Gå til innhold

Spørsmål ang bruk av windows nøkkel

Anbefalte innlegg

Hei

Håper noen kan svare på dette. Jeg har 2 lisenser av windows xp liggende. Den ene er på en data jeg ikke lenger bruker. Jeg kaller denne data 1. Cden med windows til denne dataen inneholder ikke SP2.

Så har jeg en annen data med windows xp som jeg bruker av og til. Data 2. Cden til denne windowsinstallasjonen inneholder SP2.

Jeg har nyelig kjøpt en Mac som jeg ønsker å installere en versjon av Windows på via Bootcamp, (altså i tillegg til OS X ikke i stedet for).

Dette krever en versjon av windows xp med SP2. Det lar seg ikke gjøre å installere med SP1 og oppgradere etterpå.

Dette er altså bakgrunnen. Spørsmålet er ganske enkelt:

Kan jeg bruke windowsnøkkel fra Data 1 versjonen sammen med CDen fra Data 2 versjonen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nøkkelen bør fungere ja, men spørsmålet er vel mer om dette er OEM lisenser du har.

Da vil du trolig få litt problemer med å få aktivert Windows XP på MAC pcen din.

Men det er jo verdt forsøket, og du kan kanskje ringe inn til MS og få aktivert den veien.

Lenke til kommentar

Jeg tror begge er OEM. lisensen fra data 2 (CDen jeg skal bruke er det i hvert fall). På CDen fra data 1 (nøkkelen jeg skal bruke) står det på cden at den bare skal distribueres med nye pcer. Så jeg går ut i fra at dette også er en OEM versjon.

Men de er ikke knyttet til et spesielt pc merke. De er begge kjøpt "løse" via forhandler på nett.

Det at de er forskjellig SP-versjon vil altså ikke by på problemer? Når jeg jeg leser på nettet virker det som om det er litt forskjellige meninger og erfaringer om dette.

Lenke til kommentar

Du kan slite med å bruke en SP3 nøkkel på XP SP1 f.eks....de kan ha gitt ut nye nøkkeler siden SP1.

Men jeg kan uten problem bruke SP1 og SP2 nøkkeler på SP3. Har av den grunn f.eks ikke lagret om mine lisenser hører til SP1 eller SP2 (eller SP3) da jeg nå alltid installerer SP3. Alle lisenser jeg har til tidligere versjoner funker.

Samme gjelder også lisenser til engelsk XP..funker fint på norsk XP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...