Gå til innhold

Kommentartråd: INVERTED by ToB1 | Meh.'s Mods


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for flotte kommentarer! :)

 

Hvorfor det? Det vil da vel funke like greit uten? Eller? rolleyes.gif

 

Jeg fikk feil på en del av en prøve hvor jeg skrev at man ikke må ha formotstand foran lysdioder, om bare spenningen og strømmen ligger innen for rimelighetens grenser. Jeg har jo selv testet dette mange ganger, så jeg ser ikke det store problemet i å droppe formotstanden. Men det er fint om du kan undervise litt, om det er slik at man "må" ha formtstand wink.gif

 

Gratulerer med dagen alle sammen! fun.gif

Endret av Meh.
Lenke til kommentar

Du skal alltid ha formotstand. Det vil jo forlenge levetiden på dioden fordi den holder nede spenningen. Det er heller aldri sikkert at du holder nede spenningen hele tiden og da er det kjekt at den ligger under anbefalt spenning.

 

Siden det også er opprettet en tråd og en guide om akkuratt dette tenkte jeg at jeg kunne linke til den:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=380671

 

ekstrakta også den viktige delen om formotstand:

 

 

 

Enkle beregninger:

 

For optimal levetid til en LED, er det viktig at den for tilført korrekt spenning. Får den for høy spenning, vil levetiden synke drastisk. En LED vil ikke slutte å lyse umiddelbart, men få svakere og svakere lys etterhvert som årene går.

 

For å få korrekt spenning, må man i mange tilfeller sette inn en stømbegrenser i form av en formotstand.

 

 

 

Edit:

 

Omg, sitat? skulle være spoiler :p

 

Takk for gratulasjonen. Slenger en i retur: Gratulerer med dagen alle sammen...

Endret av Refsa
Lenke til kommentar

Takk for svar! Jeg var ikke klar over det. Alt vi har lært om dioder er ting jeg kunne flere år før jeg begynte på videregående icon2.gif

 

Endelig lærer jeg nytt! :)

 

Da får jeg vel gjøre noen beregninger etter hvert...

Endret av Meh.
Lenke til kommentar

Hva tror dere forresten om disse? 16 stk av disse i parallell ville vel funket ganske greit, eller? Prisen var da heller ikke så ille :)

 

Jeg har også vurdert å koble de opp si de blinker i takt med lyden/musikken fra PC'n og/eller ha et potensiometer koblet til så jeg kan stille lysstyrken.

 

Om jeg velger å få de til å blinke i takt med musikken må jeg få skaffet meg noen transistorer, og en av/på-bryter for å kunne ha diodene stående på konstant, om det skulle være ønskelig.

 

Hva tror dere?

Endret av Meh.
Lenke til kommentar

Ja, men tror du det vil gå å bruke en transistor som skrur av og på alle diodene? Jeg tenker å koble til 3,5mm jack, og bruke strømforsyninga fra PC-en for å forsterke signalet.

 

Ble litt dårlig forklaring, men jeg kan kanskje lage en skisse senere i dag ;)

Endret av Meh.
Lenke til kommentar

Ser du ikke det? En kalkulator som regner ut hvilke formotstand som passer best, og den viser hvordan man skal koble opp kretsen :)

 

Nå har jeg vel nesten bestemt meg for å gå for 12V-diodene jeg fant med "innebygget" formotstand, men det var uansett veldig kjekt med en slik kalkulator new_woot.gif

Endret av Meh.
Lenke til kommentar

£0,29=2,6622 NOK

 

Nå begynner det å bli veldig mange som har stemt på føtter av aluminium, sammenlignet med de som har stemt MDF. Det er synd, for jeg har virkelig lyst til å lage de av MDF :p

 

Heldigvis er det jeg som tar avgjørelsen new_woot.gif

Endret av Meh.
Lenke til kommentar

Om jeg skal gjøre det samme med aluminium må jeg for det første skaffe aluminium, og for det andre finne ut hvilke verktøy jeg ville trengt.

 

Da jeg først tenkte på aluminium tenkte jeg på mnpctech sine, men nå har jeg egentlig mer lyst til å lage føtter selv ;)

 

Jeg tror ikke føtter av ren plexi ville passet så godt til dette kabinettet, men det finnes mange andre kabinetter som kunne sett ganske fine ut med det.

Endret av Meh.
Lenke til kommentar

Selv om de fleste har stemt på aluminium-føtter tror jeg jeg går for føtter av MDF, i og med at det blir mer unikt og passer bedre til designet på kassa.

 

Og forresten, hva tror dere om denne idéen til harddisk-kabinett?

post-169569-1274562773,3145_thumb.png

 

Den trenger selvfølgelig noen justeringer, men ellers er jeg ganske fornøyd ;)

Lenke til kommentar

Takker! thumbup.gif

 

Siden det tar mye plass med skråkanten er at den tar opp litt for mye plass. Så jeg endte opp med å lage en versjon uten skråkant, men med luftehull...

post-169569-1274634013,5303_thumb.pngpost-169569-1274634024,7117_thumb.pngpost-169569-1274634032,1777_thumb.png

 

 

Som dere ser har jeg laget noen SATA-power kontakt bak der, men jeg regner med at dere skjønte at jeg må det om jeg lager denne HDD-holderen i virkeligheten ;)

 

Dessverre er denne HDD-holderen akkurat 1cm for høy i forhold til den vannrette skilleplata jeg skal montere, så da må kan det hende jeg kutter ut den øverste plata der, og heller sier at den vannrette skilleplata får være topplata.

 

EDIT: HansiFansi, det hadde vært fint om du hadde blitt med i denne diskusjonen siden du har litt peiling på elektronikk ;)

Endret av Meh.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...