Ideal Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Jeg er ikke en person som ser på Melodi Grand Prix. Men i dag presenterte avisene en sak der de foreslår at det kan være snakk om plagiat i MGP. Det er snakk om den ekstremt middelmådige sangerinnen Maria Haukass Storeng's "sang" (ja, jeg bruker anførselstegn, sang må her være et ekstremt vidt begrep), "skrevet" av et vedkommende ved navn Merethe La Verdi. Nå har jo avisene slike blogglinker nederst i artiklene sine, og i en av de fant jeg altså en blogg der man kunne høre begge låtene. http://schlagerexperience.blogspot.com/201...grand-prix.html Nå vil jeg gjerne være den første til å si at begge disse låtene er ekstremt elendige makkverk. Men det er da ikke poenget her. Det er da helt åpenbart at dette er totalplagiat??? Lenke til kommentar
geil Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Den sangen var det ja! Fikk med meg Maria Haukaas Storengs sang i går og har siden lurt på hvilken sang det var hun hadde skamløst kopiert. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Hallo, det er jo helt tydelig ikke plagiat.. Problemet er at begge låtene er uoriginale og følger en helt standard akkord-oppbygning. Man kan helt garantert finne 100 sanger som har lik kordprogressjon som det der og da blir det for dumt å kalle det "plagiat" Ingen har copyright på en kord-rekke, spesielt ikke når den følger en så basic oppbygning. Lenke til kommentar
Hr Kotelett Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Hadde folk syns det var like plagiat om teksten til Maria var annerledes? Kan høre likheter i melodien, men syns det at de begge synger "you" så mye gjør sangene likerer enn de er? Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Saywut? Overdreven bruk av you er da ikke så uvanlig? Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Skjønner uansett ikke hvorfor folk reagerer sånn på DEN låta. MGP har jo vært full av langt verre plagiater i all tid.. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Har du eksempler å vise frem til? MGP har sin utgangspunkt om at det ikke skal forekomme plagiering og at alle låtene skal være originale. Avslutter med en go'låt av frøken La Verdi som riktignok er en cover. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Med så mange standard pop-låter det finnes der ute, hadde det vært meget merkelig om ikke noen av de skulle ligne hverandre til en viss grad. Men ja, jeg hører likheten ganske godt. Uansett, hvert år er det minst en eller annen som mener at en eller annen av låtene i MPG eller ESC er plagiat av en annen. Pr i dag tror jeg ingen har blitt diskvalifisert av den grunn da det stort sett er et lite parti av hele sangen som er likt. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Med så mange standard pop-låter det finnes der ute, hadde det vært meget merkelig om ikke noen av de skulle ligne hverandre til en viss grad. Men ja, jeg hører likheten ganske godt. Uansett, hvert år er det minst en eller annen som mener at en eller annen av låtene i MPG eller ESC er plagiat av en annen. Pr i dag tror jeg ingen har blitt diskvalifisert av den grunn da det stort sett er et lite parti av hele sangen som er likt. Akkurat. Dersom tanken er at alle låter skal være "originale" og null plagiat whatsoever så ville det per definisjon ikke være noe MGP. Rett og slett pga sjangeren som forventes av eventen. MGP er for meg synonymt med simple pop-baserte chord-strukturer, modelering og atter mer modelering. Da er det klart at det er begrenset hva man kan klare å få ut av akkurat det. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Hvis den rette gruppa vinner den norske finalen i år, tror jeg vi kan håpe på at ting endrer seg litt. Den vil komme langt opp i den europeiske finalen, og da tror jeg flere land stiller med litt hardere "skyts" neste år. Og før jeg blir skutt... jeg er ingen metal-fan, men det er alltid spennende med litt forandring, og Keep of Kalassin (eller hva de nå heter) kan klare å endre et par ting. Den er såpass annerledes, og muligens den eneste i sitt slag om de kommer til den europeiske finalen, at den kan komme langt opp. Hvis ryktet sprer seg, vil omtrent enhver metal-fan i hele Europa stemme på den låten, og den kan til og med vinne. Lordi vant jo med Hard Rock Halleluja for noen år siden. Det var riktignok litt mer "puse-metal", men et tegn på at Eurovision Song Contest er klar for litt mer enn bare poplåter. Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 22. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2010 Herregud.. sangene handler jo til og med om samme tema. Hvis ikke det er nok til å si at det er plagiering, ja da vet ikke jeg. Lenke til kommentar
Filmvenn Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Synes han Bjørn Muri plagierer en låt veldig, husker dog ikke hvilken låt det var nå igjen. Eneste forskjellen er egentlig melodien og det at Muri sier yes man. Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Herregud.. sangene handler jo til og med om samme tema. Hvis ikke det er nok til å si at det er plagiering, ja da vet ikke jeg. Samme tema? Det er jo enklere å telle poplåtene som ikke handler om kjærlighet enn motsatt. Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 23. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2010 Det er så store likhetstrekk at det ikke er mulig å unnskylde det med at "pop er pop".. Lenke til kommentar
Filmvenn Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 (endret) Norge vant MGP i fjor for første gang på sikkert flere tiår, såklart noen bryr seg. Endret 23. januar 2010 av Mahavishnu Lenke til kommentar
Licht Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Se filmen hos Youtube Kanskje noen burde saksøke Rick Astley. Det kommer tydelig frem at det egentlig er Madonna som skulle hatt retten til å RickRolle folk. MadoRolle, mener jeg. Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Det er så store likhetstrekk at det ikke er mulig å unnskylde det med at "pop er pop".. Det skal ikke så mye til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå