Gå til innhold

Hjelp til overklokking av ABIT IS7 og P4 2,8 GHz (800 fsb)

Anbefalte innlegg

Så langt har jeg klokket opp til 3,1 GHz uten noen problemer med varme. Jeg får derimot mye støy i graffiken når jeg kjører 3dmark 2003. Jeg må helt ned i 2,9 GHz for null støy. Nå lurer jeg på hvor problemet ligger. Jeg har låst agp-porten på 66 mhz, så det er neppe problemet. Verken cpu eller minne blir spessielt varme i Sandra burn-in test. Det går som smurt.

Har foreløpig også holdt meg unna tweaking av minnet. Lurer på om det er minnet som ikke klarer den høye fsb'n?

Kan noen også forklare åssen man klokker minnet? Har ikke funnet noe sted der dette lar seg gjøre.Er det det samme som fsb? Jeg leser at de f.eks. har klokket minnet til 416 mhz. Vil det si 208 mhz fsb? Ellers så er det jo sykt mye!

Jeg lurer også på hvordan man finner ut ration mellom cpu og minne. Man kan jo velge 1:1, 3:2 osv. Når skal man velge hva? Hvilken hensikt har dette da jeg ikke har funnet noe å klokke annet enn fsb'n?

Hadde satt pris på noen svar, da jeg har sett andre klokke opp denne kombinasjonen opp til 3,2 GHz uten noen problemer.

Mitt oppsett:

Abit IS7 I865

P4 2,8 (800) m/SLK900

2 x 512 Twinmos m/winbond

Creative Ti4200

Samsung 120 GB HD

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tok akkurat en titt på ocshoot.no, og der hadde de satt minne radioen til 23 for å kunne klokke cpu maks, hvor rammen var på 200, og cpu på 300..

de klarte vel 3ghz+ trur jeg..

så: sett opp volten, og sett minneradioen ned..

hvis dette ikke virker, så vet ikke jeg.. :o

Lenke til kommentar

Hva mener du med at ram'en var på 200 og cpu på 300? Hvordan kan man endre dette individuelt? Som sagt kan jeg ikke se at man kan klokke annet enn fsb. Og ram'en (eller fsb da)er jo allerede på 200, eller 207 nå som den er klokket.

Har også økt volten på agp'n litt uten at det hjalp. Økte volten på ram og cpu. Det hjalp litt. Støyen forsvant da på Gametest 1, men kom tilbake på Gametest 2 og 3 på 3dmark.

Lenke til kommentar

Takker til el diablo. Den linken fikk meg til å skjønne hva cpu:ram ratio dreier seg om. Satte den til 5/4 og da forsvant all støyen. Til tross for at minnet nå er underklokket, til 175 mhz tror jeg det var, så kommer jeg ikke høyere enn til 3,05 GHz. Da henger maskinen seg eller rebooter. Å øke volten hjelper ikke. Hva er problemet nå da? Er det rett å slett cpu'n som ikke tåler høyere hastigheter selv om den ikke blir for varm?

Det hadde vært trist da de med en 2,4 GHz cpu og IC7 på OCShoot klarte å kjøre med 300 MHz fsb!!! Det vil si 3,6 GHz på cpu. Det må da være mulig å komme høyere også for meg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...