Dragonlove Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Vi ga guttungen på 8 år en bærbar til Jul og i den forbindelse lurte jeg på om jeg kan legge inn sider i ruter oppsettet sånn at jeg kan sperre hans Pc for disse? ruteren det er snakk om er en Dir-655 Lenke til kommentar
sternybk Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Det er mulig. Det du gjør først er å logge inn på routeren din ved å starte opp web-browseren du bruker. På url-baren skriver du inn "192.186.0.1" da kommer du inn i routeren din. Brukernavnet er "admin" og passordet er ingenting, bare trykk "log in" Videre går du på Advanced -> Website-filter, og du finner det du trenger der Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 (endret) Problemet med det er at du selv må skrive inn sider. Og en router er temmelig begrenset i filter funksjoner. Det fins antivirus/brannmur programmer med voksen kontrol. Og du kan sette på "barn" på brukere, og de har en database over voksne sider osv. Bit Defender har en slik funksjon, men har aldri testet den. Den har også en advarsel funsjon sånn at du får en email advarsel dersom han skulle gå inne på tvilsomme sider, og du kan sette opp ord han søker på, tider han kan bruke internett, programmer, og den overvåker chat/messaging. Endret 9. januar 2010 av AvidGamer Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Vi ga guttungen på 8 år en bærbar til Jul og i den forbindelse lurte jeg på om jeg kan legge inn sider i ruter oppsettet sånn at jeg kan sperre hans Pc for disse? ruteren det er snakk om er en Dir-655 Det er vel enklere å abonnere på "Surfefilter" hos din ISP. Da slipper du selv å administrere hva som er OK eller ikke (det vil kreve ganske mye jobb ganske ofte og en vil alltid overse mange siter han helst ikke bør ha tilgang til). En del brannmurer kan også settes opp til å gjøre det du vil og bare tillate han å se på innhold som er beregnet for barn. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Problemet med det er at du selv må skrive inn sider. Og en router er temmelig begrenset i filter funksjoner. De fleste har vel wildcard-funksjon? F.eks *sex* hindrer tilgang til alle URLer eller domener som inneholder ordet "sex". Lenke til kommentar
Thend Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Bit Defender har en slik funksjon, men har aldri testet den. Den har også en advarsel funsjon sånn at du får en email advarsel dersom han skulle gå inne på tvilsomme sider, og du kan sette opp ord han søker på, tider han kan bruke internett, programmer, og den overvåker chat/messaging. Det der hørtes ut som noe STASI hadde hatt sansen for. Greit nok å skåne småbarn for all dritten de kan komme over på internett, men det får da være grenser til overvåking. Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Problemet med det er at du selv må skrive inn sider. Og en router er temmelig begrenset i filter funksjoner. De fleste har vel wildcard-funksjon? F.eks *sex* hindrer tilgang til alle URLer eller domener som inneholder ordet "sex". Ja, men etter hvert har leverandører av slike tjenester begynt å kalle de andre navn som ofte henviser til nisjeproduktet de leverer. Du kan bare forsøke å Google på "explicit videos" så kan du se hva som kommer opp. Et godt eksempel for noen år siden, vet ikke om det er slik nå, er hvis du ville gå inn på Det Hvite Huset i USA og skrev whitehouse.com (eller .org) så kom du inn på en rå sex side. Den riktige adressen er whitehouse.gov. Så jeg tror det er enklere å overlate administrasjonen av dette enten til et "barnefilter" fra din ISP eller leverandøren av brannmuren du har på maskinen din. Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Vet også at Kaspersky hadde den funksjonen, men den var så aggresiv at når den var aktivert kom jeg ikke inn på min egen router. McAfee som jeg kjører i dag har også den funksjonen. Oppdatering: whitehose.com (og .org) er ufarlige nå. Lenke til kommentar
rWLCnB9yxT9WlAzurPH1 Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 (endret) . Endret 25. januar 2018 av rWLCnB9yxT9WlAzurPH1 Lenke til kommentar
tingo Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Vi ga guttungen på 8 år en bærbar til Jul og i den forbindelse lurte jeg på om jeg kan legge inn sider i ruter oppsettet sånn at jeg kan sperre hans Pc for disse? ruteren det er snakk om er en Dir-655 Uansett hvilken teknisk løsning du velger, så blir den ikke hundre prosent. Det aller beste du kan gjøre er nok å delta i og følge med på guttungen sine opplevelser på internett, på samme måte som du deltar i resten av livet hans. Så kan du godt ha en teknisk sperre som viser ham hvor grensen går i tillegg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå