Gå til innhold

Ekstrem-plagiering i MGP

Ideal

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke en person som ser på Melodi Grand Prix.

Men i dag presenterte avisene en sak der de foreslår at det kan være snakk om plagiat i MGP.

Det er snakk om den ekstremt middelmådige sangerinnen Maria Haukass Storeng's "sang" (ja, jeg bruker anførselstegn, sang må her være et ekstremt vidt begrep), "skrevet" av et vedkommende ved navn Merethe La Verdi.

Nå har jo avisene slike blogglinker nederst i artiklene sine, og i en av de fant jeg altså en blogg der man kunne høre begge låtene.

http://schlagerexperience.blogspot.com/201...grand-prix.html

Nå vil jeg gjerne være den første til å si at begge disse låtene er ekstremt elendige makkverk. Men det er da ikke poenget her.

Det er da helt åpenbart at dette er totalplagiat???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hallo, det er jo helt tydelig ikke plagiat.. Problemet er at begge låtene er uoriginale og følger en helt standard akkord-oppbygning. Man kan helt garantert finne 100 sanger som har lik kordprogressjon som det der og da blir det for dumt å kalle det "plagiat"

Ingen har copyright på en kord-rekke, spesielt ikke når den følger en så basic oppbygning.

Lenke til kommentar

Med så mange standard pop-låter det finnes der ute, hadde det vært meget merkelig om ikke noen av de skulle ligne hverandre til en viss grad. Men ja, jeg hører likheten ganske godt.

Uansett, hvert år er det minst en eller annen som mener at en eller annen av låtene i MPG eller ESC er plagiat av en annen. Pr i dag tror jeg ingen har blitt diskvalifisert av den grunn da det stort sett er et lite parti av hele sangen som er likt.

Lenke til kommentar
Med så mange standard pop-låter det finnes der ute, hadde det vært meget merkelig om ikke noen av de skulle ligne hverandre til en viss grad. Men ja, jeg hører likheten ganske godt.

Uansett, hvert år er det minst en eller annen som mener at en eller annen av låtene i MPG eller ESC er plagiat av en annen. Pr i dag tror jeg ingen har blitt diskvalifisert av den grunn da det stort sett er et lite parti av hele sangen som er likt.

Akkurat. Dersom tanken er at alle låter skal være "originale" og null plagiat whatsoever så ville det per definisjon ikke være noe MGP. Rett og slett pga sjangeren som forventes av eventen.

MGP er for meg synonymt med simple pop-baserte chord-strukturer, modelering og atter mer modelering. Da er det klart at det er begrenset hva man kan klare å få ut av akkurat det.

Lenke til kommentar

Hvis den rette gruppa vinner den norske finalen i år, tror jeg vi kan håpe på at ting endrer seg litt. Den vil komme langt opp i den europeiske finalen, og da tror jeg flere land stiller med litt hardere "skyts" neste år.

Og før jeg blir skutt... jeg er ingen metal-fan, men det er alltid spennende med litt forandring, og Keep of Kalassin (eller hva de nå heter) kan klare å endre et par ting. Den er såpass annerledes, og muligens den eneste i sitt slag om de kommer til den europeiske finalen, at den kan komme langt opp. Hvis ryktet sprer seg, vil omtrent enhver metal-fan i hele Europa stemme på den låten, og den kan til og med vinne.

Lordi vant jo med Hard Rock Halleluja for noen år siden. Det var riktignok litt mer "puse-metal", men et tegn på at Eurovision Song Contest er klar for litt mer enn bare poplåter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...