Gå til innhold

Hvorfor vekker dyr mer empati?

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det sånn at dyr vekker mer empati og følelser hos meg enn mennesker?

Når media tar for seg terrorangrep, krig, sult osv. så føler jeg så klart med de stakkars folkene, men det har liksom et ”business as usual” preg over seg. Dersom dyr er involvert derimot blir jeg rimelig nedslått.

For eksempel: da jeg først hørte om hunden Rasken som hadde vært lenket til en låve(?) i fem år fikk jeg tårer i øynene, det har ikke menneskerelatert lidelse fått meg til å gjøre siden 9/11, hvorfor?

Har vi lettere for å føle med dyr, eller er jeg en misantrop?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dyr er uskyldige, akkurat som barn. De kan ikke tale sin sak, derfor må noen gjøre dette for de. Om man hadde lest feks. "bombefly sprengte og drepte 50 barn på vei til skolen", er dette like ille som ditt eksempel ovenfor. Det er barbarisk å angripe, vanskjøtte og misshandle levende vesener som ikke har yte motstand, feks. små barn eller husdyr. De som gjør så har ofte klare psykopatiske trekk og kan anses som svært farlige.

Når det er sagt skal man verken plage mennesker eller dyr, men førstnevnte har hvertfall muligheten til å snakke for seg.

Ikke noe galt å reagere på slik, gjør det selv. Det er normalt. Vil si det er mer unormalt og ikke reagere.

Har også litt med om dyret er utseendemessig fint, f.eks en fin hund vekker nok mer sympati en en stygg mus.

Har således lite med saken å gjøre for mitt vedkommende. Et levende individ er et levende individ, man graderer da ikke disse.

Lenke til kommentar

Jeg blir også mer lei meg av dårlige nyheter om dyr enn mennesker.

Jeg så nylig en dokumentar på TV om hvorfor hunden er menneskets beste venn, og de nevnte at hunder har mange trekk som man også finner hos små barn, som vekker menneskers trang til å ta vare på og beskytte hunden.

At de fleste er søte skader jo heller ikke selvfølgelig. Noe som er litt dumt egentlig. I fremtiden kommer nok alle stygge dyr til å være utryddet, fordi ingen vil gjøre noe for å ta vare på stygge utrydningstruede dyr. Det er bare de kosete, myke og sjarmerende dyrene som får ordentlig oppmerksomhet. Det er en grunn til at WWFs logo er en pandabjørn og ikke en truet sjøsnegle.

Endret av oyvjak
Lenke til kommentar
Dyr er uskyldige, akkurat som barn. De kan ikke tale sin sak, derfor må noen gjøre dette for de. Om man hadde lest feks. "bombefly sprengte og drepte 50 barn på vei til skolen", er dette like ille som ditt eksempel ovenfor. Det er barbarisk å angripe, vanskjøtte og misshandle levende vesener som ikke har yte motstand, feks. små barn eller husdyr. De som gjør så har ofte klare psykopatiske trekk og kan anses som svært farlige.

Når det er sagt skal man verken plage mennesker eller dyr, men førstnevnte har hvertfall muligheten til å snakke for seg.

Ikke noe galt å reagere på slik, gjør det selv. Det er normalt. Vil si det er mer unormalt og ikke reagere.

Har også litt med om dyret er utseendemessig fint, f.eks en fin hund vekker nok mer sympati en en stygg mus.

Har således lite med saken å gjøre for mitt vedkommende. Et levende individ er et levende individ, man graderer da ikke disse.

Veldig enig i det du seier. Eg har det i allefall slik at eg reagerer på dyr og barn (ikkje ungdom/vaksen). Om eit dyr eller barn har blitt misshandla reagerar eg med sinne, fortvilelse etc. Men om det same hadde skjedd med ein vaksen hadde eg reagera mildare. Ikkje misforstå, eg manglar ikkje sympati/empati når det kjeld voksne/ungdom, den er bare til stede i svekka form.

Lenke til kommentar

Hadde du reagert likt om jeg hoppet på en maur slik at den ble most og drept som om jeg hoppet på en katt slik at den ble most og drept?

tvilsomt.

Lenke til kommentar

Hadde du reagert likt om jeg hoppet på en maur slik at den ble most og drept som om jeg hoppet på en katt slik at den ble most og drept?

tvilsomt.

Så er det stor stor forskjell på et insekt og et pattedyr da.

En katt kan føle de eksakt samme smertene som mennesker, de kan også føle frykt. en maur kan ikke føle smerte og kan ikke føle frykt

Lenke til kommentar

En katt kan føle de eksakt samme smertene som mennesker, de kan også føle frykt. en maur kan ikke føle smerte og kan ikke føle frykt

Og hvordan vet du det? Har du prøvd å være maur? Eller har du bedrevet forskning på maurens nervesystem?

Lenke til kommentar

Og hvordan vet du det? Har du prøvd å være maur? Eller har du bedrevet forskning på maurens nervesystem?

Nei, men vi vet at bare ryggvirvel dyr har utvirkliet en nervesystem som sender smerte signaler.

leddyr(med noen untak) er bare ikke laget på den måten, vi vet også at deres "hjerne" om man kan kalle den det, er ekstremt simpel, og fungerer helt på instingter, og ferdig programerte kommandoer.

Insekter(minus frukt fluer) har ikke Nociceptor og kan derfor ikke føle smerte,

Lenke til kommentar

Gunfreak, jeg tviler på at det er (den potensielle?) kunnskapen om insektenes manglende evne til å føle smerte som er utslagsgivende for at du ikke føler empati med dem i like stor grad som med pattedyr.

Mine fem cent går for at vi nok føler empati til dyr fordi vi finner visse fellestrekk til mennesker. Disse fellestrekkene er i langt større grad til stede i mellomstore pattedyr enn i insekter.

Lenke til kommentar

tvilsomt.

Dersom et menneske på 70 Kg eller mer hopper oppå en katt, så føler ikke denne smerte i et halvt sukend engang, den dør momentant akkurat som mauren, nervesystemet har ingenting å si, det er tapet/mordet av et levende vesen som er det som skjer, ikke noe tortur eller smerte. Verken katten eller mauren frykter eller føler noen smerte fordi den dør før den vet hva som skjer. Så jo det burde vært likegyldig med den argumentasjonen, om det var en maur eller katt.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar
Mine fem cent går for at vi nok føler empati til dyr fordi vi finner visse fellestrekk til mennesker. Disse fellestrekkene er i langt større grad til stede i mellomstore pattedyr enn i insekter.

Definitivt. Helt enig.

Nå har vel de fleste mennesker en instinktiv frykt for insekter og krypdyr tror jeg, så de faller veldig ofte utenfor kategorien "søte" ihvertfall :)

Har selv et gigantisk eksemplar av en norsk hus edderkopp som måler over 10 centimeter fra bakben til forben (nesten like stor som hånden til min kone, som vi tok bilde av samtidig for å få med størrelses forskjellen) og selv om vi vet at denne er helt harmløs, altså ikke giftig, får det fart på adrinalinet når du plutselig får se den på dusj forhenget skal jeg si deg! :eek: Den lever i beste velgående i kjelleren min enda, for når en ser hvor lite det er av andre insekter i kjelleren og hvor stor den edderkoppen er så gjør den jo jobben sin, ikke sant? Finner ikke igjen minstemann da.... he he :) (Blir den større får jeg heller skyte den...)

Lenke til kommentar

Hunder og katter (og sikkert en del andre pattedyr også) trigger noe biologisk i mennesker ved at de har utseendemessige likhetstrekk med spedbarn og babyer - de vekker et beskyttelsesinstinkt i oss.

Men det handler nok også mye om at vi blir til de grader overfôret med nyheter om krig og elendighet til daglig, og at vi på den måten er desentifiserte og ikke klarer å bry oss lengre. Det er derimot, som en annen her påpeker, ganske langt mellom dyremishandlingssakene og derfor trigger de oss lettere.

Også er nok saker der dyr er involvert veldig mye lettere å ta stilling til - det er som regel et forsvarsløst individ som er blitt påført lidelse av en sterker part - ganske svart-hvitt med andre ord. Saker om krig og menneskelig elendighet har derimot en tendens til å være så kompliserte politisk og ha så mange sider at de individuelle historiene om lidelse gjerne "drukner".

Lenke til kommentar
Gunfreak, jeg tviler på at det er (den potensielle?) kunnskapen om insektenes manglende evne til å føle smerte som er utslagsgivende for at du ikke føler empati med dem i like stor grad som med pattedyr.

Jeg kan ikke snakke for andre, men for meg er viten at en isbjørn kan føle og oppleve smerte og stress på lignende måte som meg en stor grunn til at jeg har empati for pattedyr, men ja så klart felles trekk har også STOR effekt, spesielt da mange mennesker har hunder og katter og har derfor empati for dem, og når de da ser et dyr som ligner på en hund eller katt har de derfor stor sjangse for empati for dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...