Gå til innhold

Regissørvote: David Lynch

Regissørvote: David Lynch  

75 stemmer

1. 1. Hvilken Lynch film er best?

• Eraserhead
      2
    • The Elephant Man
      12
    • Dune
      2
    • Blue Velvet
      6
    • Wild at Heart
      5
    • Twin Peaks: Fire Walk with Me
      3
    • Lost Highway
      10
    • The Straight Story
      9
    • Mulholland Dr.
      29
    • Inland Empire
      1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke sett mye av Lynch, men føler jeg har sett det beste. Blue Velvet frister kanskje litt, ellers er jeg good.

Eraserhead: 0/6

The Straight Story: 5/6

The Elephant Man: 6/6

Mulholland Dr: 6/6

Stemmen går til Mulholland pga Justin Theroux.

Som Lynch-fan må jeg få lov til å prøve å overtale deg til å se mer av han. I mine øyne er 3 av 4 filmer du har sett lite sammenliknbare med Lynch's beste filmer. Mulholland Dr. er en av de jeg føler er en "typisk" David Lynch-film.

Eraserhead er det ekstreme ytterpunktet i filmografien hans og egentlig ikke en film jeg vil anbefale i det hele tatt til noen som i utganspunktet ikke ville sett den kun av sin egen frie vilje.

The Straight Story er en Disney-film, nuff said. Hadde det ikke stått svart på hvitt ville ingen gjettet at den er regissert av Lynch.

The Elephant Man er en bra film, men også den mest vanlige/klassiske, minst "Lynch"-aktige filmen hans etter The Straight Story.

Hvis du har bare litt lyst til å se Blue Velvet ville jeg definitivt gjort det, jeg tror du kommer til å like den. Den har den spesielle Lynch-stemningen, en rolletolkning av Dennis Hopper som enhver filmelsker simpelthen er nødt til å se, og veldig bra bruk av bra musikk.

Jeg anbefaler også Wild At Heart sterkt til alle som ikke har sett den, den har muligens vokst på meg til å bli min absolutte Lynch-favoritt. Tenk True Romance regissert av David Lynch. Den er også den mest romantiske 18-årsgrense filmen jeg har sett, og har en syk rolletolkning av Willem Dafoe som tilsvarer, kanskje tilogmed overgår Dennis Hopper i Blue Velvet.

Forøvrig synes jeg Twin Peaks også er obligatorisk å se før man kan kalle seg ferdig med David Lynch, selv om ikke det er en film. Hvis noen er i tvil: se første episode, så kan du si om du har lyst til å se resten eller ikke :p

Lenke til kommentar

Så to episoder av Twin Peaks, ga meg ingenting. Liker ikke Kyle MacLachlan heller, føler at han sannsynligvis ikke ville vært et kjent navn hvis ikke Lynch likte ham. Har sett noen klipp fra Dune-filmen og det virker veldig kleint.

Har også sett den lille previewen til Inland Empire, også 0/6. ^^

Men greit, Blue Velvet skal jeg klare. Dennis Hopper er faktisk en solid skuespiller.

Lenke til kommentar

Så to episoder av Twin Peaks, ga meg ingenting. Liker ikke Kyle MacLachlan heller, føler at han sannsynligvis ikke ville vært et kjent navn hvis ikke Lynch likte ham. Har sett noen klipp fra Dune-filmen og det virker veldig kleint.

Har også sett den lille previewen til Inland Empire, også 0/6. ^^

Men greit, Blue Velvet skal jeg klare. Dennis Hopper er faktisk en solid skuespiller.

Fair enough, er faktisk litt enig i Kyle MacLachlan-kritikken, han er definitivt ikke den som gjør Twin Peaks bra. Dune har jeg spart til sist av Lynch sine filmer, tenkte å se den så snart jeg har 3 timer til overs og ikke er trøtt.

Men gjør deg selv en tjeneste og se Blue Velvet og Wild At Heart i det minste, 2 veldig gode filmer :)

Lenke til kommentar

Jeg må si meg fullstendig uenig i MacLachlan-kritikken. Hva krimserier angår er Dale Cooper ulikt alt annet jeg til nå har sett av etterforskere, og for meg virker det som om Lynch og MacLachlan har fungert perfekt sammen i sitt arbeid med å skape snodige og fascinerende karakter.

Endret av Dr. Van Nostrand
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg må si meg fullstendig uenig i MacLachlan-kritikken. Hva krimserier angår er Dale Cooper ulikt alt annet jeg til nå har sett av etterforskere, og for meg virker det som om Lynch og MacLachlan har fungert perfekt sammen i sitt arbeid med å skape snodige og fascinerende karakter.

Nå fikk jeg litt dårlig samvittighet, jeg er jo veldig glad i Dale Cooper. La meg omfrasere og si at han var definitivt ikke den som fikk meg hekta på Twin Peaks. Håpet kanskje på en større rolle til Sherrif Truman, men i ettertid er jeg jo seff glad for at det ble som det ble.

Jeg synes Dale Cooper fungerte veldig godt med de freaky/åndelige delene:

twin-peaks-8.jpg

uææhaha jeg får frysninger :p

Men ganske unaturlig med de mellommenneskelige:

twin-peaks-the-definitive-gold-box-edition-20071028022617812-000.jpg

Endret av thesinner
Lenke til kommentar

1. Lost Highway (1997) (10/10)
  2. The Straight Story (1999) (9/10)
  3. Mulholland Dr. (2001) (8/10)
  4. Eraserhead (1977) (8/10)
  5. The Elephant Man (1980) (8/10)
  6. Dune (1984) (7/10)
  7. Inland Empire (2006) (7/10)
  8. Wild at Heart (1990) (7/10)
  9. Blue Velvet (1986) (7/10)
  10. Twin Peaks: Fire Walk with Me (1992) (6/10)

Lenke til kommentar

På tide å få sett de tre siste som jeg ikke har sett. Har litt nåja for Lynch etter Twin Peaks. Rett og slett FOR creepy og jeg regner med at de tre jeg har igjen, oser av nettopp dette.

Føreløpig blir nok dette rangeringen:

Mulholland Dr. (2001) 10/10

Eraserhead (1977) 9/10

Wild at Heart (1990) 9/10

The Straight Story (1999) 8/10

The Elephant Man (1980) (8/10)

Blue Velvet (1986) 7/10

Dune (1984) 1/10

Ikke sett:

Twin Peaks: Fire Walk with Me (1992)

Lost Highway (1997)

Inland Empire (2006)

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...