Gå til innhold

[Løst]mobil kjøpt på lørdag, levert inn til reklamasjon onsdag


Anbefalte innlegg

Hei

Datteren min kjøpte sony ericsson Aino på lørdag, onsdagen etter var hun i butikken for å fortelle at mobilen ikke virker; touch skjermen responderer ikke og i samtaler blir lyden borte. Det er kjedelig når mobilen er helt ny. Butikken kunne ikke hjelpe, mobilen er sendt inn, og hun fikk lånemobil: en gammel nokia, uten kamera eller fargeskjerm :mad:

Er dette godt nok?

Håper noen kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er litt viktig her. hvilken butikk/kjede?

 

De aller fleste butikker opererer med en DOA (dead on arrival) garanti. Er denne garantien på en uke eller mer i "din" butikk, så vil du kunne forlange ny vare.

 

ELKJØP:

"DOA - Dead on arrival

 

Produkter som ikke fungerer som de skal første 30 dager etter levering inngår i DOA-perioden. Disse produktene returneres umiddelbart, og erstattes med nytt produkt."

Lenke til kommentar
Sony Ericsson opererer med 30 dagers DOA fra kjøpsdato.

Her er DOA for de ulike produsentene:

 

Nokia

 

* Reklamasjon må skje innen 7 dager fra kjøpsdato.

* Retur komplett inkl original emballasje.

 

Samsung

 

* Reklamasjon innen den 7. dag, kjøpsdato er dag 1.

* Retur komplett inkl original emballasje.

 

LG

 

* Reklamasjon innen 15 dager eller 10 ringeminutter, det som inntreffer først.

 

SonyEricsson

 

* Reklamasjon innen 7 dager fra kjøpsdato.

* Ingen begrensning i ringeminutter/bruk.

* Reklamasjon til SE Call Center via forhandler.

 

Men her spiller det jo liten rolle hva DOA er...kunden er innenfor så det holder, jeg ville krevet ny vare. Butikken har ingenting å tape på dette.

Lenke til kommentar
Sony Ericsson opererer med 30 dagers DOA fra kjøpsdato.

Her er DOA for de ulike produsentene:

 

Nokia

 

* Reklamasjon må skje innen 7 dager fra kjøpsdato.

* Retur komplett inkl original emballasje.

 

Samsung

 

* Reklamasjon innen den 7. dag, kjøpsdato er dag 1.

* Retur komplett inkl original emballasje.

 

LG

 

* Reklamasjon innen 15 dager eller 10 ringeminutter, det som inntreffer først.

 

SonyEricsson

 

* Reklamasjon innen 7 dager fra kjøpsdato.

* Ingen begrensning i ringeminutter/bruk.

* Reklamasjon til SE Call Center via forhandler.

 

Men her spiller det jo liten rolle hva DOA er...kunden er innenfor så det holder, jeg ville krevet ny vare. Butikken har ingenting å tape på dette.

Beklager, du har helt rett i at det er 7 dager DOA på SE. Jeg bladde gjennom et veeeldig gammelt dokument der DOA var 30 dager (2007) :p

 

Men som du sier, det har lite å si, og uansett har Elkjøp 30 dagers åpent kjøp så hvorfor kunden ikke fikk ny telefon i hånden med en gang skjønner jeg rett og slett ikke.

Jeg jobber selv i serviceavdelingen til Elkjøp (i PC-Klinikken) og det er hvertfall ikke slik vi opererer der jeg jobber!

Der gjør vi alt vi kan for at kunden skal være fornøyd og hadde kunden kommet innom oss hadde telefonen blitt swappet med en gang, uten noen problem.

Lenke til kommentar

Hun var i butikken, damen i kassen der visste ikke hva hun skulle gjøre,dattern fikk beskjed om å gå på lageret, han visste ikke noe der, men tok mobilen hennes, og skulle ringe SE. Vi får sjekke mere på mandag, da får vi bli med datteren og få ordnet opp dette.

Tusen takk for mange svar :yes:

Lenke til kommentar

DOA på Sony Ericsson er 7 dager etter at du kjøpte telefonen. På Sony Ericsson u10i (AINO) er det så si feil på de fleste modellene virker det som.

 

phazo: Hvis du jobber på Elkjøp og ikke vet at det IKKE er 30-dagers retur på mobiltelefoner burde du våkne opp litt. :---D

 

"Returretten gjelder ikke mobiltelefoner, produkter solgt med abonnement og spill+film som har brutt embalasje."

Endret av bloga
Lenke til kommentar
phazo: Hvis du jobber på Elkjøp og ikke vet at det IKKE er 30-dagers retur på mobiltelefoner burde du våkne opp litt. :---D

 

"Returretten gjelder ikke mobiltelefoner, produkter solgt med abonnement og spill+film som har brutt embalasje."

 

Her snakkes det jo ikke om retten til å returnere varer....mer om erstattning for ødelagte varer. Og dette har også elkjøp egne regler for....og de er minst 7 dager her også. (ingen har mindre enn dette)

 

Sakset fra Elkjøps egne sider:

 

"Er ikke varen i samsvar med det dere avtalte eller det du kan kreve ifølge loven, har varen en mangel. Det betyr at du kan kreve at selgeren omleverer, retter feilen, gir prisavslag, hever kjøpet og/eller gir erstatning."

 

Under dette kommer denne telefonen, dette er DOA....siden avtalen som ble inngått gjalt salg av en fullt brukbar mobiltelefon. Butikken (selger) holdt ikke her sin del av denne avtalen, kjøper kan omgjøre handelen.

 

Legg merke til "og/eller gir erstattning"....så ta med bussbilett å krev penger for denne også.

Endret av arande
Lenke til kommentar
Og, som lånetelefon har du KRAV på en telefon med like spesifikasjoner.

 

Er du sikker? Har sendt inn avansert telefoner flere gang, og fått "bestemor-telefoner" som lånetelefon

 

Det er sikkert, du KAN kreve fullgod lånegjenstand i påvente av din egen.

Forbrukertvistutvalget har slått fast at det er funksjonene som skal være retningsgivende i ditt krav på lånegjenstand.

 

Nå er ikke dette loven, men kun retningslinjer. Likevel vil slike vedtak i forbrukersaker styrke din sak i en eventuell tvist.

 

http://www.mobilen.no/wip4/kan-kreve-bedre.../d.epl?id=39878

Lenke til kommentar
phazo: Hvis du jobber på Elkjøp og ikke vet at det IKKE er 30-dagers retur på mobiltelefoner burde du våkne opp litt. :---D

 

"Returretten gjelder ikke mobiltelefoner, produkter solgt med abonnement og spill+film som har brutt embalasje."

Ikke noe tvil på at jeg har svart på denne i halvsvime :p

Lenke til kommentar
Her snakkes det jo ikke om retten til å returnere varer....mer om erstattning for ødelagte varer. Og dette har også elkjøp egne regler for....og de er minst 7 dager her også. (ingen har mindre enn dette)
Jo, Apple har 4 minutter (!). Ihvertfall når det gjelder iPhone.

 

Under dette kommer denne telefonen, dette er DOA....siden avtalen som ble inngått gjalt salg av en fullt brukbar mobiltelefon. Butikken (selger) holdt ikke her sin del av denne avtalen, kjøper kan omgjøre handelen.

Hvis du med "omgjøre handelen" mener at kunden kan kreve å heve kjøpet, så er det feil. Selger kan velge å la kunden heve kjøpet, men kunden har ingen rett til dette. Følgende står i Forbrukerkjøpsloven:

 

§ 31. Prisavslag

Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag (...)

 

§ 32. Heving

I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen (...)

 

Med andre ord, heving kan kun kreves om mangelen ikke rettes eller omleveres.

 

Uansett, her snakker vi om DOA. Dette er ikke en lovfestet rett, men noe som produsent av fri vilje kan velge å tilby kunden. Hvilke vilkår som faller inn under denne garantien kan variere, og bestemmes av produsenten. For eksempel kan de kreve at gjenstanden sendes inn til et autorisert verksted for å fastlå at mangelen ikke er en følge av feil bruk.

 

Det er sikkert, du KAN kreve fullgod lånegjenstand i påvente av din egen.

Forbrukertvistutvalget har slått fast at det er funksjonene som skal være retningsgivende i ditt krav på lånegjenstand.

 

Nå er ikke dette loven, men kun retningslinjer. Likevel vil slike vedtak i forbrukersaker styrke din sak i en eventuell tvist.

Igjen i følge Forbrukerkjøpsloven:

 

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Den ulempe som påføres selger kan ses som vesentlig dersom selger må åpne en splitter ny toppmodell fra en eller annen produsent for å kunne tilby en god nok lånetelefon (må selges med stort tap som bruktgjenstand senere), men kan kundens ulempe ses som vesentlig om han/hun ikke får mulighet til å høre på musikk til og fra jobb/skole i mer enn en uke? Eller er det en vesentlig ulempe om man ikke får spilt mobilspill på bussen i perioden?

 

Dette kan tolkes på forskjellige måter, og butikken kan velge å avgjøre om kundens krav står i forhold til butikkens ulempe/tap. Er kunden uenig, må Forbrukerrådet kobles inn og si sin mening. I verste fall kan man føre en slik sak inn for Forbrukertvistutvalget.

 

 

Når dette er sagt, så skiller gjerne disse punktene de gode fra de dårlige butikkene når det gjelder service. Så lenge kunden oppfører seg på en normal måte, så er det viktigere for meg at kunden blir fornøyd enn at min arbeidsgivers rettigheter opprettholdes. De som krever og kjefter og smeller som det første de gjør når de kommer inn i butikken, eller tror de kan Forbrukerkjøpsloven på rams når de egentlig ikke har peiling, får imidlertid ikke mer enn de har krav på.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i det meste her, men jeg er en som kjefter og smeller om jeg har betalt penger for varer som aldri virket også. Jeg ville aldri stått med lua i hånda å smisket til meg egne penger, mitt er mitt og jeg bytter ikke friske penger mot søppel helt uten protester. Glittrende service og snill betjening gir på ingen måte meg noen stor grunn til å la være irritere meg over slike saker.

 

Har sett altfor mange eksempler på at beskjedenhet IKKE betaler seg i saker som handler omhandler bytting/reklamasjon av utilfredstillende varer. Det lønner seg ALLTID lage et helvete i butikken, eller i alle fall gi inntrykk av at her vil det bli unødvendig mye støy om ikke det tas noen grep. Så lenge butikken har LOV til å gi meg mine penger tilbake...så SKAL pengene overleveres til meg. Det er min regel.

 

Husker jeg for en tid tilbake kjøpte en mobiltelefon på Elkjøp Stormarked i Moss. Jeg konsulterte med selger inne i butikken, gjorde avtale om kjøp...fikk beskjed om å gå å si navnet mitt i kassen ved utgangen, for betaling. Jeg betalte og fikk kvittering samt beskjed om å hendvende med på lagret med kvitteringen, de ville hente min telefon.

På legeret, etter ganske mye babling kunne han som rota rundt der fortelle meg at de var tomme for denne modellen...den var muligens stjålet, eller noe slikt.

 

Jeg måtte ta hele runden en gang til, denne gangen IKKE like blid å grei som første gang. Selgeren i butikken foreslo at de kunne bestille den til meg, avslo dette. I kassa ble jeg tilbudt tilgodelapp.....på en vare jeg aldri hadde sett! Avslo dette også, og fikk pengene tilbake i en hel masse småvaluta. Jeg brukte betalingskort fra arbeidsgiver så jeg ville måtte bruke mye tid på å rydde opp i butikkens manglende oversikt over lagerbeholdningen.

 

Slik blir man ikke ydmyk av folkens....man blir forbannet.

Lenke til kommentar
Og, som lånetelefon har du KRAV på en telefon med like spesifikasjoner.

 

Er du sikker? Har sendt inn avansert telefoner flere gang, og fått "bestemor-telefoner" som lånetelefon

 

Det er sikkert, du KAN kreve fullgod lånegjenstand i påvente av din egen.

Forbrukertvistutvalget har slått fast at det er funksjonene som skal være retningsgivende i ditt krav på lånegjenstand.

 

Nå er ikke dette loven, men kun retningslinjer. Likevel vil slike vedtak i forbrukersaker styrke din sak i en eventuell tvist.

 

http://www.mobilen.no/wip4/kan-kreve-bedre.../d.epl?id=39878

 

 

 

Har jeg krav på et låneprodukt?

Ja, som det står i §30 ovenfor har du krav på et låneprodukt dersom telefonen er over 7 dager på verksted. Det er veldig sjelden en reperasjon går såpass kjapt og det vet forhandlerne. Ofte får du tilbud om en lånetelefon på stedet. Men forhandleren kan faktisk også avvise forespørselen om lånetelefon hvis alle er utlåne f.eks. Det kan da ses på som en urimelig kostnad å måtte ta en ny telefon og selge den med tap i etterkant.

 

Jeg fikk låne en gammel Siemens uten kamera og jeg leverte inn en Sony Ericsson K800i til reperasjon. Burde jeg ikke ha krav på å få låne en med like funksjoner?

Nei, det har du ikke krav på. Det du har krav på er å få låne en mobil som dekker de elementære behov. Det er å ringe og å sende sms.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...