ilotus Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Hei. Jeg skal sette opp en avtrekksvifte på badet. Avtrekket står rett over dusjen, og jeg lurer på om det blir et problem med tanke på damp, regler osv. Bilde av badet Rød ring: her tenkte jeg å hente strøm med en koblingsboks. Grønn ring: Den stikken skal flyttes til høyre for dusjen. Blå ring: Avtrekket der jeg tenkte å montere viften (rett over dusjen). Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 (endret) Dette er en jobb du ikke har lov til å gjøre selv (Da du ikke er elektriker Anbefaler at du kontakter en fagmann. Viften skal være dobbeltisolert (klII) og være montert min 225cm over gulv (min sone 2). Den skal og ha en foranmontert topolet bryter. [edit: url] Endret 9. januar 2010 av Cerwell Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Litt pirking. Med dobbelisolert og tilstrekkelig IP grad på vifta kan den stå i sone 1. Lenke til kommentar
Footy Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Litt pirking.Med dobbelisolert og tilstrekkelig IP grad på vifta kan den stå i sone 1. Du er ser jo på bildet at det ikke er snakk om sone 1 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Joda jeg ser det men det blei i posten over påstått at vifta måtte stå minimum 225 over gulvet, noe som ikke stemmer helt. Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Joda jeg ser det men det blei i posten over påstått at vifta måtte stå minimum 225 over gulvet, noe som ikke stemmer helt. Takk for at du retter meg. Du har helt rett i at _må_ er feil ordbruk og ventilasjonsutstyr kan monteres i sone 1 forutsatt IPX4. Lenke til kommentar
Hjelmn Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Må ikke vifta være 12V hvis den skal stå i sone1 ? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Nei, de er unntatt fra regelen om SELV og 12V. IP 44 og dobbeltisolering er stikkord her Lenke til kommentar
Hjelmn Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 aj, det visste jeg ikke (a) Lenke til kommentar
lumfong Skrevet 12. desember 2017 Del Skrevet 12. desember 2017 Gammel traver denne tråden her... Har litt samme hodebry for tiden da jeg har et bad med lavt tak som skal ha avtrekksvifte. Har handlet en Pax Passad 00, som er dobbeltisolert og IP44. Kan denne monteres rett over dusj, i tak? Bli ganske mye kortere avstand en avbildet av trådstarter. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 12. desember 2017 Del Skrevet 12. desember 2017 Gammel traver denne tråden her... Har litt samme hodebry for tiden da jeg har et bad med lavt tak som skal ha avtrekksvifte. Har handlet en Pax Passad 00, som er dobbeltisolert og IP44. Kan denne monteres rett over dusj, i tak? Bli ganske mye kortere avstand en avbildet av trådstarter. Ja den kan det og ettersom den er uten spjeld passer den ypperlig i tak. Vil du ikke ha bryter til denne men kjøre den på fuktsensor er det bare å skaffe deg en integrert bryter til vifta så kan den kobles direkte. http://www.otranorge.no/E-Commerce/Product-Catalogue/ProductDetails/c1936e44-1b5d-4e41-89f0-cd139c194cd7 Lenke til kommentar
kizzykazz Skrevet 13. desember 2017 Del Skrevet 13. desember 2017 Spørsmål i samme gate. Skal bytte ut ei gammal avtrekkvifte med ny pax passd 31. Denne blir plassert på 225cm over der vi dusjer til vanlig, quick replacement av den gamle vifta. Dette er vel OK? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå