TaylorGuy Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Jeg vill bli en web-designer/web-utvikler! og helst litt kompetent. Har bestemt meg for at jeg skal sette meg ned å lære meg web-design og litt mer. Det jeg egentlig lurer på er hva burde jeg lære? hvilke bøker er å anbefale, hvilke språk er lurt å lære? Litt av drømmen min er vell å starte opp et eget lite firma eller noe, jobbe freelance. Tenkte kanskje at det var noen her som har noen gode råd på hvordan å gå fram. Har funnet noen bøker på Amazon jeg tenkte å kjøpe sånn for å komme igang, noen som har noen formeninger om disse? Web Standards Solutions: The Markup and Style Handbook, Special Edition CSS: The Missing Manual PHP and MySQL Web Development (4th Edition) Web Analytics: An Hour a Day Bakgrunn. Jeg har nettop droppet ut av fagskolen [elektronikk] fordi jeg har funnet ut at det passer meg ikke i det heletatt. Har også fått et nytt syn på livet etter å ha gått igjennom Brian Tracy's Accelerated Learning Techniques (Som virkelig er å anbefale!) Så hva jeg har kommet frem til i og med at jeg ikke helt har funnet min plass her i værden er at jeg skal bruke mye tid på å sette meg in i web-design. Jeg kan litt av: * HTML * CSS * DreamWeaver Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Lær deg HTML og CSS godt i første omgang. Deretter PHP, ASP, JSP, Perl eller ColdFusion og SQL. Deretter eventuelt JavaScript og Flash. Skaff deg gjerne en bok ja. Lenke til kommentar
Alex Moran Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Lær deg HTML, CSS, Javascript og Ruby+Rails evt. PHP. Er også en fordel med kjennskap til Photoshop eller lignende. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Det jeg syntes er viktig å fremme her er at i produksjon av en webapplikasjon er det omtrent ti jobbroller/emner i spill. Utviklere som har teoretisk forståelse og kunnskaper innen alle er IMO mye mer verdifulle enn de som kun kjenner sin bit av kaka. Jeg anbefaler deg altså å først lære deg hva de omtrent ti rollene innebærer for så å spesialisere til et begrenset subset slik at du raskere blir kompetent i de. Etter hvert kan du dersom du ønsker eller har behov for det ta på deg flere og flere hatter eller spesialisere deg enda mer i dine utvalgte emner. Slik jeg ser det leker en spesialisert utvikler med bred forståelse bedre med andre utviklere og har gjerne et godt utgangspunkt til å være kompetent i en organisatorisk rolle. Du må dog gjerne aliere deg med andre for å få ting gjort som kan være et problem dersom du vil jobbe alene. Lenke til kommentar
TaylorGuy Skrevet 11. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2010 Takk for svar^^, begynner å lese mer på HTML nå, også starter jeg på CSS når jeg har fått en litt større forståelse av HTML. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå