Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Ultra X3 1600w Modular Power Supply

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har nå gått til innkjøp av 2 stk HD5970 grafikk kort og trenger derfor en kraftig strømforskyning til systemet mitt.

Jeg hadde en HX1000w crosair strømhforskyning før, men tror den blir litt på kanten når de nye kortene kommer.... har allerede noen som vil kjøpe denne av meg, så da er det veldi aktuelt å kjøpe ny..

Systemet er:

AMD Phenom II 965 (C2) 140w

6stk HDD's + Bluerayspiller

X-fi lydkort.

Crosshair III hovedkort

8gb ram 1600mhz 1,70v (4DIMMS)

En god del vifter samt en god del USB tilkoblet. (Skriver, Mus, gamingtastatur med USBhub, Trådløs nettverk.)

Snart 2x HD5970 quadfire..

Systemet klokkes til max stabil på luft.. både skjermkort og CPU.

Om noen hær på forumet har prøvd en slik strømforskyning vil jeg gjærne høre litt erfaringer før jeg bestiller.. Har lest en del revievs, men finner ingen med 230v.. i usa osv. bruker de bare 110v og dette gjør at den bare yter 1200w og får en helt annen oppførsel..

Også, hvor mye strøm kan jeg trekke ut av en krets fra sikringsskapet??

Slet litt med at sikringa gikk noen ganger med 1000wattern jeg hadde fra før når jeg skrudde på hovedbryteren til psu.. Men aldri så lenge hovedbryteren bare står på..

Dette systemet skal som sakt klokkes, og vil jeg få noen fordeler eller ulemper med denne strømforskyningen kontra Crosair 1000w når det gjelder stabilitet??

Takk på forhånd:)

Hilsen Knut

http://www.xoxide.com/ultra-x3-1600w-psu.html

post-169666-1263038675.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et kjapt regnestykke : 1600w/230V = 6.95A

Det vil si ved max belastning så trekker den ca 7A fra nettet.

Du sier at kursen du har pcen på har gått flere ganger, det er nok når du har startet opp pcen fordi at akkurat når du starter opp pcen begynner alt å surre og gå samtidig ga da trekker den litt extra, motorer etc kan trekker oppmot 7x merkestrømmen (altså det de vanligvis trekker).

Hvis du har en B10 automatsikring så vil nok denne gå tenker jeg ettersom denne er en ganske kvikk sikring og ikke beregnet å starte "tyngere" ting.

Det aller beste er å bruke c-automater eks C16 hadde jo passet ypperlig den kan belastet med 3600W og C-karkterestikken er beregnet for å brukes på tyngere ting, som motorer etc :)

Nye sikringskap i dag har somregel B10 og B16 automater

Har du skrusikringer så har du enten 10 eller 16A men disse er tregere enn B-automater og "tåler" mere får di går.

Skrusikringer 10A : tåler 19A i 1 time før di går.

Skursikringer 16A : tåler 28A i 1 time før di går.

Automatsikringer B-karaterestikk: tåler merkestømmen * 1.45 i 1 time før di går og tåler kun merkestømmen * 3 i en kortere periode før den slår ut.

Automatiskringer C-karaterestikk: tåler merkestømmen * 1.45 i 1 time før di går, men det tåler merkestømmen * 5 i en kortere periode før den slår ut.

Håper at du ble litt klokere av dette :)

Lenke til kommentar

Tusen takk for dette Geforce! Dette er ting jeg ikke har så mye peiling på, men nå følte jeg at jeg ble en god del klokere ja! Takk igjen for at du tok deg tid! :thumbs:

Sjekka sikringene nå, og de er B16 alle sammen.

Da er det eneste som gjennstår å høre om det er noen andre her ute som har testa eller bruker denne strømforskyningen? :)

Lenke til kommentar
Tusen takk for dette Geforce! Dette er ting jeg ikke har så mye peiling på, men nå følte jeg at jeg ble en god del klokere ja! Takk igjen for at du tok deg tid! :thumbs:

Sjekka sikringene nå, og de er B16 alle sammen.

Da er det eneste som gjennstår å høre om det er noen andre her ute som har testa eller bruker denne strømforskyningen? :)

Altid hyggelig og kunne hjelpe :D

B16 burde fungere fint, disse kan du trekke 23A ut av i en veldig kort periode så dette skal være nok til å starte oppe det beistet av en pc du har :D

Lenke til kommentar

Kan jo fortelle at du kommer til å få sjokk hvor lite strøm den nye pc'en din kommer til å trekke fra veggen under load.

En strømmåler fra Clas olson eller.no er genialt å ha mellom pc'en og stikkkontakten. Med den dingsen kan man se hvor mange ampere og watt datamaskinen trekker fra veggen.

*DP* målte sitt utstyr under load når han overklokket med ln2 på systemet sitt.

Det var med i7 @ ca 5300mhz og 4 stk 4890 som også var overklokka. 4890 korta trekker en del mere watt enn dine 2 5970 kort. I tillegg kommer ikkje du til å ha så mye volt på cpu'en din heller :p

Han brukte littegranne over 1000w på sin Crosair hx1000.

"Alle" strømforsyninger takler både 110volt og 230 volt. Dette finner strømforsyningen ut selv. Så dette trenger du ikkje å tenke på :)

Kan også nevne at Ultra X4 er kommet på markedet. Ultra x3 har fått gode skussmål, så x3 er garantert ikkje dårligere :)

En annen psu du også kan titte på er en Enermax Revolution 1250w. Denne har fått særdeles god kritikk alle plassene den har vært testet.

Hehe, jeg hadde nok også overbevist meg selv at en crosair 1000w er for lite. Må jo alltid finne en unskyldning for å kjøpe nye hardware deler :D

Selv om HX1000 er en Veldig bra strømforsyning :thumbup:

Lenke til kommentar

Hehe, du har rett i det siste der nizzen! Nå har jeg solgt 1000wattern min.. Men jeg har jo de 6xHDD's og en bluerayspiller i tillegg til det **DP** hadde.. + at all kjølingen min går jo på strømforskyningen og 2*hd5970 skal vel trekke like mye strøm som litt over 3stk hd4890.. også kommer jo all usbdritten jeg har kobla til, hvor jeg glemte nevne ekstern hdd og mobiltelefon^^ +bluetooth xD

har to stk 4890 fra før, og de klarer jeg akkurat kjøre på en 750w med max klokk på cpu og korta.. men da bare med 5HDD's setter jeg inn den siste klarer ikke pcen å starte, kommer bare et lite glimt av lys i alt, så stopper det.

Slitasjen på strømforskyninga når den nermer seg max er vell en god del mer enn når den jobber lett,, samt støy osv.osv. ...

Men ja, tror kanskje jeg prøver lure meg selv til å kjøpe nytt :blush: Standard meg det...... he he

Takk for at du informerte meg om X4'n! Vet du hvor jeg finner den for salg?

Ellers, takk også:)

Edit: Denne kunne også være aktuell! Har lest litt om den og kommet fram til at den virker nesten like bra, og man får mer watt for pengene :p

http://www.xoxide.com/silverstone-strider-...odular-psu.html

Endret av SLiks
Lenke til kommentar
Hehe, du har rett i det siste der nizzen! Nå har jeg solgt 1000wattern min.. Men jeg har jo de 6xHDD's og en bluerayspiller i tillegg til det **DP** hadde.. + at all kjølingen min går jo på strømforskyningen og 2*hd5970 skal vel trekke like mye strøm som litt over 3stk hd4890.. også kommer jo all usbdritten jeg har kobla til, hvor jeg glemte nevne ekstern hdd og mobiltelefon^^ +bluetooth xD

har to stk 4890 fra før, og de klarer jeg akkurat kjøre på en 750w med max klokk på cpu og korta.. men da bare med 5HDD's setter jeg inn den siste klarer ikke pcen å starte, kommer bare et lite glimt av lys i alt, så stopper det.

Slitasjen på strømforskyninga når den nermer seg max er vell en god del mer enn når den jobber lett,, samt støy osv.osv. ...

Men ja, tror kanskje jeg prøver lure meg selv til å kjøpe nytt :blush: Standard meg det...... he he

Takk for at du informerte meg om X4'n! Vet du hvor jeg finner den for salg?

Ellers, takk også:)

Hvordan vet du at den bare klarte det så vitdt? Målte du, eller vet du at strømforsyninga ble ustabil? Har du tenkt over at du kan ha overbelasta èn kanal? Viktig å fordele lasta på flere rails. Hvis det ikkje er singlerail da :)

Performance-pcs.com vet jeg at selger X4. Kjøpte selv min Enermax 1050 Revolution der.

Her er også fint å handle fra :)

Vil du ha noe å skryte av så kjøp x4 1600w :mrgreen:

http://www.frozencpu.com/cat/l3/g11/c26/s8...html?o=title_az

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Jeg målte ikke, men kom fram til at det måtte være det. Den ble ustabil og starta ikke opp med 6hdd's men med 5stk.. uansett hvilken jeg tok ut, forsøkte bytte kabel også bare for å være sikker. Det fungerer å koble den siste inn etter den er startet opp, men har en følelse av at det er litt for på grensen:P

X4 it is!! Var jo "billig" der da... Nå MÅ jeg jo ha den :devil:

Takker!! :woot:

Edit: legger til at det er en billig chieftec 750watter.. kan ligge litt i det også.. men vil i allefall ha nok og mer enn nok strøm til komponentene!! :D

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=386812

Endret av SLiks
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

en Corsair 1000w holder i MASSEVIS til den riggen du har. selv en blodklokket i7 og 3 x 5870 trekker ikke mer enn 800w load i vantage på de værste stedene. dette er med 1.35v til alle skjermkortene, og 1020/1330 frekvens. i7en på 4.5Ghz.

virker mer som du vil bytte, og henger deg opp i noen "dumme" ting. eller som Nizzen sier at du lurer deg til å kjøpe..

jeg har fremdeles ikke fått Corsair 1000watteren til å gi seg, og jeg har trukket 1180w fra veggen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...