Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Wireshark/sMonitor info, er dette normalt?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Sliter med at trådløst nettverk på egen router faller ut av og til. Har Lyse (Altiboks) som ISP med orginal fiber hjemmesentral uten trådløs tilgang. Lyse innrømmer at dette er et problem men vil løfte en finger før jeg kan bevise dette (tre av mine kolleger har samme problem). De hevder at så lenge jeg får internett opp å gå med en pc koplet direkte til hjemmesentralen, har de levert det de skal levere.

 

->Enter Wireshark og sMonitor.

post-8236-1263032186_thumb.jpg

 

Pc'en (med Vista) er nå koplet direkte til sentralen. Dessverre er jeg ikke i stand til dekode det jeg ser. Kan noen fortelle meg om verdiene dere ser på bildet er normale?

 

Jeg har også kjørt sMonitor på en XP pc med samme resultat.

 

Mvh.

Dag

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Woow, kjapp respons :grin:

 

For å klarifisere: Lyse gir meg bredbånd, tv og telefon via fiberkabel (triple play). Mitt utstyr på datasiden er 5 Pc'er, to via kablet og tre via trådløst nett. Routeren har i tillegg en NAS og nettverksprinter koblet opp. Utstyret mitt (se utstyrslise nederst) fungerer faktisk tilfredstillende i mitt eget nett. Jeg har også i mange år hatt problemfritt trådløst nett, men sist sommer begynte problemene.

 

Tidvis faller BARE den trådløse koplingen mot nettet ut i korte eller lengre perioder. Av og til kommer den tilbake, andre ganger er eneste utvei å skru Lyse's hjemmesentral av og på. Etterpå fungerer det trådløse nettet ganske bra en stund, gjerne et døgn, før det blir mer og mer ustabilt. MEN tilgang til egen router/NAS/printer er OK! Videre kan jeg koble til naboenes nett når problemet er der!

 

Av og til kommer en feilmelding om DNS, som oftest ikke (det er riktig satt opp). Tidvis vises "Wireless system with MAC address 00215D68XXXX disconnected for reason: Received Deauthentication" i router loggen, men kun sporadisk. Har benyttet inSSIDer og scannet nabolagets WIFI over tid. Den viser at det er plass til meg (og min router bytter kanal automatisk ved behov), men også at min tilkopling får rare spikes/disconnects med ujevne tidsrom uten at naboene faller ut. Det samme skjer med WIFI på PC nr to med win XP.

 

Jeg har byttet router og kabler uten forbedring. Mine kolleger har andre typer routere, den samme hjemmesentralen fra Lyse som jeg har og de samme problemene.

 

Slik jeg ser det nå, må det være Lyse's hjemmesentral som er problemet OG de inrømmer det!! De vil bytte hjemmesentralen hvis det er noe galt med den.

 

Oppkoplingen nå er direkte kablet cat 5 fra PC direkte i Lyses hjemmesental. Eget nettverk er ikke tilkoblet. WIFI er slått av på PC'en og jeg kjører Wireshark og sMonitor. Det planlegges utført fra en XP PC også senere for å utelukke eventuelle problemer på PC'en.

 

Derfor; kan dere hjelpe til med å dekode det snifferprogrammene sier for å bevise (eller motbevise) mine teorier?

Jeg har forøvrig gode IT kontakter på jobben, men de sitter opp til over ørene med jobb for tiden.

 

Mvh.

Dag

 

Utstyr:

Router Dlink DIR-655, NAS Synology 106e, Canon Pixma ip4000r, (forrige router Dlink DGL-4300, ikke tikoblet)

PC'er: 2 XP stasjonære selvbygg kablet cat5, ACER Aspire 5930G bærbar Vista (ja kjenner til Intel wifi problematikk; fikset), Gammel Dell bærbar XP, Asus EEE TOP E1602 XP.

Lenke til kommentar

Vel, min første mistanke vil rettes mot den trådløse routeren din, D-Link. Det er fort gjort å gjøre dette pga tidligere erfaringer med D-Link(dårlige), men i dette tilfellet føler eg mistanken baseres på det første utsagnet ditt: "Tidvis faller BARE den trådløse koplingen mot nettet ut i korte eller lengre perioder."

 

Dette i seg selv kan ikke alene skyldes utstyr som står tilkoblet WAN porten. Det at du restarter hjemmesentralen og løser problemet kan ha noe med å gjøre hvordan routeren fungerer i praksis. Ved å restarte hjemmesentralen så vil routeren registrere at kontakten med hjemmesentralen er frakoblet/brutt, og kan dermed sette i gang interne rutiner som løser problemet når kontakten gjennopprettes(dette er kun antagelser fra min side). Med andre ord, det at restart av hjemmesentralen løser problemet ditt betyr ikke at problemet må ligge i hjemmesentralen.

 

Så, da har eg tre oppfølgingsspørsmål:

- hva skjer om du bare restarter routeren din? Løser dette problemet?

- når problemet oppstår, har maskinen med problemet samme IP adresse, gateway og DNS adresser tildelt?

- er hjemmesentralen satt opp som en router i seg selv, og er den trådløse delen aktivert?

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Anbefaller trådstarter å gjøre seg kjent med hvordan 2.4ghz nettet funker...

 

Etter det jeg forsto så er det kun trådløst du har problemer med.. Dvs. at problemet ditt ligger i luften. Har routerne dine alltid vært plassert på samme sted? prøvd å skru av alt elektronisk utstyr i heimen og teste da? Skrudd av automatisk kanalvalg? Skjer dette hele tiden eller bare noen ganger? Kjenner du naboene dine så godt at du kan spørre hva slags trådløst utstyr dem har? Prøvd et annet merke enn dlink? Vet du om naboen din har en amerikansk trådløs router? Evt. annet utstyr som ikke er fra europa med europastandarder ( Utstyr utenfor europa har 10x så mye stråling/styrke kontra det vi har i eurpa 100mw vs 10mw )

 

Iogmed at dette er trådløst så kan du ikke klage til lyse ang. dette punktet.

 

Har du / naboen /naboer ( bor du på en gård, eller i en blokk? ) noen form for utstyr som sender signaler trådløst? trådløs babycall, trådløst tv, trådløs lyd, trådløst tastatur, trådløs mus, trådløs <inserthere>...

 

2.4ghz nettet brukes ikke bare til trådløse nett ( dvs. du kan ikke se signalene som blir brukt ) er vel det jeg også vil frem til.

 

 

Trådløs teknologi er ikke en teknologi man kan stole på ( ALDRI! ) og noen steder kan man rett og slett ikke bruke trådløs teknologi.

 

I og med at dette skjedde i sommer, så ville jeg tatt en spørrerunde til de som bor 30-50meter i radius fra der du bor, og spurt om hvilket utstyr som ble kjøpt inn i sommer. Vil anbefale deg å gå til innkjøp av homeplug hvis problemet vedvarer..

 

Dine feil beskriver meget godt forstyrrelser på signaler.. ( pakketap osv )

 

Bli kvitt støyet og du vil nok få ting til å fungere

 

-m

Lenke til kommentar
Vel, min første mistanke vil rettes mot den trådløse routeren din, D-Link. Det er fort gjort å gjøre dette pga tidligere erfaringer med D-Link(dårlige), men i dette tilfellet føler eg mistanken baseres på det første utsagnet ditt: "Tidvis faller BARE den trådløse koplingen mot nettet ut i korte eller lengre perioder."

 

Dette i seg selv kan ikke alene skyldes utstyr som står tilkoblet WAN porten. Det at du restarter hjemmesentralen og løser problemet kan ha noe med å gjøre hvordan routeren fungerer i praksis. Ved å restarte hjemmesentralen så vil routeren registrere at kontakten med hjemmesentralen er frakoblet/brutt, og kan dermed sette i gang interne rutiner som løser problemet når kontakten gjennopprettes(dette er kun antagelser fra min side). Med andre ord, det at restart av hjemmesentralen løser problemet ditt betyr ikke at problemet må ligge i hjemmesentralen.

 

Så, da har eg tre oppfølgingsspørsmål:

- hva skjer om du bare restarter routeren din? Løser dette problemet?

- når problemet oppstår, har maskinen med problemet samme IP adresse, gateway og DNS adresser tildelt?

- er hjemmesentralen satt opp som en router i seg selv, og er den trådløse delen aktivert?

 

Helt enig med dette. Jeg ville heller mistenkt den trådløse ruteren. Jeg tipper det kan ha med et IP-renewal problem på ruteren eller noe slikt.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Ja, mistanken min er den samme. Konkret tenkte eg at klienten ikke klarer å gjøre en fornying pga forstyrrende signaler(eller pakketap). Alternativt kan det være at DHCP serveren på WLAN interfacet slutter å svare eller at routeren mister DNS innstillingene(og dermed ikke deler noen ut videre ved DHCP fornyinger).

Lenke til kommentar

Høres litt rart ut at det hjelper å slå av og på modem/sentralen.

Så det er mulig du er inne på noe. Men blir litt forvirret når det høres ut som det ikke hjelper i alle tilfeller. :-)

 

Kan du logge inn på routeren http://192.168.0.1 og se hvilken versjon av firmware du har. Versjon 1.20 er meget ustabil og bør oppgraderes om det er den.

Det kan jo være greit å oppgradere til siste uansett.

Lenke til kommentar
Høres litt rart ut at det hjelper å slå av og på modem/sentralen.

Så det er mulig du er inne på noe. Men blir litt forvirret når det høres ut som det ikke hjelper i alle tilfeller. :-)

 

Kan du logge inn på routeren http://192.168.0.1 og se hvilken versjon av firmware du har. Versjon 1.20 er meget ustabil og bør oppgraderes om det er den.

Det kan jo være greit å oppgradere til siste uansett.

 

Det slår ikke meg som veldig merkelig dersom det er trådløs ruteren som mister IP til hjemmesentralen (at trådløsrutern fungerer igjen etter hjemmesentralen restartes altså). Det vil jo tvinge en nyutdeling av IPer som fint kan forklare hvorfor trådløs ruteren dermed kommer på nett igjen. Jeg vil tippe at om han i stedet restartet trådløs ruteren i stedet for hjemmesentralen så ville det også gitt samme effekt.

 

Men den viktigste indikasjonen er i mine øyne det at han rapporterer at nettet bare forsvinner på den trådløse forbindelsen. For at det skal skje må jo forbindelsen mellom trådløsruteren og hjemmesentralen bi borte, mens alle de andre kablede frobindelsene fortsetter å virke. Det indikerer da sterkt at problemet ikke ligger i hjemmesentralen, men i trådløsrtueren.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...