deltaforce009 Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Hei alle sammen! Har nettopp funnet ut at jeg ønsker å prøve å bygge mitt første kretskort og lurer kun på hvor jeg skal begynne... er det noen bøker e.l. som beskriver dette og er det noen butikker det er enkelt å anskaffe deler og utstyr til å gjøre dette? Har helt basic elektronikk- og lodde-kunnskaper, men trenger som sagt et sted å begynne! Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Se om du kan få tak i en papir katalog fra Elfa, der står det utrolig mye om alt som har med elektronikk å gjøre pluss at de har alt du trenger til å lage prototyper og ferdige kretskort. Lykke til Link til Elfa: https://www1.elfa.se/elfa~no_no/b2b/start.do Lenke til kommentar
deltaforce009 Skrevet 10. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2010 Ok! Tusen takk. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Vil du lage selve kortet eller vil du ha ferdige kort du kan sette komponenter på? Lenke til kommentar
deltaforce009 Skrevet 19. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2010 Vil du lage selve kortet eller vil du ha ferdige kort du kan sette komponenter på? Ønsker hovedsakelig å bygge kortet selv, men er litt usikker på om jeg har alt jeg trenger på utstyrsfronten, så er litt usikker på om det er gjennomførbart. Hvordan er evt ferdigkortene i forhold?? Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Skal du etse de selv, eller vil du designe de på pc, sende avgårde skjemaet og få et ferdigetset kort i posten? Hvis du skal teste kretser osv først så kjøp et breadboard og et sett med hookup wires. Lenke til kommentar
deltaforce009 Skrevet 25. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2010 Skal du etse de selv, eller vil du designe de på pc, sende avgårde skjemaet og få et ferdigetset kort i posten? Hva slags utstyr er det som egentlig kreves for å etse de selv? Har vurdert det, men fant ikke ut hva slags utstyr det var behov for!? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Det kan gjøres veldig enkelt eller vanskelig. Den metoden jeg har funnet mest effektiv for hjemmesnekring er ved å bruke toner fra en laserskriver til å dekke over delene som ikke skal etses. Alternativt kan man bruke UV-lys-metoden som kan være ganske dyrt ettersom man trenger både noe som kan produsere tilstrekkelig jevnt UV-lys (koster typisk noen tusen for en sak beregnet for formålet), og man trenger fremkalling. Denne metoden er den jeg har brukt: http://nospecifictopic.blogspot.com/2005/0...-make-pcbs.html Jeg har klart mye mer presisjon og mindre feil ved bruk av den metoden enn ved å bruke UV-lys. Det eneste av kjemikalier du trenger her er etanol, isopropanol og natriumpersulfat (fås f.eks kjøpt her: http://www1.elfa.se/elfa~no_no/go.jsp?s=no...10000000A0A036A ) For å lage hull i kortet trenger man en presis borremaskin, f.eks en Dremel®, med stativ. Borrene man bruker er så tynne at man klarer det ikke uten stødig stativ (alternativt kan man lage større hull der det er mulig). Lenke til kommentar
deltaforce009 Skrevet 27. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2010 Tusen takk for utfyllende svar. Ga meg svar på mye av det jeg lurte på og tror jeg helt klart kommer til å prøve de overnevnte metodene i fremtiden! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå