China Burger Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 (endret) Jeg er helt ny i Linux og mozilla firefox, og trenger step by step info hvordan en installerer adobe flash player på enklest mulig måte i Linux. Har lastet ned Linux filene fra Adobe, men har ikke peiling på hvordan jeg får det installert på en enkel måte i Linux. Jeg lurer også på hvordan en kan på enkleste måte få ordnet ett program slik at en kan installere .exe filer. Vet at noen snakker om noe som heter wine, men hvordan gjøres dette på enkleste måte. Og kanskje det er andre program som er nyttige for å bruke når en enkelt skal få installert programmer til linux. Det jeg har kommet over virker så innviklet og ikke utfyllende nok i detalj liksom. Trenger å vite alt fra hvordan en evt. åpner kommando sentralen til hva en nøyaktig må skrive der for at alt går i boks. Til eksakt hvilken filer og hvordan enn får lastet de ned og hvor de er lokalisert på nettet. Endret 9. januar 2010 av IDF Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Hvilken distribusjon? Lenke til kommentar
China Burger Skrevet 9. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2010 Hvilken distribusjon? Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; en-US; rv:1.8.1.11) Gecko/20071127 Firefox/2.0.0.11 GTB7.0 Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Regner halveis med at det er ubuntu eller linux mint du bruker, og da er det bare å åpne en side som inneholder flash og installere via mozilla Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Hvilken distribusjon? Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; en-US; rv:1.8.1.11) Gecko/20071127 Firefox/2.0.0.11 GTB7.0 Det er nettleserversjonen. Distribusjon er for eksempel Ubuntu, Fedora, Linux Mint. Lenke til kommentar
China Burger Skrevet 9. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2010 Regner halveis med at det er ubuntu eller linux mint du bruker, og da er det bare å åpne en side som inneholder flash og installere via mozilla Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; en-US; rv:1.8.1.11) Gecko/20071127 Firefox/2.0.0.11 GTB7.0 Har ikke klart å installere noen flash player, men har lastet ned 4 filer fra abode som skal brukes for linux. Men lenger kommer jeg liksom ikke. Tror jeg kanskje må skrive ting i en kommando sentral for å få det installert, men jeg vet ikke engang hvordan en åpner kommando sentralen. Står også at en må ha superbrukertilgang for å installere enkelte filer, og hvordan enn får slik tilgang vet jeg heller ikke. Lenke til kommentar
China Burger Skrevet 9. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2010 Hvilken distribusjon? Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; en-US; rv:1.8.1.11) Gecko/20071127 Firefox/2.0.0.11 GTB7.0 Det er nettleserversjonen. Distribusjon er for eksempel Ubuntu, Fedora, Linux Mint. Hvordan kan en finne ut av om en har ubunt, fedora eller linux mint? Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Jeg mistenker at du har en netbook (f.eks en Asus EEE, Acer One eller lignende) med det standard operativsystemet. Stemmer dette? I så fall, hvilken maskin har du? Lenke til kommentar
China Burger Skrevet 9. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2010 Jeg mistenker at du har en netbook (f.eks en Asus EEE, Acer One eller lignende) med det standard operativsystemet. Stemmer dette? I så fall, hvilken maskin har du? Det tror jeg kan stemme. Jeg har iallefall ASUS Eee PC SERIES levert med Linux. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Xandros.............. YAY! Du sitter med en uvennelig og udatert distro, med utdatert pakkebrønn. Ikke noe som gir et godt intrykk Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 (endret) Da har du antagelig Xandros Linux som ble levert med maskinen. Du spør om hvordan ting kan gjøres i Linux på enkelest mulig måte. Mitt forslag er å fjerne Xandros og installere f.eks Ubuntu - dette vil gi deg en mye bedre opplevelse, både med med bruk av maskina, og bruk av og installasjon i Linux. La oss ta for oss det du ønsker å gjøre: Installasjon av Adobe Flash Oppgradering av Firefox / Nettleseren(maskinen din har for øyeblikket FireFox 2, en gammel versjon som ikke lenger får sikkerhetsoppgraderinger) Installasjon av Wine (dersom du trenger å kjøre EXE-programmer) I Xandros må dette utføres "manuelt", noe som antagelig innebærer mye klipping og liming, arbeid i en tekstbasert kommandolinje, håp og kryssede fingre. I Ubuntu innebærer dette et par klikk i programbehandleren. Jeg )og sikkert flere andre) vil mye heller hjelpe deg å installere Ubuntu eller Ubuntu Netbook Remix enn å hjelpe deg med disse problemene i Xandros Linux. Siste men ikke minst: Hvorfor trenger du å kunne installere EXE-filer? Hvilke programmer er det du har tenkt å installere på denne måten? Endret 9. januar 2010 av Kagee Lenke til kommentar
China Burger Skrevet 9. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2010 (endret) Da har du antagelig Xandros Linux som ble levert med maskinen. Du spør om hvordan ting kan gjøres i Linux på enkelest mulig måte. Mitt forslag er å fjerne Xandros og installere f.eks Ubuntu - dette vil gi deg en mye bedre opplevelse, både med med bruk av maskina, og bruk av og installasjon i Linux. La oss ta for oss det du ønsker å gjøre: Installasjon av Adobe Flash Oppgradering av Firefox / Nettleseren(maskinen din har for øyeblikket FireFox 2, en gammel versjon som ikke lenger får sikkerhetsoppgraderinger) Installasjon av Wine (dersom du trenger å kjøre EXE-programmer) I Xandros må dette utføres "manuelt", noe som antagelig innebærer mye klipping og liming, arbeid i en tekstbasert kommandolinje, håp og kryssede fingre. I Ubuntu innebærer dette et par klikk i programbehandleren. Jeg )og sikkert flere andre) vil mye heller hjelpe deg å installere Ubuntu eller Ubuntu Netbook Remix enn å hjelpe deg med disse problemene i Xandros Linux. Siste men ikke minst: Hvorfor trenger du å kunne installere EXE-filer? Hvilke programmer er det du har tenkt å installere på denne måten? Frister egentlig lite for min del å begynne med xandro tekst kommando, da det jo er litt tidkrevede og tungvint i lengden, med kryssing av fingrer innimellom. Da er jeg selvsagt mye mer interessert i å installere UBUNTU, og ta evt. problemer derfra. Endret 10. januar 2010 av IDF Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå