Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

To ISP samtidig?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan ikke klare å benytte to forskjellige ISP'er samtidig på samme datamaskin med mindre utstyr og ISP'ene er satt opp for det. Og siden du snakker om å snu en router så tviler eg på at dette er tilfellet.

Hva vil du oppnå med to ISP'er?

Lenke til kommentar

Det er mulig å bruke flere internettforbindelser samtidig, men det er ikke særlig praktisk, og det krever litt tid og peil å sette opp. Du kan ikke bruke begge linjene til å laste ned samme ting dobbelt så raskt for eksempel, og du kan generellt ikke bruke begge linjene på samme oppgavene. Det er dog mulig å eksempelvis bruke den ene linjen som dedikert linje for alle nedlastingsprogrammer, mens den andre tok seg av annen type bruk. Det fører dog ikke til spesiellt god utnyttelse ved mindre du har en seedbox, server el. lign.

Det skal også så langt jeg husker finnes noe slags load-balancing software som skal kunne dynamisk fordele oppgaver til flere nettlinjer, men jeg tror selv en slik avansert løsning ikke var helt ideell i praksis.

Det er generellt sett ikke et oppsett jeg vil annbefale.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Det er fullt mulig å sette opp, men det krever utstyr som støtter dette.

Då eg hadde to linjer og load balancing mellom desse, hadde eg ein stor fordel med at begge modemene var i brigdemodus slik at all routing blei tatt av routeren bak (som då støtta to separate WAN)

Problemene med loadbalancing var at sidan eg hadde to eksterne iper så kunne fint linja finne på å bruke dei annakvar gong på same requester, noko som virkeleg føkka opp innlogging til f.eks nettbank.

Lenke til kommentar

Det finnes en haug med routere med det formål å load-balance 2 (eller flere) WAN. Som Jankee er inne på, kan det hende du får endel situasjoner hvor det ikke fungerer. Dog vil jeg tro at mange av de kan settes opp med en form for stateful balancing, slik at én sesjon holdes på én og samme WAN inntil den blir stengt.

Lenke til kommentar

Lettere å komme med forslag hvis du forklarer litt med rundt hva du ønsker å oppnå?

-Feiltoleranse? (primær/sekundær aksess)?

-Selektiv ruting av trafikk til bestemte destinasjoner via en bestemt ISP?

-"gw-flip-flop" /"lastbalansering" på utgående?

Lenke til kommentar
Problemene med loadbalancing var at sidan eg hadde to eksterne iper så kunne fint linja finne på å bruke dei annakvar gong på same requester, noko som virkeleg føkka opp innlogging til f.eks nettbank.

Helt korrekt, dvs ikke alle banker. Jeg har nemlig en slik løsning.

Der er mange gode forslag her. Jeg vil nok fortrekke en router løsning.

Linksys RV042 er en helt grei sak som er langt rimeligere enn 3Com saken. Jeg har en slik.

Men som alt nevnt, man får ikke dobbelt nedlastingshastighet etc. Men det man får er "backup" av linje, fint når man faktisk har linjer med ulik fysisk infrastruktur. Man kan også i stor grad styre trafikk til de ulike WAN etter hva som passer best. I tillegg gir det faktisk en viss load balancing, legger klart merke til det når jeg laster ned på ulike maskiner.

Om det er verdt pengene kan man spørre seg. For meg var grunnen at jeg trenger fast ip, og på den var det begrenset hastighet som kunne leveres.

Lenke til kommentar
har du to nettverks-kort kan du bruke 2 ISP'er.. Du bruker et program som f.eks "forcebindip" slik at du kan tvinge all trafikk igjennom en av dem.. F.eks, utorrent til den ene linjen, og surfing på den andre..

jeg har testet ut dette med utorrent faktisk, og det funket uhyre dårlig i win7. Trafikk spredde seg over alle tilgjenglige nettverksforbindelser uavhengig av hvilket kort jeg bandt utorrent til med forcebindip. Har også testet ut diverse proxy-løsninger som vistnok skal kunen binde trafikk til et bestemt nic, men dessverre med samme resultat.

Eneste jeg faktisk har funnet som funker er å legge forskjellig "interface metric" på forbindelsene, hvor den jeg helst vil at skal brukes har lavest metric. Dette er dog ingen optimal løsning da den ikke gir meg mulighet til å binde programmet til å bruke definerte koblinger.

Endret av Locklear
Lenke til kommentar
har du to nettverks-kort kan du bruke 2 ISP'er.. Du bruker et program som f.eks "forcebindip" slik at du kan tvinge all trafikk igjennom en av dem.. F.eks, utorrent til den ene linjen, og surfing på den andre..

jeg har testet ut dette med utorrent faktisk, og det funket uhyre dårlig i win7. Trafikk spredde seg over alle tilgjenglige nettverksforbindelser uavhengig av hvilket kort jeg bandt utorrent til med forcebindip. Har også testet ut diverse proxy-løsninger som vistnok skal kunen binde trafikk til et bestemt nic, men dessverre med samme resultat.

Eneste jeg faktisk har funnet som funker er å legge forskjellig "interface metric" på forbindelsene, hvor den jeg helst vil at skal brukes har lavest metric. Dette er dog ingen optimal løsning da den ikke gir meg mulighet til å binde programmet til å bruke definerte koblinger.

Har testet denne løsningen både på Win7 x64 og win vista x64, har aldri hatt problemer med det... Hence, bruker jeg det mest ved at jeg binder firefox til et nettverkskort og chrome til et annet et... Samt bruker det for å spille LAN spill over hamachi... Har ikke opplevd problemene som du sier, men har ikke testet med utorrent..

Lenke til kommentar

Helt korrekt, dvs ikke alle banker. Jeg har nemlig en slik løsning.

Burde gjelde alle banker, det vil si alle sikre sider. Når det er sankk om 2 ISP vil det også være 2 forskjellige eksterne IP-adresser som benyttes. Det sikre nettstedet vil dermed oppleve at sesjonen du har mot dem bytter IP-adresse på din maskin - dette bør oppfattes som om forbindelsen er hijacked og at de derfor ikke lengre vet om det er du (din maskin) som er i den andre enden.

Med load balancing bør ikke https-sesjoner veksle mellom de to oppkoblingene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...