birgi Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Jeg lurer på å kjøpe meg en selvforsvarspray, men jeg lurer på om dette produktet er lovlig? Kan noen hjelpe meg? Her er linken til produktet Lenke til kommentar
No14 Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Tviler på at den sprayen er lovlig siden innoldsfortegnelsen er heller mangelfull. Et paralyserende emne sier veldig lite. Pepperspray tror jeg er lovlig. Lenke til kommentar
War Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 motsatt, pepperspray er ikke men bodyguard er. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Som War sei, pepperspray er ulovlig, BG er lovlig. Sannsynligvis fordi BG ikkje oppnår noko anna enn å irritere angriparen og auke sannsynlegheita for at du ender opp på sjukehus. Lenke til kommentar
War Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 BG fåes i nøytral og i rød farge, ble lovlig i fjor trur jeg. Jeg har sikklet på en til kona etter at det er ca 56873 tilfeller av blind vold i Trondheim pr år hvor grupper på 3-4-5 slår ned random hent uten grunn. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Funker det da? Pepperspray og tåregass er jo effektivt da det som regel setter en angriper ut av spill. Hvis denne sprayen ikke gjør annet enn å farge trynet til angriperen og irritere h*n enda mer, så vil du jo uansett få deg en på nesa... Hvis man er veldig nervøs for blind vold så ville jeg heller prøvd å få tak i noe ordentlig saker fra tyskland eller noe, greit at det er ulovlig, men hvis det stopper en angriper fra å ommøblere trynet ditt så hadde jeg ikke brydd meg om det. Lenke til kommentar
War Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Du sprayer ned en fyr, så havner begge i arresten og du sitter lengst? Ja bodyguard fungerer utmerket, må du bruke den så får du ny gratis av firmaet. Lønner seg å kjøpe den røde så purken kan finne igjen overgriperen. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Da ville jeg heller sittet litt enn å bli banka livskiten ut av for å si det sånn.. Men hvis BG sprayen klarer å sette en angriper ut av spill er det jo greit. Hvis det bare svir litt og overgriperen blir rød og han fortsatt er i stand til å banke deg så kan man jo risikere varige men... Lenke til kommentar
War Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Sånn kan man dra det til andre ting, jeg har en 45 ACP, 22 og 32 pistol, jeg vil heler skyte noen en å bli et offer selv, skal jeg da ta de med på byen? Bodyguarden er iallefall lovlig, kjøp den uten farge og test den på deg selv og vurder effekten/om du klarer å løpe rett/sloss. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Hvis du sammenligner en skyter med pepperspray så burde vel strengt tatt noen vurdere om bæretillatelsen din bør bli inndratt... Jeg vet ikke hvordan denne BG sprayen virker, men tidligere i tråden så skrev noen at den ikke stopper en rabiat angriper.. Hvis du dauer, eller faller i koma eller noe og angriperen får seg en rød nese så er det ikke mye til selvforsvarsspray... Greit at politiet kan identifisere overgriperen i ettertid, men hva hjelper det om du sitter i rullestol, må styre med haka og kun kan kommunisere ved hjelp av en fløyte? Lenke til kommentar
HValder Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 BG: http://www.youtube.com/watch?v=1jM6SUNz_Q4&feature=related vs "Red Pepperspray": Merk dykk at i BG vidoen ser "angriparen" direkte inn i sprayen og han er heller ikkje spesielt opphissa/motivert. Kunne egentlig ikkje forventa noko anna mtp. Noregs lovverk. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Like greit å bruke salmiakk, kanskje det er bedre tilogmed Lenke til kommentar
HValder Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Det er fullt lovleg å gå med ei flaske tabascosaus i lomma/veska, men dersom du oppbevarar det i ein trykkbehaldar for å kunne sprute det i ansiktet på nokon er det ulovleg. Lenke til kommentar
War Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Merk at det er den lovlige metoden, skal man først medbringe ulovlige ting så er det noe helt annet, da kan man iallefall ta med noe lettere en pepperspray fra tyskland. Løpe vekk skal man uansett, men raneren som får det den er ute etter /kaste bilnøklene /løpe så gidder ikke ranere løpe etter deg. Løpe med bilnøklene så kan det hende man får raneren etter seg. Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Jeg lurer på å kjøpe meg en selvforsvarspray, men jeg lurer på om dette produktet er lovlig? Kan noen hjelpe meg? Her er linken til produktet Det var mye synsing og lite juss i de svarene som du har fått til nå. Spørsmålet ditt var oppe til diskusjon i denne tråden her forleden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1200944&pid=15182014&st=20entry15182014 Jeg henviste da til politiets rundskriv om Retningslinjer for politiets behandling av våpensaker: http://www.dfs.no/filestore/PDF-DOC-RTF-mm/Regelverk/RS2009-009-politi_behandling_vpen.pdf På side 23 kan man lese følgende: 2.5.11 ForsvarssprayerJustisdepartementet/Politidirektoratet har i samarbeid med Kriminalpolitisentralen vurdert totalt 17 såkalte forsvarssprayer. Av disse anses ni sprayer å ha en effekt og virkemåte som kan likestilles med tåregass, og disse faller således inn under våpenlovens regelverk. Disse er: Navn Virkestoffer Defendex Tensider 30 — 60% og dimethyler 10 — 30% Peppergard 5% oleoresin capsicum Antidog Spray Cayenne pepper Pepper Defense 6 % oleoresin capsicum Pepper Spray 10 % oleoresin capsicum Body Protect Aerosol Type Allylisothiocyanat (allylsennepsolje) Defiance Oleoresin capsicum Woman buckler 5 % oleoresin Guardian Angel Oleoresin capsicum Ovennevnte sprayer kan kun erverves av person som fyller våpenlovgivningens vilkår for å ha våpen til beskyttelse, og som derfor har ervervstillatelse fra politiet. Sprayene kan kun importeres/omsettes av godkjent våpenforhandler. Følgende forsvarssprayer anses å falle utenfor våpenlovgivningens anvendelsesområde: Navn Virkestoffer Dye Witness I det vesentligste fargestoffer Zum Sikkerhets-Spray I det vesentligste fargestoffer Farb-Gel Spray I det vesentligste fargestoffer Safety Spray Erythrosin FMS Toalettspray Isopropanol, limonine, mentol og aterpinol Sunt Fornuft 10 — 15% isopropanol X-marker I det vesentlige fargestoffer Bodyguard Isopropanol Politidirektoratet vil presisere at de sistnevnte forsvarssprayer ikke er godkjent av direktoratet, men sprayene er kun vurdert ut fra spørsmålet om de faller inn under våpenlovens bestemmelser eller ikke. Ditt produkt ser ut til å falle inn under kategorien over lovlige produkter. Men så kan altså dette produktet høre inn under "andre selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning" som sant nok ikke går inn under forbudet som inbefatter den "ekte" peppersprayen, men som kanskje likevel går inn under §9 sin fellesbetegnelse om forbud. Våpenforskriften § 9 har fått et tillegg ved at det i bestemmelsen er tatt inn forbud mot «andre tilsvarende særlig farlige gjenstander som ikke anses å ha noe aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter». Man kan lese om dette forbudet i pkt. 2.5.12 Andre særlig farlige gjenstander: 2.5.12 Andre særlig farlige gjenstanderVåpenforskriften § 9 har fått et tillegg ved at det i bestemmelsen er tatt inn forbud mot «andre tilsvarende særlig farlige gjenstander som ikke anses å ha noe aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter». Så egentlig blir man ikke så veldig mye klokere. Selv om sprayen, (og andre produkter forsåvidt)er lovlig, så er det deres formål, og hensikten med dem i øyeblikket som er avgjørende. Politiet kan vel kanskje konkludere med at tabasco eller salmiakk i lomma en lørdagskveld ikke har til hensikt å piffe opp pizzaen eller å ta oppvasken fordi man ikke kan betale regningen, men snarere er å anse som en farlig gjenstand, et voldsprodukt uten aktverdig formål. 1 Lenke til kommentar
War Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 "lovlig" må vel være lovlig på den måte at du blir stoppet, de ser sprayen , men du får gå fri og beholde den. Man bærer iallefall ikke på et våpen / som det mesta av annet man ellers måtte ha hatt med seg går under i selve loven. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Gaidaros: Alle svar eg har gitt i tråden har vore basert på bla. dei lovene du siktar til. Å sei at ein generelt ikkje blir klokare blir litt dumt når det kasnkje berre gjelder deg, for min del er spesielt tillegget til § 9 klart nok i denne samanhengen, sprayen har ikkje ein skadeleg effekt på ein eventuell angripar og den har eit aktverdig formål. Tabascosaus argumentet ditt held heller ikkje mål, det er ingen hjemmel i norsk lov som kan ta deg på å ha tabascosaus med deg, med mindre den har blitt "våpenisert", da vil den falle under tilleget til §9. Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Å sei at ein generelt ikkje blir klokare blir litt dumt når det kasnkje berre gjelder deg, for min del er spesielt tillegget til § 9 klart nok i denne samanhengen, sprayen har ikkje ein skadeleg effekt på ein eventuell angripar og den har eit aktverdig formål. Vel, vel... det er kanskje noen som ser enklere på tilværelsen enn andre. Om det er du eller jeg, får jo foreløpig bli et åpent spørsmål. Hvis denne sprayen ikke har noen skadelig effekt på en eventuell motstander (hvor har du det fra forresten), så hvorfor selges den som forsvarsspray da. Den trenger jo strengt tatt ikke ha en skadelig effekt for å beregnes som et voldsprodukt og for å komme inn under §9. Det er nok at den fremstår som et voldsprodukt. Og et voldsprodukt blir det jo enten det brukes til forsvar eller angrep. Det er som jeg nevnte tidligere: Det er både situasjonen såvel som produktet som avgjør om politiet ser på om hvorvidt det anses som særlig farlig. Selvforsvar er ikke nødvendigvis noe fullgodt aktverdig formål så lenge produktet likesågodt kan brukes til angrep. Tabascosaus argumentet ditt held heller ikkje mål, det er ingen hjemmel i norsk lov som kan ta deg på å ha tabascosaus med deg, med mindre den har blitt "våpenisert", da vil den falle under tilleget til §9. Joda, hvis politiet anser tabascosausen i gitt situasjon og under gitte forhold som et "særlig farlige gjenstande som ikke anses å ha noe aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter", så blir nok også den ansett som våpen. Og hvor har du forresten hjemmel for at det kun er våpeniserte normalting som regnes som våpen.§9 er en generalklausul for politiet til å vurdere situasjonen. Og vær du sikker, i det øyeblikk en situasjon tilspisser seg til at den ene part trekker en gjenstand som kan defineres som et "særlig farlige gjenstande som ikke anses å ha noe aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter" (og det skal det ikke mye til i en slik situasjon) så får våpeneieren svi. 1 Lenke til kommentar
HValder Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Å sei at ein generelt ikkje blir klokare blir litt dumt når det kasnkje berre gjelder deg, for min del er spesielt tillegget til § 9 klart nok i denne samanhengen, sprayen har ikkje ein skadeleg effekt på ein eventuell angripar og den har eit aktverdig formål. Vel, vel... det er kanskje noen som ser enklere på tilværelsen enn andre. Om det er du eller jeg, får jo foreløpig bli et åpent spørsmål. Hvis denne sprayen ikke har noen skadelig effekt på en eventuell motstander (hvor har du det fra forresten), så hvorfor selges den som forsvarsspray da. Den trenger jo strengt tatt ikke ha en skadelig effekt for å beregnes som et voldsprodukt og for å komme inn under §9. Det er nok at den fremstår som et voldsprodukt. Og et voldsprodukt blir det jo enten det brukes til forsvar eller angrep. Det er som jeg nevnte tidligere: Det er både situasjonen såvel som produktet som avgjør om politiet ser på om hvorvidt det anses som særlig farlig. Selvforsvar er ikke nødvendigvis noe fullgodt aktverdig formål så lenge produktet likesågodt kan brukes til angrep. Eg har det frå det faktum at også i Sverige er pepperspray o.l. ulovleg, likevel er den sprayen lovleg og kan mao ikkje ha same effekt. Linka også til video på youtube, ganske sikker på at det er same sprayen. Hvis du leser §9 ser du at det står "andre tilsvarende særlig farlige gjenstander" så jo, den må ha ein skadeleg effekt for å rammes av lova. Tabascosaus argumentet ditt held heller ikkje mål, det er ingen hjemmel i norsk lov som kan ta deg på å ha tabascosaus med deg, med mindre den har blitt "våpenisert", da vil den falle under tilleget til §9. Joda, hvis politiet anser tabascosausen i gitt situasjon og under gitte forhold som et "særlig farlige gjenstande som ikke anses å ha noe aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter", så blir nok også den ansett som våpen. Og hvor har du forresten hjemmel for at det kun er våpeniserte normalting som regnes som våpen.§9 er en generalklausul for politiet til å vurdere situasjonen. Og vær du sikker, i det øyeblikk en situasjon tilspisser seg til at den ene part trekker en gjenstand som kan defineres som et "særlig farlige gjenstande som ikke anses å ha noe aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter" (og det skal det ikke mye til i en slik situasjon) så får våpeneieren svi. Scenario: Du har blitt overfalt, forsvarte deg ved å tømme/kaste tabascosaus frå ei flaske. Korleis skal politiet bevise at du hadde med deg den sausen med det formål å bruke den til sjølvforsvar og ikkje berre til å mikse ein litt spesiell coctail? (Det blir ei gråsone, men du stiller sannsynlegvis sterkare enn politiet). Eg har ikkje sagt at alle normalting må våpeniserast for å bli ulovlege, eg spesifiserte klart og tydeleg tabascosaus i innlegget. Eit balltre (som eg forøvrig brukte som eksempel i tråden du linka til tidligare) er eit godt eksempel. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Første treff på Google gir http://www.kronesiden.no/trygghet002.htm Der sies det og at den er lovlig å bruke, er da litt fjas å påstå det om det ikke stemmer? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå