Goliath Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Nå har det vært ekstreme temperaturer i snart en måned her på østlandet. Kan produsenten hendvise til force majeure og fravise garantikrav hvis et produkt har fått skade av nettopp kulden og hvor kunden ikke hadde noen påvirkning på skaden? Force majeure beskriver ekstraordinær hendelse men denne kuldeperioden er vel ikke ekstraordinært..eller? Er ikke snakk om en reel sak bare så det er sagt Wiki-artikkelen om force majeure Force majeure (fransk for «større krefter») er en vanlig klausul i kontrakter som i utgangspunktet løser en eller begge parter fra ansvar for mislighold når en ekstraordinær hendelse utenfor partenes kontroll, som flom, krig, opprør, naturkatastrofer osv hindrer en eller begge parter i å gjennomføre forpliktelser foreskrevet i kontrakten. Under internasjonal lov refererer force majeure til uimotståelige eller uforutsette hendelser utenfor kontrollen til staten som setter staten ute av stand til å gjennomføre internasjonale forpliktelser. I alminnelig deliktsrett (erstatningsrett utenfor kontrakt) anses force majeure i enkelte tilfeller å være ansvarsbefriende der det i utgangspunktet foreligger et objektivt ansvar (ansvar uten skyld). Dette gjelder både i norsk erstatningsrett og europeisk erstatningsrett. Lenke til kommentar
Blårens Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Ekstreme temperaturer? Vil ikke klasifisere dette som en naturkatastrofe akkurat Lenke til kommentar
QBab Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Vil deffentlig kalle denne kuldeperioden en force majeure, da vi ikke har hatt nevneverdig kulde på hele 23 år. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 De fleste produkter som får innspill til sin funksjonalitet fra temperaturen pleier å ha en "anbefalt brukstemperatur" i bruksanvisningen... Men ellers vil jeg si at kulden skal være ekstraordinær for at force majeure skal komme inn i vurderingen. At det er 40 blå på Røros er ikke ekstraordinært. Utenom det vanlige, kanskje, men ikke ekstraordinært. Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 "Force majeure" brukes gjerne i sammenheng med f.eks. transport av varer og folk. I klartekst hvis det er forhold utenfor leverandørens kontroll som leverandøren av tjenesten ikke kan forutse/ha tiltak for. Streik er et veldig godt eksempel. For kulde/storm og annet så må man igjen ta en vurdering om det er noe helt ekstraordinært. I England vil selv litt snø og kulde medføre store problem mange steder så der kan man kalle det en "force majeure" i forhold både til transport og til å holde firma/offentlige kontorer åpne - men i Norge vil ikke de samme værforholdene være i nærheten av å skape problem. For et produkt - dvs en ting man har så er det her garanti-bestemmelser og spesifikasjoner for produktet (gjerne angitt i brukermanual/garantibestemmelser) som er bestemmende. F.eks. laveste og høyeste temperatur som er tillatt for henholdsvis lagring og bruk av et produkt. Men dette relaterer seg til produkt-egenskaper og bruk av "force majeure" i slik sammenheng er ikke relevant. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Force majeure beskriver ekstraordinær hendelse men denne kuldeperioden er vel ikke ekstraordinært..eller? Nei, det skal mye mer til at FM kan brukes til reklamasjoner eller garanti for forbrukere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå