McDuck_ Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 spesielt da mange mennesker har hunder og katter og har derfor empati for dem, og når de da ser et dyr som ligner på en hund eller katt har de derfor stor sjangse for empati for dem. Nåja, jeg har hatt mer "nærkontakt" med fluer enn hunder i mitt liv, men jeg har ingenting til overs for fluer for det, så jeg tror ikke dette er en faktor. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Både likhet og erfaring kan vel spille inn - det ene utelukker vel ikke det andre? At et dyr likner på en selv gjør det mest sannsynlig enklere å relatere til dets følelser og opplevelser. Men erfaring med en dyreart gjør nok i mange tilfelelr også at en har en større opplevelse av den arten som et følelsesvesen. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 spesielt da mange mennesker har hunder og katter og har derfor empati for dem, og når de da ser et dyr som ligner på en hund eller katt har de derfor stor sjangse for empati for dem. Nåja, jeg har hatt mer "nærkontakt" med fluer enn hunder i mitt liv, men jeg har ingenting til overs for fluer for det, så jeg tror ikke dette er en faktor. Ja, fordi man får så nært forhold til fluer som man svelger om natta. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Hadde du reagert likt om jeg hoppet på en maur slik at den ble most og drept som om jeg hoppet på en katt slik at den ble most og drept?tvilsomt. Ja, det hadde jeg. Du hadde drept et levnede individ for moroskyld noe som i min bok er det verste av det verste man kan gjøre. Hadde jeg sett deg gjøre så ville jeg stilt deg til vegs og gitt deg en real omgang i folkeskikk og empati ovenfor et levende individ. Så snakk for deg sjæl. Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Jeg har hatt mange katter og alle har en unik personlighet, kan ikke si det samme om insektene jeg har hatt på besøk. Det er forsåvidt en del edderkopper og maur rundt huset her om sommeren. Jeg skulle gjerne vært fri fra begge, men edderkoppen (som jeg forsåvidt synest er de ekleste) har sine fordeler da den holder mange andre insekter borte. Alle typer insekter prøver jeg å holde utendørs, finner jeg noen inne må dem nok bøte med livet eller bli omplassert (spørs hvor motbydelig den er). :!: Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Kanskje jeg har et tåpelig svar i forhold til de andre. Men jeg tror det er fordi dyrene du møter ser deg og ikke den du vil være (eller den andre mennesker mener at du er). Og den er ekte i alle følelsene sine. Sånt føler vi, får du tilliten til et dyr så er dyret med deg. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Hadde du reagert likt om jeg hoppet på en maur slik at den ble most og drept som om jeg hoppet på en katt slik at den ble most og drept?tvilsomt. Ja, det hadde jeg. Du hadde drept et levnede individ for moroskyld noe som i min bok er det verste av det verste man kan gjøre. Hadde jeg sett deg gjøre så ville jeg stilt deg til vegs og gitt deg en real omgang i folkeskikk og empati ovenfor et levende individ. Så snakk for deg sjæl. tviler jeg på.Om du ser jegere gå på jakt og dreper en fugl eller en elg, smeller du dem da opp mot en vegg, eller et tre for og ta en "alvorsprat"? Selvsagt får man mat, og ned bestanden med jakt, men de fleste gjør det nok av andre grunner: Underholdning, om ikke for morro skyld så ihvertfal for sin egen nytelses skyld. Selv kan jeg si at om jeg ser en edderkopp på rommet mitt lever ikke den serlig lengre en til jeg finner noe å slå med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå