MB partisjonen.

Jeg brukte Acronis Disk Director Suite for å fjerne de uønskede partisjonene (Recovery, og Boot). Flyttet deretter OS partisjonen så den lå først på disken, og krympet den til 25GB så den skulle passe på SSD disken.

Ikke uventet nektet snurredisken å boote etter disse endringene, "BOOTLDR missing".

Så, jeg lastet ned Ultra ISO gratisversjonen, og fant frem Repair CD`en som jeg laget på en annen maskin jeg har med W7 på. ISO-image av repair disc kan også lastes ned fra MS.

Med Ultra ISO laget jeg en bootbar USB pen med repair CD ISO`et, bootet maskinen fra USB pennen, valgte språk på tastatur, og programmet foreslo selv å reparere oppstartsfilene.

Og - voila! 2 partisjoner med crap er fjernet :) Imaget jeg senere laget med backupløsningen i W7 speilet jeg over på SSD-disken, og den fungerer helt utmerket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...