Gå til innhold

[Løst]mobil kjøpt på lørdag, levert inn til reklamasjon onsdag


Anbefalte innlegg

phazo: Hvis du jobber på Elkjøp og ikke vet at det IKKE er 30-dagers retur på mobiltelefoner burde du våkne opp litt. :---D

 

"Returretten gjelder ikke mobiltelefoner, produkter solgt med abonnement og spill+film som har brutt embalasje."

 

Her snakkes det jo ikke om retten til å returnere varer....mer om erstattning for ødelagte varer. Og dette har også elkjøp egne regler for....og de er minst 7 dager her også. (ingen har mindre enn dette)

 

Sakset fra Elkjøps egne sider:

 

"Er ikke varen i samsvar med det dere avtalte eller det du kan kreve ifølge loven, har varen en mangel. Det betyr at du kan kreve at selgeren omleverer, retter feilen, gir prisavslag, hever kjøpet og/eller gir erstatning."

 

Under dette kommer denne telefonen, dette er DOA....siden avtalen som ble inngått gjalt salg av en fullt brukbar mobiltelefon. Butikken (selger) holdt ikke her sin del av denne avtalen, kjøper kan omgjøre handelen.

 

Legg merke til "og/eller gir erstattning"....så ta med bussbilett å krev penger for denne også.

 

 

".så ta med bussbilett å krev penger for denne også."

 

Haha.. Skjønner ikke hvorfor alle må være så kjipe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg fikk låne en gammel Siemens uten kamera og jeg leverte inn en Sony Ericsson K800i til reperasjon. Burde jeg ikke ha krav på å få låne en med like funksjoner?

Nei, det har du ikke krav på. Det du har krav på er å få låne en mobil som dekker de elementære behov. Det er å ringe og å sende sms.

Fks. Lastebilsjofør som bruker bluetooth-headsett på jobb har krav på ein lånetelefon med bluetooth på trudde eg??

Lenke til kommentar
Jeg fikk låne en gammel Siemens uten kamera og jeg leverte inn en Sony Ericsson K800i til reperasjon. Burde jeg ikke ha krav på å få låne en med like funksjoner?

Nei, det har du ikke krav på. Det du har krav på er å få låne en mobil som dekker de elementære behov. Det er å ringe og å sende sms.

FTU er dessverre ikke enig med deg Bloga.

Endret av Flodec
Lenke til kommentar
Jeg fikk låne en gammel Siemens uten kamera og jeg leverte inn en Sony Ericsson K800i til reperasjon. Burde jeg ikke ha krav på å få låne en med like funksjoner?

Nei, det har du ikke krav på. Det du har krav på er å få låne en mobil som dekker de elementære behov. Det er å ringe og å sende sms.

 

"Hovedregelen er at lånegjenstand – eller erstatningsgjenstand, som det står i loven – må fylle samme eller tilnærmet samme formål som salgsgjenstanden. Men man kan ikke kreve utlånt en identisk gjenstand, opplyser informasjonssjef Erik Andersen i Stiftelsen Elektronikkbransjen til Mobilen.no."

Lenke til kommentar
Jeg er enig i det meste her, men jeg er en som kjefter og smeller om jeg har betalt penger for varer som aldri virket også. Jeg ville aldri stått med lua i hånda å smisket til meg egne penger, mitt er mitt og jeg bytter ikke friske penger mot søppel helt uten protester. Glittrende service og snill betjening gir på ingen måte meg noen stor grunn til å la være irritere meg over slike saker.

 

Har sett altfor mange eksempler på at beskjedenhet IKKE betaler seg i saker som handler omhandler bytting/reklamasjon av utilfredstillende varer. Det lønner seg ALLTID lage et helvete i butikken, eller i alle fall gi inntrykk av at her vil det bli unødvendig mye støy om ikke det tas noen grep. Så lenge butikken har LOV til å gi meg mine penger tilbake...så SKAL pengene overleveres til meg. Det er min regel.

 

Husker jeg for en tid tilbake kjøpte en mobiltelefon på Elkjøp Stormarked i Moss (...)

Slik blir man ikke ydmyk av folkens....man blir forbannet.

Får man ikke det man har krav på, har man rett til å bli forbannet og lage et "helvete" i butikken. Det er jeg enig i. Men om man lager et helvete fordi man ikke får mer enn man har krav på, så er det feil oppførsel. I Norge har vi noen av verdens beste forbrukerrettigheter, og er ikke det godt nok, så er man for kravstor... rett og slett.

 

Men som sagt, kunder som tar ting på en ordentlig måte, får gjerne mer enn de har krav på av meg. Jeg kan gå ganske langt for å blidgjøre en kunde om jeg føler jeg har en god tone med kunden, men om kunden fra første stund er sur og tverr og ser på den ekstra servicen som en selvfølge, så gidder jeg ikke strekke meg lengre enn jeg må.

 

Tilfellet du nevner her, er selvsagt veldig leit. Jeg har ikke jobbet et sted hvor ting selges før vi finner det på lageret, men slike feil kan skje. Jeg vet hvor lett det er å få feil i lagerstatus, og du må bare innse at det er menneskelig å feile. Det gir deg ikke automatisk noen rett til å kjefte på de du snakker med. Jeg er 100% sikker på at du også gjør feil i ditt yrke fra tid til annen... hvis ikke er du umenneskelig.

 

Hadde en kunde med liknende problem som deg tatt det på en ordentlig måte hos meg, ville jeg tilbudt en kompensasjon i tillegg (verdisjekk/gavekort, samme pris på dyrere vare om mulig eller lignende). Hadde kunden fra første stund vært forbannet på grunn av dette, hadde han fått pengene tilbake og ikke noe mer. Jeg setter meg fullstendig på bakbena om en kunde kommer med trusler om å lage bråk, og vedkommende har ALLTID måttet gå ut av butikken med det han har krav på uten noe mer (heldigvis er det ytterst få kunder som oppfører seg på den måten).

 

"Hovedregelen er at lånegjenstand – eller erstatningsgjenstand, som det står i loven – må fylle samme eller tilnærmet samme formål som salgsgjenstanden. Men man kan ikke kreve utlånt en identisk gjenstand, opplyser informasjonssjef Erik Andersen i Stiftelsen Elektronikkbransjen til Mobilen.no."

Ikke hvis det volder selger urimelige kostnader. Så kan man diskutere i det vide og brede hva som er "urimelige kostnader" da. Og uansett vil jeg hevde at en forhandler som hevder dette er litt vrange.

Lenke til kommentar

Vel, om man skal enes om en slags kunklusjon etter denne tråden...måtte det bli noe slik som at hver sak behandles individuellt, etter de rettningslinjer butikken selv forholder seg etter og de lover som gjelder ved kjøp og salg.

 

Jeg ville da på bakgrunn av dette anbefale kommende forbrukere å selv forsikre seg om hvilke regler som gjelder i aktuell butikk FØR avtale om kjøp inngås.

Lenke til kommentar

Det kan være lurt...

 

Heldigvis har jeg aldri hatt behov for å "fyre meg opp" i noen butikker. Har alltid fått det jeg har krav på, og stort sett mer. Om det er at jeg ikke gidder å bli sur før den bak disken har fått sjansen til å rette opp, eller om jeg bare har vært heldig, tør jeg ikke påstå så alt for sikkert.

 

Ellers holder jeg meg unna forhandlere som det gang på gang advares mot blant annet her på forumet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Fks. Lastebilsjofør som bruker bluetooth-headsett på jobb har krav på ein lånetelefon med bluetooth på trudde eg??

I slike næringstilfelle faller man fort utenfor forbrukerkjøpsloven, med den følge at man ikke har krav på erstatningsgjenstand overhodet.

Lenke til kommentar

Det har vært spennende å få så mange svar her. Vi får se i morgen, Da drar datteren og pappan til elkjøp og hører hva de sier, er vel litt i tvil t noen skjer kjapt,siden de allerede har tatt inn mobilen hennes. Men skal fortelle dere i morgen kveld hva som skjer videre :)

Lenke til kommentar
Hei

Datteren min kjøpte sony ericsson Aino på lørdag, onsdagen etter var hun i butikken for å fortelle at mobilen ikke virker; touch skjermen responderer ikke og i samtaler blir lyden borte. Det er kjedelig når mobilen er helt ny. Butikken kunne ikke hjelpe, mobilen er sendt inn, og hun fikk lånemobil: en gammel nokia, uten kamera eller fargeskjerm :mad:

Er dette godt nok?

Håper noen kan hjelpe?

 

 

Gå i butikken å krev ny mobil etter Dead On Arrival reglene til Sony Ericsson skulle du fått ny på stedet. Så lenge du hadde med deg alt utstyret ink eske.

 

Jeg kjenner godt elkjøp, og de KAN faktisk gi deg en ny selv om den andre er sendt inn. de bare endrer servicebilaget til at det står på butikken istede for deg. DOA saker kan jo ta opptil 3 uker for SE i bissy perioder så ville ikke ventet på det.

 

En annbefalling er å være rolig når du snakker med de bak servicedesk, selv om de har gjort feil, si du har kjennskap til DOA reglene (30dager for SE viss jeg husker riktig) spør gjerne om servicesjefen kan kontakte deg/ evt du snakke med han viss han du snakker med ikke kan hjelpe.

- Jeg har GOD kjennskap til elkjøp, og igjenn det BESTE rådet jeg kan gi deg er å forholde deg rolig og saklig. Sinte kunder som skriker får ofte dårligere service.. dessverre

Lenke til kommentar
Hei

Datteren min kjøpte sony ericsson Aino på lørdag, onsdagen etter var hun i butikken for å fortelle at mobilen ikke virker; touch skjermen responderer ikke og i samtaler blir lyden borte. Det er kjedelig når mobilen er helt ny. Butikken kunne ikke hjelpe, mobilen er sendt inn, og hun fikk lånemobil: en gammel nokia, uten kamera eller fargeskjerm :mad:

Er dette godt nok?

Håper noen kan hjelpe?

 

 

Gå i butikken å krev ny mobil etter Dead On Arrival reglene til Sony Ericsson skulle du fått ny på stedet. Så lenge du hadde med deg alt utstyret ink eske.

 

Jeg kjenner godt elkjøp, og de KAN faktisk gi deg en ny selv om den andre er sendt inn. de bare endrer servicebilaget til at det står på butikken istede for deg. DOA saker kan jo ta opptil 3 uker for SE i bissy perioder så ville ikke ventet på det.

 

En annbefalling er å være rolig når du snakker med de bak servicedesk, selv om de har gjort feil, si du har kjennskap til DOA reglene (30dager for SE viss jeg husker riktig) spør gjerne om servicesjefen kan kontakte deg/ evt du snakke med han viss han du snakker med ikke kan hjelpe.

- Jeg har GOD kjennskap til elkjøp, og igjenn det BESTE rådet jeg kan gi deg er å forholde deg rolig og saklig. Sinte kunder som skriker får ofte dårligere service.. dessverre

 

DOA for Sony Ericsson er 7 dager, ikke 30.

Lenke til kommentar
Hei

Datteren min kjøpte sony ericsson Aino på lørdag, onsdagen etter var hun i butikken for å fortelle at mobilen ikke virker; touch skjermen responderer ikke og i samtaler blir lyden borte. Det er kjedelig når mobilen er helt ny. Butikken kunne ikke hjelpe, mobilen er sendt inn, og hun fikk lånemobil: en gammel nokia, uten kamera eller fargeskjerm :mad:

Er dette godt nok?

Håper noen kan hjelpe?

 

 

Gå i butikken å krev ny mobil etter Dead On Arrival reglene til Sony Ericsson skulle du fått ny på stedet. Så lenge du hadde med deg alt utstyret ink eske.

 

Jeg kjenner godt elkjøp, og de KAN faktisk gi deg en ny selv om den andre er sendt inn. de bare endrer servicebilaget til at det står på butikken istede for deg. DOA saker kan jo ta opptil 3 uker for SE i bissy perioder så ville ikke ventet på det.

 

En annbefalling er å være rolig når du snakker med de bak servicedesk, selv om de har gjort feil, si du har kjennskap til DOA reglene (30dager for SE viss jeg husker riktig) spør gjerne om servicesjefen kan kontakte deg/ evt du snakke med han viss han du snakker med ikke kan hjelpe.

- Jeg har GOD kjennskap til elkjøp, og igjenn det BESTE rådet jeg kan gi deg er å forholde deg rolig og saklig. Sinte kunder som skriker får ofte dårligere service.. dessverre

 

Spør ALDRI om servicesjefen kan kontakte deg!

Her kommer LEON-prinsippet inn - Laveste Effektive Operative Nivå - er et godt prinsipp også i denne sammenheng.

Alminnelig høflighet og serviceinnstilling tilsier at kunden får kvalifisert tilbakemelding på sine henvendelser så raskt som mulig av den man har inngått avtalen med.

 

Slik skal det i prinsipp være, men slik er det jo ikke lenger....mye fordi vi som forbrukere finner oss i rævkjøring og sviktende servicevillighet.

Mitt råd er: Krev din rett, og forlang mer...det er pengene dine de er ute etter, og det bør koste butikken en viss grad av profesjonalisert og velkvalifisert kundemottakerapparat..og litt mer enn kvisete WOWspillende drittunger med fri fra skolen.

Lenke til kommentar

Veldig offtopic, men jeg bare må.

@arande

 

Who Plays World Of Warcraft?

The simple answer: all types of people. Many people incorrectly assume that online gaming is something that appeals only to teenage boys, but only 25 percent of MMORPG players are teenagers. According to some demographic surveys of WoW Players, the average player age is 28. Not too surprisingly, 84 percent of players are male and 16 percent are female. But female players tend to be older, with an average age of 32.

http://askbobrankin.com/world_of_warcraft.html

 

the average age of a MMORPG player is 27

http://www.academiccommons.org/commons/ess...MMORPGs-for-SLA

Lenke til kommentar
Jeg fikk låne en gammel Siemens uten kamera og jeg leverte inn en Sony Ericsson K800i til reperasjon. Burde jeg ikke ha krav på å få låne en med like funksjoner?

Nei, det har du ikke krav på. Det du har krav på er å få låne en mobil som dekker de elementære behov. Det er å ringe og å sende sms.

Fks. Lastebilsjofør som bruker bluetooth-headsett på jobb har krav på ein lånetelefon med bluetooth på trudde eg??

 

 

Hmmmm... De kan vel bruke handsfree med ledning de dagene telefonen er på verksted? :--)

 

Som regel så har ingen butikker noe annet utvalg enn gamle mobiltelefoner til utlån. Er jævlig kjip hvis man leverer inn en Nokia N97 så får man enn NOkia 1112 tilbake, men man kan ikke vente at butikkene kan låne ut nye Iphone's, S8000 osv.

Lenke til kommentar

DOA er en avtale som gjelder mellom butikken og produsenten. Forbrukeren kan ikke kreve noe som helst hva DOA angår. Dersom butikken sender en telefon tilbake til produsenten og krever ny telefon gjennom DOA-avtalen, og det viser seg at kunden hadde ødelagt telefonen - så sitter butikken igjen uten noe som helst. Det er altså slik at man dessverre ikke kan stole på folk generelt, så mange butikker velger å vente på at leverandøren skal godkjenne DOA-saken før de gir kunden ny telefon. Det er de i sin fulle rett til å gjøre. De trenger heller ikke å utstyre kunden med en lånetelefon så lenge det tar under en uke å få reparert den opprinnelige telefonen, eventuelt at det tar under 7 dager å få avklart DOA-saken slik at kunden kan få en ny.

 

Dere som mener det er berettiget å "lage et helvete" i en butikk eier virkelig ikke respekt for medmennesker.

 

Jeg siterer Lars Lillo-Stenberg, han sa i en sang at "Jobb i butikk er sosialarbeid!".

 

Ja, det er kjipt at en telefon går i stykker med en gang. Ja, denne butikken kunne og burde ha gitt kunden langt bedre service enn det de har gjort. Men hittil, ut fra det som står skrevet her, så har de ikke gjort noe galt.

Lenke til kommentar
Jeg fikk låne en gammel Siemens uten kamera og jeg leverte inn en Sony Ericsson K800i til reperasjon. Burde jeg ikke ha krav på å få låne en med like funksjoner?

Nei, det har du ikke krav på. Det du har krav på er å få låne en mobil som dekker de elementære behov. Det er å ringe og å sende sms.

FTU er dessverre ikke enig med deg Bloga.

 

 

Hmmm.. jeg bare postet det fra dette forumet jeg. Nå skal det legges til at 95% av alle telefonene som blir sendt inn omtrent så er det noe forbrukeren kunne ha fikset selv. Meeeen, når er det jo en gang slik at mannen i gata ikke klarer å legge inn ny software på telefonen sin.

 

Feil på 95% av telefonene "Den henger seg opp" "slår seg av hele tiden" "det skurrer i høyttalern"

 

Når den blir sendt inn blir det bare lagt inn ny SW så blir telefonen returnert til butikken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...