Gå til innhold

Datamaskin mistet plutselig tilgang til internet

Anbefalte innlegg

Datamaskinen hjemme (Win XP SP3) mistet plutselig tilgangen til internet hjemme. Den hadde fungert på internett tidligere på dagen men når jeg skulle på nett på ettermiddagen så fikk den ikke kontakt med internet. (sammtidig fikk jeg også problemer med at dataen ikke kjenner igjen noen USB enheter)

Internett og den trådløse routeren fungerer som det skal da andre maskiner hjemme fungerer bra.

Ingen hjemme har lastet ned eller instalert noe i den seneste tiden før den fungerte tidligere på dagen til ettermiddagen når jeg skulle på nett.

Jeg er litt usikker på hvor jeg skal begynne og feilsøke dette problemet.

Noen som har vært borti lignende problemer før?

[Edit]

Jeg får opp følgende melding:

Begrenset eller ingen forbindelse

Under "Status for trådløs nettverkstilkobling" og fanen [støtte] står følgende under en maskin med gul varsel trekant:

Begrenset eller ingen forbindelse

Du kan kanskje ikke koble til internett eller noen nettverksressurser. Dette problemet oppsto fordi nettverket ikke tilordnet en nettverksadresse til datamaskinen.

Dette problemet skjer ikke kun hjemme hos oss, jeg har også tatt den med til andre trådløse nettverk hvor andre maskiner som jeg har med fungerer fint, men denne får samme problemene.

[Edit2]

Jeg har prøvd og trykke [Reparer] under Status for Trådløs nettverkstilkobling.

Nå står det:

"Klikk Reparer for å opprette tilkoblingen på nytt, og forsøke å oppnå full forbindelse [Reparer]

Hvis tilkoblingen ikke gjenopprettes når du klikker Reparer, kan nettverket (ikke datamaskinen) være årsaken til problemet.

Kontakt nettverksansvarlig."

Jeg vet at det ikke er noe med nettverket ettersom problemet er likt på flere nettverk, samt at andre maskiner ikke har dette problemet.

Det kommer da en ny boks opp som deaktiverer (eller noe slikt) og etter en stund står det følgende i denne boksen:

"Kan ikke fullføre reparasjon av problemet fordi følgende ikke kan fullføres:

Fornyer IP-adressen

Kontakt nettverksansvarlig for hjelp"

Men jeg ser jo at det i "Tilkoblingsstatus" nå står en IP adresse, da den holdt på og repparere så sto det kun 0.0.0.0

PS. Jeg har samme problemene selv om jeg bobler nettverkskabel i laptopen.

[Edit 3]

Har prøvd og pinge routeren fra maskinen som ikke funker og da kommer det opp "Målverten kan ikke nås."

Tap = 4 (100% tap)

Men jeg får opp både internettrouteren fra telenor og en annen trådløs router som ikke lenger er i bruk men som det er strøm på opp på listen over trådløøse nettverk...

[Edit 4]

Har også prøvd følgende tips noen andre fikk om ett lignende problem i en annen tråd:

Hei.

Høres for meg ut som du har et software problem...

gå på startmenyen/kjør

og skriv cmd

i kommando boksen skriver du

netsh winsock reset.

Da skal du få til svar Winsock katalogen er tilbakestilt.

Reboot og sjekk om du får ordentlig forbindelse da.

Funker kun på windows XP og ikke windows 2000

Mvh Leif

aka Dappy

Uten at det løste problemet heller.

Endret av Qumad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...