kaian Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Lurer på om det er noen på Akam som har egne erfaringer med dette objektivet? Jeg vurderer å gi det en sjanse på E-P1, så jeg er ekstra interessert om det er noen som har forsøkt det på (µ) Four Thirds, men alle erfaringer er velkomne. Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Lurer på om det er noen på Akam som har egne erfaringer med dette objektivet? Jeg vurderer å gi det en sjanse på E-P1, så jeg er ekstra interessert om det er noen som har forsøkt det på (µ) Four Thirds, men alle erfaringer er velkomne. Som 4/3 kommer det på markedet i USA om 2-3 måneder. I følge Samyangs sider er det ikke tilgjengelig i u3/4. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Som 4/3 kommer det på markedet i USA om 2-3 måneder. I følge Samyangs sider er det ikke tilgjengelig i u3/4. Den kommer nok heller ikke i en dedikert µ4/3 utgave Men det er neppe noe problem å bruke den med en adapter. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 9. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2010 Som 4/3 kommer det på markedet i USA om 2-3 måneder. I følge Samyangs sider er det ikke tilgjengelig i u3/4. Nei, men det er bare snakk om et adapter i mellom objektiv og kamera. Det eneste "problemet" med det er å velge hvilke fatninger man skal "standardisere" på. Med Canon- eller Nikonadapter blir bruktmarkedet mangedoblet i forhold til å kjøpe med (µ]FT. Men, erfaringer? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Med Canon- eller Nikonadapter blir bruktmarkedet mangedoblet i forhold til å kjøpe med (µ]FT.Jeg tror jeg ville gått for Nikon jeg, da dette også åpner for å bruke masse gammel manuell optikk med blenderringer etc. Mulig Nikon-adapterene støtter nedblending etc, men det er i hvert fall kjekt å ha muligheten "selv"... Lenke til kommentar
kaian Skrevet 9. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2010 Med Canon- eller Nikonadapter blir bruktmarkedet mangedoblet i forhold til å kjøpe med (µ]FT.Jeg tror jeg ville gått for Nikon jeg, da dette også åpner for å bruke masse gammel manuell optikk med blenderringer etc. Mulig Nikon-adapterene støtter nedblending etc, men det er i hvert fall kjekt å ha muligheten "selv"... Ja, jeg heller mot Nikonfatning av den årsaken. Selvom neste generasjon har overtatt min D40 med bl.a. tre fastobjektiver så har jeg mulighet for et lite tilbakelån av og til :o) Lenke til kommentar
Sille Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Jeg har, og har brukt dette objektivet på 4/3 i ett par uker nå, og jeg liker det utrolig godt. Jeg kjøpte det med nikon fatning, fordi da kan det brukes på det meste av kurante hus, nbåde Nikon(selvsagt), Canon(med adapter) og i mitt tilfelle Olympus. Hvis du bruker det med adapter, så er det mulig å installere en "focus confirm chip" i adapteret,- som gjør at lys blinker, og kameraet piper når ting er i fokus. De nyeste chipene kan også programeres til å kompensere for front og bakfokus. Det som er spesiellt med objektivet er at det er så godt som skarpest vidt åpen, og folk påstår at det er skarpere enn Zeiss 85mm f1.4 vidt åpent. Zeiss blir en smule skarpere nedblendet dog. Bare spør hvis det er noe du lurer på! Lenke til kommentar
kaian Skrevet 9. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2010 Jeg har, og har brukt dette objektivet på 4/3 i ett par uker nå, og jeg liker det utrolig godt. *snipp* Bare spør hvis det er noe du lurer på! Nais! Det du skriver bekrefter det lille jeg har lest, og som gjorde at jeg vurderte å gi dette objektivet en sjanse. Kult! Jeg setter det i bestilling så fort jeg har kameraet tilbake fra service, eller har fått kjøpt et nytt om det blir løsningen... Men Sille, har du lyst å vise fram noen bilder du har tatt med det? Lenke til kommentar
Sille Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 (endret) Men Sille, har du lyst å vise fram noen bilder du har tatt med det? Tjaa... Nå er ikke jeg akkurat verdens beste fotograf da men... Disse bildene har fått minimalt med etterbehandling,- kun en smule justering av curves. Alle er tatt på f1.4,- med Olympus E-400. Min chip har ikke ankommet enda, så bildene er tatt uten fokus confirmation (dvs. at det er godt mulig at jeg har bommet med noen cm på fokus) Endret 10. januar 2010 av Sille Lenke til kommentar
kaian Skrevet 10. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2010 Men Sille, har du lyst å vise fram noen bilder du har tatt med det? Tjaa... Nå er ikke jeg akkurat verdens beste fotograf da men... Hvem er vel verdens beste, du trenger da slett ikke skamme deg over bildene dine! Nydelige! Jeg fikk problemer med å plukke ut tre jeg liker ekstra godt her, for de har fine kvaliteter alle sammen, men jeg digger de to av strået, og det siste før stråbildene, ekstra godt. Og så la jeg merke til flickr-lenka i signaturen din, og fant enda flere flotte der. Takk for at du deler! Jeg har bestemt meg for å bestille dette objektivet, bare håper jeg snart har kamera -det blir rett og slett altfor mye abstrakt foto når man ikke engang har kameraet i nærheten... Lenke til kommentar
Sille Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Jeg har bestemt meg for å bestille dette objektivet, bare håper jeg snart har kamera -det blir rett og slett altfor mye abstrakt foto når man ikke engang har kameraet i nærheten... Da har jeg fått installert chip i nikon-4/3 adapteret, og andelen bilder der jeg rett og slett bommer med fokusen har blitt over halvert! Chipen er siste-generasjon, og man kan programmere den til å raportere korrekt brennvidde, blender og objektivnavn. I tillegg til dette kan den programmeres til å kompensere for front- og bakfokus. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 18. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2010 Da har jeg fått installert chip i nikon-4/3 adapteret, og andelen bilder der jeg rett og slett bommer med fokusen har blitt over halvert! Chipen er siste-generasjon, og man kan programmere den til å raportere korrekt brennvidde, blender og objektivnavn. I tillegg til dette kan den programmeres til å kompensere for front- og bakfokus. Kult, hvor var det du bestilte adapter / chip? Må man ha noe ekstra for programmeringen? Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Tipper det blir en slik når den kommer med Nikon-chip iløpet av året Virker både rimelig og godt, og bokeh-en er herlig. Lenke til kommentar
Sille Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Kult, hvor var det du bestilte adapter / chip? Må man ha noe ekstra for programmeringen? Chip bestillte jeg herfra. Du trenger ikke noe ekstra for å programmere, du programmerer med kamerahuset. Det vil si,- du programmerer med ett kompatibelt kamerahus,- E-300/330, E-400/410/420, E-500/510/520, E-1, E-3 og Panasonic DMC-L10. Hvilke andre kamerahus du kan bruke er jeg ikke sikker på, men i veilledningen står det: "You can also do the same with Olympus cameras, that is instead of pressing the PREVIEW button you can make shots. " Du bruker preview-knappen eller Fn-knappen for å komme deg inn på de forskjellige valgene. Her er brukerveilledningen. Tipper det blir en slik når den kommer med Nikon-chip iløpet av året Virker både rimelig og godt, og bokeh-en er herlig. Har søkt etter af chip til nikon hus,- men det virker ikke som om det finnes? Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 http://lenstip.com/122.1-article-Interview...ang_Optics.html LensTip.com: Zeiss has recently released a new mount, which has a Nikon bayonet and additional contacts to transfer information about the aperture and for support EXIF format. What do you think about this solution? Are you planning to introduce similiar concepts?Mr. Lee: Although we have not yet tested Zeiss Nikon lens, our 85 mm f/1.4 with the electronic contact will have similar functions that support EXIF format we assume. It will be released in the first half of 2010 as Nikon format. Lenke til kommentar
Sille Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 http://lenstip.com/122.1-article-Interview...ang_Optics.htmlLensTip.com: Zeiss has recently released a new mount, which has a Nikon bayonet and additional contacts to transfer information about the aperture and for support EXIF format. What do you think about this solution? Are you planning to introduce similiar concepts?Mr. Lee: Although we have not yet tested Zeiss Nikon lens, our 85 mm f/1.4 with the electronic contact will have similar functions that support EXIF format we assume. It will be released in the first half of 2010 as Nikon format. Sweet! Lenke til kommentar
ozone Skrevet 24. mai 2014 Del Skrevet 24. mai 2014 (endret) På tide å sparke igang igjen denne tråden? Samyang sin 85mm f/1.4 er helt unik! Jeg kjøpte nylig den nye AE-versjonen til Nikon som har 'chip' fra fabrikk, og den er helt superb på vidåpen blender! Bokeh er like bra eller bedre enn Nikkor 85/1.4 Ais, som ikke er like skarp vidåpen. En 85mm f/1.4 kjøper man for portrett og bilder med liten dybdeskarphet! Da er ikke jeg interessert i et objektiv som er soft vidåpent, 'men som blir veeldig bra på f/5.6'! Jeg vil ha best mulig ytelse på så mange parametre som mulig på f/1.4! I mine øyne er Samyangen et objektiv som er konstruert slik! Den blir bare marginalt skarpere opp til f/8, og CA øker faktisk fra ingenting ved f/1.4 til en god del ved f/8! Men når ytelsene på åpen blender utvilsomt er best i klassen, så er jeg superfornøyd! Den nye versjonen med chip er forresten mye bedre på ghost/flare, da den har multicoating i motsetning til den hel-manuelle forrige versjonen. Prisen på rundt 3000,- burde ikke avskrekke noen! Det er en fjerdedel av de store merkene Og så er den like bra bygget, og er mindre og lettere fordi den ikke har AF. Endret 24. mai 2014 av ozone Lenke til kommentar
ozone Skrevet 24. mai 2014 Del Skrevet 24. mai 2014 (endret) Dette bildet er tatt med Samyang 85mm f/1.4 idag i fullt dagslys på f/1.4, 1/4000s ISO 100 rett ut av kamera (Nikon D3300 24Mp uten AA-filter)! Sjekk den kontrasten! Et så billig objektiv har ikke rett til å se så ekstremt bra ut! Og så på full åpning da! Bra bokeh, eller?? (Det er en terrasseblokk i en åsside i bakgrunnen...) Fokus er på treet, som er ca. 10 meter fra kamera. Endret 24. mai 2014 av ozone Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå