sternybk Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 (endret) Hei Jeg har nettopp fått lyse fibernett, og ville prøve litt hastigheter med å bruke utorrent. Men det ser ut som at INGEN av portene jeg prøver å bruke fungerer. Da jeg kjører en såkalt "speedguide", og skjekker om portene er åpnet kommer da dette "Checking port 55892 on 79.161.184.x" og videre kommer "Port 55892 does not appear to be open." (x'en er da for å beskytte min ip) Jeg har åpnet porten via min router som er en Dlink DIR-655, og har satt statisk ip til min pc. Men det jeg ser på ipen til nettsiden til utorrent er at det er internetten sin ip-addresse, og noe som betyr at porten er blokka for selve nettet(?) Det er dette jeg da lurer på Er portene blokka fra Lyse? Er det noe jeg selv kan fikse på før jeg kaster med på telefonen til bredbåndsleverandøren min? Takker for alle svar Endret 9. januar 2010 av sternybk Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Har lyse (NTEBB) selv, og her måtte jeg inn i hjemmesentralen og åpne portene. Gjorde dette via innlogging på NTEBB sine sider. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Jeg er ikke veldig kjennt med lyse sitt oppsett, men jeg tror hjemmesentralen deres ikke er et rent modem men en modemruter (slik at det kan kobles mer enn bare èn enhet direkte på den ved behov). I så tilfelle er problemet ditt at du har to rutere. Hvis det stemmer så må du forwarde portene både i hjemme sentralen og i dlink ruteren slik: hjemmesentralen må forwardes til dlink ruterens WAN (som ligger i hjemmesentralens LAN) adresse. Dlink ruteren må forwardes til PCen LAN adresse i forhold til dlinken. Det er kritisk å huske på at din dlink har både en WAN adresse i på utsiden mot hjemmesentralen og en LAN adresse innover mot PCen. Ikke forvirr de to ellers vil ikke forwardingen fungere. Det hjelper ikke å forwarde hjemmesentralen mot en IP som ikke ligger i dets subnett, så du kan ikke for eksempel bare forwarde rett fra hjemmesentralen din din PC sin LAN IP (ved mindre du disabler ruterfunksjonen på din dlink slik at den bli treansparent og slutter å gi ut sitt eget subnett). -Stigma Lenke til kommentar
sternybk Skrevet 10. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2010 ved mindre du disabler ruterfunksjonen på din dlink slik at den bli treansparent og slutter å gi ut sitt eget subnett). Hvordan gjør man det egentlig? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Logg inn på adminsidene til sentralen og sett din router IP opp i DMZ, da vil alt bli videresendt til routeren. Lenke til kommentar
jocke Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Logg inn på adminsidene til sentralen og sett din router IP opp i DMZ, da vil alt bli videresendt til routeren. Skal han først la D-Linken stå for NAT'ing, er det en bedre løsning om han ber ISP'en sette hjemmesentralen i bridge-mode. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 JOda, men og sette en router i DMZ tar 30 sekunder og vil fungere utmerket for de fleste. Lenke til kommentar
Silentspy Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 ring de opp og si du vil ha bridge mode Lenke til kommentar
electr0nique Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Hva er egentlig forskjellen, i praksis, på å sette ens gamle ruter i DMZ, kontra å sette Lyse-boksen i bridged mode? Lenke til kommentar
Snabel Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Selv om man står i DMZ så er man 'via' ruteren og man blir ruta til DMZ'n - ergo fortsatt 2 rutere.... står boxen i bridge mode så er den satt opp som et knutepunkt/node. Om det har noe æå si for brukeren er helt avhengig av hvilke apps man skal bruke på begge sider av FW. Snabelen Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Lyse gikk jo ut med et skriv i fjor engang hvor de sa at alle kommer til å få en modemsruter når de kjøper, men de brukerene som krever mer avanserte innstillinger kan ringe lyse slik at de bridger. http://www.itavisen.no/825080/altibox-gjor-helomvending Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Hva er egentlig forskjellen, i praksis, på å sette ens gamle ruter i DMZ, kontra å sette Lyse-boksen i bridged mode? Setter du Lyse-boksen (=hjemmesentralen) i bridge mode, så disabler du vel det trådløse aksesspunktet i den. Jeg har satt opp min trådløse N-router i DMZ og kan dermed bruke N-nettet for mine LAN-maskiner, mens hjemmesentralens G-nett (som da ikke har tilgang til selve LAN'et) brukes til smartphones, gjeste-PC'er og annet som trenger internett-tilgang, men som ikke har noe inne på LAN'et å gjøre. Bruk av DMZ på denne måten går ikke ut over up/down-hastigheten, og latency er ingen stor issue for meg, så det har jeg ikke brydd meg med å teste/måle. Det virker kvikt nok for meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå