Gå til innhold

Montert ny parabol får ikke signaler (canal digital)

Anbefalte innlegg

Hei.. Min søster fikk sendt ny tallerken med hode fra canal digital da den gamle knakk.. så tenkte jeg skulle montere opp denne for henne!

Har satt opp tallerken på veggen i den retning den gamle pekte og koblet i kabler osv, prøvd og snu og vri på den i alle retninger , men på tv viser den omtent ingen signaler, får max 10-11 %! Og på hode som er der er det 4 innganger til kablelen er det samme hvem jeg bruker? og andre tips på hvordan jeg kan få signaler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Det du kan gjøre er å gå inn på www.dishpointer.com og putte inn hvilken by du bor i. Der kan du også prøve med adressen din for å få et mer nøyaktig svar.

Så velger du hvilken satelitt du benytter deg av på dropdown boksen. Som i ditt tilfelle er 0,8W Thor 3, 5.

Dette betyr at du skal peke din antenne mot en satelitt som ligger 0,8 grader vest, over ekvator.

Elevation henviser til gradskiven som er bak på din parabol, den må du justere så nøyaktig som du kan. Jo lenger nord i landet du bor, jo lavere må antennen stilles.

Azimuth (true) viser retning til satelitten ut i fra den geografiske nordpolen. Azimuth (magn) viser det samme bare ut i fra den magnetiske nordpolen.

Siden vi ikke har noen måte å måle den geografiske nordpolen når du står i hagen din, bruker vi den magnetiske. Dette måler du med et kompass.

Ta det du fikk under "Azimuth (magn)" og pek armen som går ut i fra din antenne i denne retningen, ved hjelp av et kompass.

har du gjort alt dette vil antennen din peke nøyaktig på riktig satelitt, og signalene bør være 100%.

Du kan sjekke signal styrke/kvalitet ved at en står inne å roper til deg når den er på 100%. Eller du kan kjøpe det som heter en sat beeper. Den kobler du mellom LNB og antenneledningen. Den vil da lage en veldig høy lyd når du får inn et signal. Men husk at den vil gi lyd fra seg på "alle" signaler. Den vet ikke forskjell på et signal fra f.eks Sirius (Viasat) eller Thor (Canal Digital).

Håper dette hjelper deg på vei.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...